TOWS Analysis | White Business

TOWS Analysis

0

تحليل TOWS لتخطيط استراتيجي ناجح

TOWS Analysis - Strategic Planning Tool
أي مدير بيكون محتاج يحدد الاستراتيجية اللي هتقوم عليها شركته كلها أو القسم اللي هو مسئول عنه .. " افتكر ان الاستراتيجية هي فن تحديد ازاي هتنجح و تحقق أهدافك .. سواء في الشغل أو في حياتك الشخصية "

SWOT/TOWS هما اختصارات بترتيب مختلف لـ Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats .. الاتنين بيهدفوا إلى دراسة الأحوال الداخلية (نقاط القوة نقاط الضعف) و الخارجية (الفرص التهديدات) للشركة عشان تحدد على أساسهم الخطة اللي هتمشي عليها ..

طيب ايه الفرق ؟!
الفرق في الترتيب .. SWOT Analysis بيركز على الأحوال الداخلية للشركة الأول بعدين الخارجية .. في حين إن TOWS Analysis بيركز على الفرص و التهديدات الخارجية الأول بعدين ازاي تستخدم نقاط القوة و الضعف بتاعتك عشان تتعامل مع الفرص و التهديدات .. و دي كانت الطريقة الأفضل اللي قدر يعملها لنا عالم الإدارة/ Heinz Weihrich سنة 1982 و كانت دي موضوع رسالة الدكتوراة بتاعته !!

مستر هاينز قالك ايه ؟!
طالما أنا عندي فرص و تهديدات خارجية و نقاط قوة و ضعف داخلية .. ليه مارتبهمش ترتيب منطقي و أدمجهم في بعض بطريقة تسهل عليا استنتاج الاستراتيجية الأمثل لشغلي ؟!

هو كان عارف إنك عشان تعمل استراتيجية ناجحة باستخدام SWOT Analysis .. انت عايز تجاوب على الـ 4 أسئلة دول :
1-                ازاي تستفيد من نقاط القوة بتاعتك لأقصى حد ؟!
2-              ازاي تتحايل على نقاط الضعف بتاعتك و تتعامل معاها ؟!
3-              ازاي تستغل الفرص كويس ؟!
4-             ازاي تتفادى التهديدات و المخاطر ؟!

قعد يفكر و يجرب لحد ما وصل للشكل اللي انتوا شايفينه دا :
TOWS Matrix © 1982 Heinz Weihrich, Ph.D.

اللي عمله مستر هاينز بئا إنه جمع الـ4 عوامل مع بعض و خرج بـ4 استراتيجيات ..
تعالى ناخدهم واحدة واحدة و نعرف ازاي نطبقهم ..

بس قبل أي حاجة .. انت محتاج تعمل SWOT ... يعني تحدد نقاط القوة و الضعف و الفرص و التهديدات ( حمل النموذج من هنا ) 

SO

"Maxi-Maxi" Strategy

و دي نقطة التقاء الفرص بنقاط القوة ..
انت عندك نقاط قوة للشركة بتاعتك .. و في نفس الوقت شايف قدامك فرص كويسة .. هنا انت بتستخدم نقاط القوة دي في انك تستغل الفرص المتاحة أو تخلق فرص و سكك جديدة ..
مثال :
انت بتشتغل في ملابس الأطفال .. من ضمن نقاط القوة اللي عندك انك بتجيب البضاعة بتاعتك من مصدر معين بيديك بسعر أقل من المصادر اللي المنافسين بيتعاملوا معاهم .. و عندك من ضمن الفرص بتاعتك إن العميل محتاج سعر رخيص و المنافسين كلهم أسعارهم غالية .. تقوم انت تنزل بسعر أقل و يناسب الفئة بتاعتك ..
و بكدا تكون وصلت لأسلوب انت هتتبعه عشان تكسب العملاء أكتر عن طريق استغلال الفرص بنقاط القوة اللي عندك !

ST

"Maxi-Mini" Strategy

و دي نقطة التقاء نقاط القوة بالتهديدات ..
نقاط القوة بتاعتك .. اللي انت متميز بيها عن السوق .. ازاي تستخدمها بحيث تقلل من التهديدات اللي قدامك ..
مثال :
نفس تجارة ملابس الأطفال في المثال اللي فوق .. من ضمن نقاط القوة بتاعتك انك تعرف مصنع ملابس لسا ناشئ .. بينتج ملابس بجودة مناسبة و بأسعار كويسة .. من ضمن التهديدات اللي انت شايفها في سوقك إن الاقتصاد مش مستقر و في زمن تعويم الجنيه الاستيراد أصبح صعب و متوقع يبقى أصعب كمان مع مرور الوقت .. التهديد دا ممكن يهدد تجارتك بالنهاية .. و دا حال ناس كتير فعلًا في الوقت الحالي .. بس انت عندك نقطة قوة مش قليلة .. لأ .. دي كافية انها تخليك مستمر في السوق في الوقت اللي غيرك من المعتمدين على الاستيراد يقفلوا !!

WO

"Mini-Maxi" Strategy

نقطة الالتقاء بين الفرص و نقاط الضعف ...
عندك نقاط ضعف في شركتك .. بس في نفس الوقت عندك فرص كويسة متاحة .. هنا انت بتفكر ازاي تقلل من نقاط الضعف دي عن طريق استغلال الفرص ..
مثال :
لو انت " مصمم جرافيك " من ضمن نقاط الضعف اللي عندك انك مش بتعرف تسوَّق لشغلك كويس .. انت برنس و بتعمل تصميمات جبارة .. بس مش بتعرف تسوقها و تطلعها للنور .. بعد ما درست السوق و دورت على الفرص المتاحة لقيت ان في Digital Marketers بيدوروا على شغل أو عايزين يفتحوا بيزنيس لكنهم مش بيلاقوا Designers كويسين يبدؤوا معاهم .. فانت لقيتها فرصة كويسة انك تبدأ تشتغل مع مسوق شاطر ..
من ضمن الفرص اللي ممكن تستغلها برضو هي انتشار مواقع التعليم الذاتي .. فتستغل فرصة كورس كويس تتعلم فيه التسويق و بكدا تكون استغليت برضو الفرص عشان تقلل من نقاط الضعف !

WT

"Mini-Mini" Strategy

و دي نقطة التقاء التهديدات بنقاط الضعف ..
اللي بيحصل هنا انك بتقلل من نقاط الضعف عن طريق البعد عن التهديدات ..
مثال :
فاكر مثال ملابس الأطفال ؟!
لو افترضنا ان من ضمن نقاط الضعف بتاعتك انك معندكش عمالة كفاية .. و من ضمن التهديدات الموجودة ان الأسعار كل يوم في زيادة و انت مش ضاكن هتقدر تدفع للعمال اللي عندك اللي يكفيهم و لا لأ .. فتقرر عشان تتفادى نقطة الضعف و تقلل من خطر التهديد دا على شغلك .. تقلل من كمية الشغل و تصغر نشاطك و تكتفي بأقل عدد ممكن من العمال .. اللي تقدر تدفع لهم أجورهم ..
الاستراتيجية دي هي الجزء الدفاعي في خطتك .. بتحطه تحسبًا لأي ظروف ممكن تحصل .. لكن ماينفعش تعتمد عليها في انك تكبر و تنجح شركتك
بالطريقة دي .. قدر مستر هاينز انه يدمج العناصر الأربعة بشكل رائع .. عشان تقدر تطلع باستراتيجة عمل قادرة تستغل كل فتفوتة موجودة .. سواء جوا أو برا الشركة ..
شاركونا بآرائكم و المشاكل اللي قابلتكم و انتوا بتخططوا لمشاريعكم عشان نقدر نساعدكم
تقدر تتواصل معانا مباشرة من هنا : 
كمان ممكن تحمل نموذج TOWS Analysis و تطبقه على أي خطة بتحطها من هنا :


رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

No comments:

Post a Comment

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه