التخطيط - الأصل في كل حاجة - How to Plan | White Business

التخطيط - الأصل في كل حاجة - How to Plan

0

لازم تعرف في البداية ان واحدة من أهم مهام الإدارة .. أيا كان نوعها .. هي

التخطيط 

planning
الإدارة معناها انك متحكم في سير العمل .. و متحكم معناها إن سير العمل دا ماشي وفق نظام واضح و محدد .. وضع النظام يتمثل في وضع الخطة 👌
      الخطة هي الطريق الواضح اللي بيوصلك لأهدافك .. سواء كنت إدارة الشركة .. إدارة التسويق .. إدارة المبيعات .. و غيرها .. بتختلف في نوع الأهداف و طرق الوصول إليها ...
زي مثلا المهندس قبل ما بيبني عمارة .. بيعمل تصميم و مقاسات و كمية الرمل و الأسمنت .. عدد الطوب إرتفاع السقف و هياخد وقت قد ايه ..
      حدد أهدافك و بعد كدا فكر في طريقة الوصول لكل هدف .. فصلهم لأهداف اصغر .. لو اعتبرنا الأهداف اللي انت حددتها هي جهة الوصول .. فانت محتاج تحدد المحطات اللي توصلك .. و تشوف الادوات و الخطوات التفصيلية عشان توصل لكل محطة و تخطيها .. لحد ما توصل انك عامل مهام يومية لتحقيق أهداف مدتها ٥ سنين ..
أه .. و دي نقطة مهمة ... الوقت ... لازم كل حاجة تكون محكومة بايطار زمني محدد .. عشان العملية تبقى مظبوطة و قادر انك تقيس مدى تقدمك .. الخطة هي مهام بتوصلك لنتائج محددة في وقت محدد بحيث تكون قادر تشوف انت وصلت لانهي محطة و حققت كام ٪ من أهدافك ..

التخطيط هو الأساس اللي بتحطه تحت الارض عشان مشروعك يطلع كل الأدوار بثبات و قوة 😉

مراحل التخطيط :

الخطة اللي بنعملها بتتبنى على ٣ مراحل كل مرحلة مترتبة على اللي قبلها 

1- التخطيط الاستراتيجى  :

التخطيط دا بيحدد لينا الهدف العام للمنظمة .. و السياسة العامة اللي الشركة كلها هتمشي بيها عشان تحقق أهدافها .. يعني بترسم الطريق العام اللي الشركة بكل أقسامها و هتمشي بيه .. وبيقوم بيه الإدارات العليا ، والهدف منه هو وضع خطة عامة 
طويلة المدى تبين المهام والمسؤوليات للمنظمة كلها 
من الأدوات اللي تساعدك على وضع الخطة الاستراتيجية :
- SWOT Analysis
- TWOS Analysis
- PEST Analysis

2- التخطيط التكتيكى  :

التخطيط دا اللي بيترجم الأهداف العامة دي لخطوات تفصيلية ومسئول عن وضعه الإدارة الوسطى وبيكون المدى الزمنى ليه اقصر من المدى الزمنى للتخطيط الاستراتيجى .. يعني لو الإدارة العامة بتحط السكة العامة فهنا انت بتحدد المحطات الأصغر اللي لما توصل لكل واحدة تبقى بتوصل للهدف الأكبر

3- التخطيط التنفيذى :

التخطيط دا بيكون من خلال وضع المهام و الخطوات التفصيلية و بيوزعها على الموظفين وبيتابع سير العمل ..
لو بصيت على الخطوات اللي فاتت هتلاقي اننا بنبدأ بالعام و بعدين ندخل جوا التفاصيل واحدة واحدة لحد ما نعرف هنعمل ايه كل يوم عشان نوصل للهدف اللي حددناه لـ 5 سنين .. 

الخطوات اللي تعملها علشان نعمل خطة أيًا كان مداها الزمني :

1- وضع الهدف :

بحدد الهدف المستقبلى اللي بسعى لتحقيقه ... و دي تعتبر أهم خطوة في التخطيط .. لأنك بتحدد انت عايز توصل فين عشان تعرف انت هتعمل ايه عشان توصل له ..
أهدافك لازم تكون :
                   - واضحة و محددة 
                   - تقدر تحط لها مقاييس تحدد بيها مدى تحقيقك للهدف
                   - قابل للتحقيق مش مستحيل بالنسبة لوضعك الحالي
                   - مرتبط بالمجال اللي انت بتخطط له سواء كانت شغل أو حتى في حياتك الشخصية
                   - محدد بوقت .. و دي نقطة مهمة جدًا .. لازم تكون محدد مدة معينة توصل فيها لحاجة معينة و إلا مش هتوصل 
و الأهم من كل دا ان هدفك يكون ملهم .. محفز ليك و بيدفعك انك تجتهد و تتحرك عشان توصل له .. اربط أهدافك باحساسك بالانجاز و النجاح .. عشان ماتحتاجش لحد يشجعك تستمر .. انت تكون المشجع الأقوى لنفسك !

2- تحليل للبيئة :

ودا من خلال الامكانيات المتاحة والموارد البشرية وكل الموارد المتوفرة للوصول للهدف ... بعد ما بتحدد انت عايز توصل لفين لازم تبص انت واقف فين دلوقتي .. لازم تقييم وضعك الحالي .. ايه المتوفر عندك من الأدوات اللازمة عشان توصل لأهدافك .. سواء موارد بشرية أو مالية أو غيرها ... 
كمان بتدرس وضع السوق و الدنيا حواليك عاملة ازاي .. عشان تعرف انت هتعمل ايه في الخطوات الجاية 

3- تحديد البدائل :

بتحط الخطوات الممكنة اللي توصلك للهدف بتاعك على أساس الوضع اللي انت حللته .. بتشوف ايه الطرق اللي ممكن تمشيها و توصلك في النهاية للأهداف بتاعتك 

4- تقييم البدائل :

بنحلل الطرق اللي طلعناها في الخطوة اللي فاتت و نشوف مميزات و عيوب كل طريقة 

5- اختيار البديل الامثل :

اختيار البديل الاكثر فى المميزات والاقل فى العيوب

     " خد بالك : الطريقة اللي بتبعها عشان نوصل لهدف معين بنسميها " استراتيجية " .. و الاستراتيجية هي فن تحديد ازاي هتنجح و تحقق أهدافك .. سواء في الشغل أو في حياتك الشخصية "

6- تحديد المهام :

على حسب الطريق اللي احنا اختارناه بنبدأ نحدد المهام اللي المفروض تتعمل عشان توصل للهدف بالطريقة دي

7- ترتيب المهام حسب الأولوية :

 هنا انت بترتب المهام دي حسب الأولويات .. ايه المفروض يخلص الأول و ايه ممكن يتأجل و هكذا    

8- تنفيذ الخطة :

نبدأ نشوف ايه الموارد اللي عندنا وامكانياتنا ونبدأ فى تنفيذ الخطة اللي اختارناها 

9- مراقبة وتقييم النتائج :

بنعمل متابعة دايما للخطة اللي بدأنا فى تنفيذها وهل احنا فى طريقنا لتحقيق الهدف بتاعنا و لا لأ ..

التخطيط هو الأساس .. هو اللي بيرسم لك خريطة تقدر تمشي ورا و بارشاداتها عشان توصل لأهدافك بأكتر الطرق المناسبة ..


* اعرف أكتر عن : 

الـ Business Plan
الـ Business Model


رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

No comments:

Post a Comment

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه