زمن ما قبل التسويق
أما كان السوق هادي .. كانت الشركات بتنتج منتجات لكل الناس .. بعدين يعلنوا عنها و يقنعوا الناس انها تشتري ..
و دا ماكنش أسلوب كويس .. لأنهم كانوا بيوجهوا منتجاتهم لكل الناس .. من ضمنهم الفئات اللي ماكنتش مهتمة بالمنتج .. و بالتالي كان في وقت و مجهود و فلوس بيروحوا على الأرض ..
بس لأن الشركات كانت قليلة و المنافسة بسيطة و على نطاق ضيق و السوق كله على بعضه كان عبارة عن كام شركة مسيطرين و أي جديد مش بيخرج عنهم .. و الاختيارات قدام المستهلكين ماكنتش كتيرة .. كان وقتها الأسلوب دا مقبول و الشركات دي بتكسب جدًا ..
بس مع الوقت .. الشركات كترت .. أصبح في شركات كتير جدًا بتقدم نفس المنتج تقريبًا مع اختلافات بسيطة .. و عدد المنتجات المطروحة في الأسواق كتيييييييييرة جدًا .. كمان أصبح من العادي ان ميزتك التنافسية اللي نزلت بيها السوق انهاردة تتقلد بكرة .. و كمان العالم بئا مفتوح و ممكن تعمل مشروع في استراليا و انت موجود في مصر بسبب النت و التكنولوجيا اللي فتحت سكك و فرص كتير قدام أي حد انه ينزل السوق .. المنافسة زادت .. و السوق مابيرحمش ..
فكان لازم يظهر التسويق بشكله الحديث .. و هو انك تعرف احتياج العميل الأول .. و تحول الاحتياج دا لمنتج يسده .. بالتالي مش هتقدم منتجك لكل الناس .. انت بتقدمه لفئة معينة تندرج نفس تحت المسمى عشان يكونوا مشتركين في الاحتياج و مشتركين كمان في الطريقة اللي انت هتعرفهم بيها المنتج بتاعك !!
و دا موضوع المقال بتاعنا .. Market Segmentation
تشريح السوق أو تقسيمه بيتعمل عشان تحدد الفئات الموجودة في السوق بتاعك و بالتالي تقدر تعمل منتج مناسب ليهم و تقدر تستهدفهم بالمنتج دا بعد كدا بشكل صح متفصل بالظبط على مقاسهم ...
الـ Market Segmentation هو أول خطوة من التخطيط الاستراتيجي التسويقي .. اللي بيجاوب لك على أهم أسئلة .. الأسئلة اللي بتبني عليها خطتك التسويقية كلها بعد كدا ..
أنا هقدم المنتج لمين ؟!
هقدمه ازاي ؟!
هقنعهم بيه ازاي ؟!
فتعالى معايا نشوف احنا بنقسم السوق على أساس ايه !!
أساس تشريح / تقسيم السوق
1- تقسيم جغرافي – Geographical Segmentation
دا بيكون على أساس المنطقة المتواجد فيها الفئة بتاعتك .. يعني مثلا عايز أخدم الناس اللي سكانين في مصر .. القاهرة .. اسكندرية .. طنطا .. البحيرة .. زقازيق .. أسوان
أو حتى مدن أو شوارع بعينها ..
ممكن كمان تقول انك هتخدم الفئة اللي بتعيش في الأماكن الباردة أو الدافية .. هتستهدف السياح اللي بيزوروا الأماكن السياحية .. و هكذا
➤هتحتاج تهتم بالتقسيم الجغرافي تقريبا في أي مشروع بتعمله أو أي منتج/خدمة بتقدمهم .. لأنك بتخدم بشكل أساسي الناس في المنطقة اللي انت متواجد فيها قبل ما تبدأ تفكر تخدم مناطق تانية بشكل تاني ..
كمان معرفة المكان اللي الناس عايشة فيه بتخليك تعرف تحركاتهم و شكل الشوارع اللي بيمشوا فيها و دا مفيد لو هتعمل اعلانات Outdoor في حملتك الاعلانية فيما بعد 😉
2- تقسيم ديموغرافي – Demographical Segmentation
و دا بيكون على حسب خصائص الأفراد .. السن – النوع – الدراسة – الديانة – المرتب – الديانة – الطبقة الاجتماعية – الاهتمامات و الهوايات .. و هكذا
و التقسيم دا هو الأشهر و الأسهل .. و هيسهل عليك أي تقسيم تاني ... يعني مثلا لو باعمل محل ملابس فانا على سبيل المثال الفئة بتاعتي : الرجال من سن 35 – 50 اللي ساكنين في الجيزة و يقدروا يدفعوا 300 جنيه في القميص ..
➤ البيانات دي اللي بتحددها على الناس بتعرفك بعد كدا ازاي هتعمل المنتج مناسب ليهم و كمان هتخاطبهم ازاي بعد كدا ..
لأن اللهجة اللي هتكلم بيها الشباب من سن 18- 25 غير اللي هتكلم بيها الرجالة في المثال اللي فات .. كمان هتتكلم مع الرجالة بطريقة و الستات بطريقة .. المهندس غير المدرس .. و هكذا
3- التقسيم النفسي – Psychological Segmentation
دا بيكون على حسب أسلوب حياة الناس و شخصياتهم ..
يعني مثلا انت عايز الانسان الطموح .. الذكي .. العصبي .. المجتهد .. اللي مكبر دماغه 😉
➤ مثلًا لوهتعمل مصنع ملابس رياضية .. هتحدد الفئة بتاعتي الشباب اللي بيحب يلعب رياضة و خروجاته مع أصحابه بيقضوها ماتشات مش هيكون ضمن الفئة بتاعتك الشباب اللي مالوش في الرياضة أو أسلوب حياته مافيهوش وقت أصلًا للرياضة
4- التقسيم حسب خصائص الشراء – Buying Behavioral Segmentation
يعني مثلا في ناس بتشتري في المواسم .. بداية الصيف او الشتا ..قبل الأعياد .. و في نوع تاني من الناس بيشتري في أي وقت من السنة ماتفرقش معاه مواسم .. انت بئا عايز مين فيهم ؟!
طبعًا لما تيجي تقسم السوق لشرايح مش بتعتمد على طريقة تقسيم واحدة .. انت ممكن تعتمد على الـ4 طرق عشان تبقى مقسم سوقك صح ..
زي مثلا ما نقول :
الشباب .. من سن 18-25 سنة .. المهتمين بالرياضة .. الموجودين في القاهرة .. يقدروا يدفعوا 200 جنيه في تيشرت رياضي ! لو هتشتغل في مجال الملابس الرياضية .. و لو هتشتغل أونلاين لازم تحط في الـ Segmentation بتاعك انهم يكونوا بيستخدموا النت و أونلاين فترات طويلة ..
تشريح السوق أو الـ Segmentation بيخليك عارف السوق بتاعك كويس و قادر تحط كل فئة منه جوا إيطار .. فانت عارف مواصفاتهم اللي على أساسها هيكون باقي خطوات التخطيط الاستراتيجي وتقدر تعمل Targeting و Positioning صح
Powered by 123ContactForm | Report abuse
رأيك يهمنا
Powered by 123ContactForm | Report abuse
No comments:
Post a Comment