بعد ما حددت أهدافك و رسمت طريقك عشان توصل لها و كمان حطيت نظام الشغل و الهيكل الوظيفي لشركتك و توزع المهام على الناس اللي هتقوم بيها عن طريق التخطيط و التنظيم .. كدا انت حطيت بنسبة كبيرة نظام الشغل و عرفت الدايرة هتدور ازاي .. نيجي لخطوة مهمة و دور حيوي من أدوار الإدارة .. و هي " التوجيه " !!
التوجيه هو عملية التعليم و الارشاد الصح .. بعد ما كل واحد من فريقك بيعرف المهام المطلوبة منه .. دورك انك تشجعه و تحفزه .. بتفهمه دوره بالظبط و بتديله المعلومات و المهارات اللي محتاجها عشان يوصل لنتائج احسن ..
التوجيه الصح بيتم لما بتعرف الناس اللي اللي شغالين معاك و تفهمهم كويس .. عشان تعرف ازاي تتعامل معاهم و توجههم و تشجعهم صح 👌😉
عارف انت مستفيد ايه من كل دا ؟!
أقولك ✋😃
هتتأكد أن فريقك فاهمين أدوارهم كويس .. هتضمن قلة الأخطاء الناتجة عن الفهم الخاطئ .. انت كمان بتزود الناس بخبرتك و دماغك و دا بينعكس على جودة الشغل فتطلع زي مانت عايزها .. غير كدا بيفهموا دماغك ماشية و بالتالي النقاش بينكم هيكون أسهل و أبسط 😉
مفهوم القيادة قائم في الأساس على الرؤية ..
القائد هو شخص عنده رؤية و هدف .. فبيرشد الفريق و يوجهه لتحقيق الرؤية و الهدف دا ..
فعشان تكون قائد ناجح .. محتاج يكون عندك هدف محدد و رؤية واضحة للي انت عايز توصله في المستقبل ..
لازم تكون عارف أفراد فريقك عاملين ازاي .. شايفين الشغل ازاي .. بيفكروا ازاي .. بيعملوا ايه لما يتحطوا تحت ضغط .. ايه بيشجعهم و ايه بيحبطهم .. لأنك عشان تعرف تتعامل مع كل واحد فيهم و تطلع منه النتايج اللي انت عايزها بالظبط .. لازم تكون عارف شخصية كل واحد فيهم ..
أنجح الشركات على مستوى العالم كله هي الشركات اللي أكتر واحد مبسوط فيها هو " الموظف " .. الموظف لما بيحس انه جزء من المكان .. بيتعامل كويس و مديره مقدره صح .. بيعتبر ان نجاح المكان من نجاحه الشخصي .. و بالتالي بيشتغل بايديه و سنانه زي ما بيقولوا 😃
عارف في راجل كدا اسمه " يانج يوانكينج " .. دا يا سيدي الـ CEO بتاع LENOVO .. الراجل دا عشان عارف كويس انه لو اهتم بالناس بتوعه هيكسروا الدنيا .. عمل ايه بئا ؟!
كان بيجيله مكافأة سنوية .. الطبيعي انه ياخد المكافأة و يبوس ايده وش و ضهر .. لكنه كان بيوزعها على الموظفين 😃
عارف في راجل كدا اسمه " يانج يوانكينج " .. دا يا سيدي الـ CEO بتاع LENOVO .. الراجل دا عشان عارف كويس انه لو اهتم بالناس بتوعه هيكسروا الدنيا .. عمل ايه بئا ؟!
كان بيجيله مكافأة سنوية .. الطبيعي انه ياخد المكافأة و يبوس ايده وش و ضهر .. لكنه كان بيوزعها على الموظفين 😃
لو كل الشركات اتعاملت مع الموظف زي ما بتتعامل مع العميل الدنيا هتبقى أحسن 100 مرة .. اهتمامك بالموظف بينعكس على اهتمامه بالعميل و بكل مهمة بيقوم بيها ..
الموظفين هما أنجح استثمار .. لو تم اختيارهم و التعامل معاهم بالطريقة الصحيحة
علشان كدة أي مدير محتاج ياخد باله من شوية الحاجات دي
- لازم يكون قائد فعَّال عشان يوجه الجميع توجيه صحيح ناحية الهدف
- لازم ياخد باله من طريقة اعطاء الاوامر وياخد باله من الآثار الناتجة عن الاوامر دى وهل فعلا دا التصرف السليم و الطريقة الأحسن في التعامل و لا لأ
- لازم تكون الأوامر و المهام محددة و واضحة عشان تتنفذ بالظبط زي ماهو عايز
- لازم يكون فى مجال للمناقشة وطرح الاسئلة بينه وبين الموظفين علشان الامور توضح بصورة اكبر
- ميديش مهام كتيرة فى نفس الوقت علشان كل عمل يتم تنفيذه على اكمل وجه
- لازم المدير يدى كل شخص العمل اللي يقدر ينفذه ميحملش حد اكبر من طاقته لان دا يعتبر احباط للشخص لما ميقدرش ينفذ كل اللي مطلوب منه
دور الإدارة مش بس الاهتمام بالخطة و المهام و تنفيذها .. دا كمان بيهتم بالجانب الإنساني لأنك بتتعامل مع بشر .. محتاجين منك تفكير و تظبيط .. ربان السفينة زي ما بيهتم بالسفينة و الطريق بيهتم برضو بالطاقم اللي معاه .. لأن استقرار السفينة بيتم بيهم كلهم ... عشان كدا التوجيه هو روح الشغل 😉👌
و لا انتوا شايفين ايه ؟! 😃
شاركونا آرائكم في التعليقات و انشروا المقال لعلنا نكون سبب في ان مدير ياخد باله من فريقه أكتر 😉
رأيك يهمنا
Powered by 123ContactForm | Report abuse
No comments:
Post a Comment