Targeting Strategies - استراتيجيات الاستهداف | White Business

Targeting Strategies - استراتيجيات الاستهداف

0
Targeting-الاستهداف

بعد ما خلاص حطيت خريطة لشرايح السوق بتاعك و مواصفات و خصائص كل شريحة .. جه وقت التنشين .. جه وقت انت تحدد هترمي سهمك فين !!
جه وقت الاستهداف – Targeting !!

اعرف أكتر عن تقسيم السوق : Market Segmentation- Strategic Marketing

لما بتحط قدامك شرايح السوق بتاعك بكل خصائصها و مواصفاتها .. بتسأل نفسك شوية أسئلة مهمة !!
• هاعمل ايه بالشرايح دي ؟! أــTarget مين فيهم ؟! و على أساس ايه ؟!
• و أــ Target ازاي ؟!

نبدأ بـأول سؤال ..
عشان تعرف هتستهدف مين .. بتشوف الأنسب ليك من 3 سكك .. بنسميهم :

استراتيجيات الاستهداف – Targeting Strategies

🔸 أول استراتيجية : Undifferentiated Mass Marketing

هي إنك تهمل تقسيم الشرايح و تسيب السوق على وضعه كدا .. و تعمل منتج تستهدف بيه كل الناس .. في الحالة دي انت بتستهدف الـ Mass Market .. يعني تعمل منتج واحد لكل فئات العملاء ..
أنا عارف ان الأسلوب دا يعتبر انقرض دلوقتي .. لأن زي ماحنا متفقين ان الفئة اللي مش هتكون مهتمة بمنتجك هتبقى صرفت عليها وقت و مجهود و فلوس على الفاضي .. لكنها ما زالت بتستخدم في حالات معينة زي المنتجات الاستهلاكية .. الأكل و الشرب و ما إلى ذلك .. المنتج اللي مش بيفرق بين فئات المجتمع ..
عارفين زي ايه ؟!
زي " شيبسي " .. منتج بيستهدف تقريبًا كل الناس .. رجالة و ستات .. كبار و صغيرين .. هتلف في شوارع مصر كلها هتلاقيه في المولات الكبيرة و الهايبر ماركت و برضو هتلاقيه في الأكشاك و محلات البقالة الصغيرة .. " شيبسي " عملت منتج مناسب لشريحة واسعة جدًا من العملاء تكاد تكون الناس كلها ..
طبعًا مش كل منتجات الأكل و الشرب بتعمل كدا .. عندك مثلًا الشركات اللي بتقدم Organic Food .. أو الأطعمة العضوية اللي مش بيستخدم فيها أي كيماويات و بتحتاج عناية خاصة و بيكون سعرها غالي .. منتج زي دا ماينفعش أستهدف بيه كل الناس

🔸 تاني استراتيجية : Differentiated Marketing

انك تمسك كل شريحة من شرايح السوق بتاعك و تستهدفها بشكل مناسب ليها .. كل شريحة بمنتج مخصوص ليها .. بصورة ذهنية مخصوصة ليها ... بخطة تسويقية كاملة مخصوص عشانها و دا بيحصل في الشركات العملاقة أو الشركات اللي عندها من الموارد اللي يخليها قادرة إنها تعمل كذا منتج و تخدم فئات مختلفة .... مثال على كدا :
" شركات الموبايلات " .. زي سامسونج مثلًا .. سامسونج عندها الموبايل اللي سعره 500 جنيه و اللي سعره 14,000 جنيه وبينهم اختيارات كتير ... بتقدم مميزات مختلفة بأسعار مختلفة تناسب كذا فئة من فئات السوق .

🔸 تالت استراتيجية : Niche Marketing

و دي أكتر سكة هتفيدك و أكتر سكة تناسب وضع السوق الحالي وهي الـ Niche Marketing مش النيش بتاع الصيني لا :D
الـ Niche Marketing دا بيقول إيه...؟!!
أنت بتختار أكتر فئة من فئات السوق تكون مربحة بالنسبالك ... يعني الفئة اللي تقدر تخدمها صح و تعود عليك بمكسب أحسن من الفئات التانية سواء أرباح مادية أسرع و تنمو .. أو فرصة الانتشار فيها أكبر... وتبدأ تركز كل شغلك و مجهودك و فلوسك و وقتك عليها.... الفكرة في الاستراتيجية دي هى التركيز... اللي بيخليك قادر تخدم عملائك أحسن و بالتالي تتميز و تطور من نفسك دايمًا عشان تفضل متميز....
و كل ما تكون دقيق في اختيار الفئة بتاعتك كل ما فرصة النجاح كبرت ... و دي أنسب طريقة للـ Startups عشان تكبر و تعلم في السوق.. و دا لأن أي شركة في بداية نشأتها بتبقى مواردها محدودة .. فأحسن حاجة إنها تركز الموارد دي لخدمة فئة واحدة و محددة عشان تطلع منها بأقصى استفادة...

معلومة ع الماشي :كلمة Niche في اللغة معناها المحراب .. أو المكان اللي بيحفظ فيه التماثيل في المتاحف عشان تحافظ عليها .. تفتكر ليه سموه Niche Marketing ؟!

عايز أقولك إن في إستراتيجيات أكتر تركيزًا للاستهداف زي الشركات اللي بتستهدف محلات معينة بالمنتجات بتاعتها زي اللي منتجاتهم بتكون في مكان محدد زي مولات معينة أو الشركات اللي بتنتج منتجاتها و تختص بيها هايبر ماركت كبير زي كارفور كدا .. و دي بنسميها Local Marketing !!
عارف إيه كمان ؟!
في شركات وصلت في الاستهداف إنها بتستهدف شخصيات بعينها زي رجال الأعمال الكبار عارف زي مين..؟! Roles Royce بتوع العربيات
الناس دي بتستهدف طبقة عالية جدًا تقريبًا معروفين بالاسم و بتخدمهم صح جدًا .. الموضوع بالنسبالهم بالظبط زي  و ما بتتصل بمطعم عشان تعمل أوردر .. انت بتتصل بيهم و تقولهم مواصفات العربية اللي انت عايزها بالظبط .. كل حتة بتتصنع هاندميد حتى جلد الكراسي اللي بتختار لونه و النقشة اللي تحبها عليه كمان .. و هما يعملوهالك .. تخيل كدا عربية زي دي يبقى سعرها كام !! تخيلت ؟!!! .. أظن عرفت ليه هما بيتارجتوا ناس معدودين في العالم

عشان تمشي في طريقك التسويقي صح و عشان كمان شركتك تبقى ماشية في رحلتها بسلام ..
نشن صح ... اعرف هتستهدف مين و اعرفهم كويس و ادرس كل خصائص الفئة اللي هتستهدفها عشان تعرف إزاي هتوصل لدماغ كل فرد فيها في الخطوة الجاية من التخطيط الاستراتيجي اللي هي الـ Positioning

رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

No comments:

Post a Comment

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه