أهم خطوة هتنقلك لأرض الواقع !!
نزولك السوق لازم يكون محسوب بالمللي .. مهما كان مشروعك .. كبير أو صغير..
انت تعبت و فكرت و درست السوق و عملت دراسة جدوى و الفكرة اتبلورت في دماغك .. صح ؟
خد نفس عميق كدا و تعالى ناخد كل اللي فات دا و نحطه في صورة خطوات فعلية تتنفذ
أيوا .. بنتكلم عن خطة العمل - الـBusiness Plan
يعني من الآخر .. خريطة الطريق
أيوا .. بنتكلم عن خطة العمل - الـBusiness Plan
يعني من الآخر .. خريطة الطريق
هتحتاج ايه عشان تعمل خطة مظبوطة ؟
و افتكر ان الخطة التمام .. هي اللي هتخلي واحد معاه فلوس يشاركك بيها و هو مطمن إنك فاهم مش ماشي بالبركة و زي ما تيجي تيجي
الخطة هي إجابة لـ 4 أسئلة :
الخطة هي إجابة لـ 4 أسئلة :
- عايز تروح فين ؟
- انت فين دلوقتي ؟
- محتاج ايه عشان تتحرك من مكانك دلوقتي للمكان اللي عايز تروحه ؟
- في وقت قد ايه ؟
خطوات الـ Business Plan
أهداف المشروع
عايز توصل فين ؟! عايز تحقق ايه ؟
فلوس ؟! و ايه كمان ؟! سد احتياج معين عند الناس ؟! ايه هو ؟
بتحدد هدفك من المشروع بوضوح شديد و بتكون رؤيتك المستقبلية للمشروع بتاعك .. * لازم تحدد انت رايح فين عشان تروح
وصف المشروع / المنتج / الخدمة
هتقدم ايه ؟! الفكرة اللي انت عملت لها دراسة جدوى و بحث سوق و لفيت و دورت عشان تظبطها
اكتبها بكل التفاصيل
اكتبها بكل التفاصيل
الميزة التنافسية
أظن انت عارفها دي 😃.. الحاجة اللي عندك و مش عند حد .. اللي هتخلي العميل يشتري منك انت مش من المنافسين
و دي المفروض وصلت لها من بحث السوق اللي عملته .. بعد ما عرفت كويس احتياج الناس و عرفت الناقص عند المنافسين و شغلت دماغك عشان تسده
نتائج تحليل السوق
و هنا انت بتكتب النتايج اللي وصلت لها من بحث السوق بتاعك .. يعني بتحلل البحث و تحط النتايج بتاعته
فريق العمل
و دا ممكن يكون أقوى عنصر عندك .. لأن مهما فكرت و خططت .. مش هتقوم انت لوحدك بالتنفيذ
فانت بتشوف المهام اللي محتاجها تتنفذ .. و تحدد انت محتاج كام فرد و مواصفاتهم ايه ؟ و تختارهم بعناية شديدة .. اختار فريقك يكون هو عنصر قوتك
نتائج تحليل المشروع
هنا بتعرف انت واقف فين بئا من كل اللي فات ..
هنا انت بتعرف ايه الحاجات الكويسة اللي في مشروعك و بتميزه فتقدر تقويها ... ايه العيوب عشان تقدر تحولها لمميزات أو تتعامل معاها كويس ... ايه الفرص المتاحة قدامك فتقدر تستغلها ... ايه التحديات و التهديدات اللي ممكن تضرك و تضر مشروعك فتقدر تتجنبها أو تتعامل معاها كويس و تستغلها لصالحك
استراتيجية التسويق و المبيعات
هنا انت بتحدد الاستراتيجية اللي ح يتم اتباعها في التسويق و المبيعات في مشروعك .. نظرة واضحة للأهداف اللي انت عايز توصل لها و ازاي ممكن توصل لها
الأمور المالية
هنا انت بتحدد المصاريف التأسيسية و الدورية للمشروع و الأرباح المتوقعة ... و على أساسها بيعمل مدير المالية خطته
" بالنسبة لاستراتيجيات التسويق و المبيعات و الأمور المالية .. انت بتحددهم بشكل عريض بدون تفاصيل كتير .. لأن بعد كدا هتحط لهم خطط مفصلة بتخدم الأهداف اللي في الخطة الشاملة للمشروع .. بس عشان هنا انت بتحط * خريطة الطريق * فلازم تبقى شاملة و وافية لكل أركان الخطة و بعد كدا نتفرع بخطط تفصيلية زي ماحنا عايزين "
ملخص الخطة
و دي بيكون في الأول خالص بيلخص كل العناصر دي بشكل منسق و متكامل .. مكانه في البداية .. بس بتعمله أخر حاجة عشان تكون مجمع كل العناصر
الخطة بتاعتك هي اللي بتحول مشروعك من فكرة في دماغك أو على ورق لمرحلة التنفيذ ..
هي اللي بتاخد الشكل العام و الحدوتة اللي انت كتبتها في الـBusiness Model
لأهداف و خطوات واضحة و محددة للوصول للهدف دا .. و هي الأساس اللي بيتعمل على أساسه كل أنواع الخطط المتعلقة بمشروعك .. عشان كدا احنا بنقولك انك لازم تهتم بيها
هي اللي بتاخد الشكل العام و الحدوتة اللي انت كتبتها في الـBusiness Model
Powered by 123ContactForm | Report abuse
افكار رائعة شكرا على طرحكم هذه الديكورات
ReplyDelete"شركة مقاولات
"سيكونس
شركات مقاولات وتشطيبات
مقاولات هندسية
ادارة المرافق
شركة تصميم ديكور
شركة تشطيبات
سيكونس
شركة سيكونس شركة مقاولات وتصميمات والديكور خبرة فى مصر والسعودية