أفكار المشاريع - الفكرة هي الأساس لقيام أي مشروع | White Business

أفكار المشاريع - الفكرة هي الأساس لقيام أي مشروع

1


احنا كـ بني آدمين اللي بيميزنا عن أي مخلوق تاني هو العقل !!
و العقل هو مصدر الأفكار .. هو الحاجة اللي بتقعد تفكر بيها .. تقوم طالع بفكرة جديدة .. أو تسمع كلمة من حد تكون ملهمة ليك إنك تفكر و تطلع بفكرة جديدة .. فكرة تكون بداية إنك تصنع حاجة مفيدة و مبدعة .. زي فكرة مشروع مربحة و ناجحة
عشان كدا .. الفكرة هي المكوّن الأساسي في قيام أي مشروع
أي مشروع في الدنيا عشان يقوم محتاج فكرة و رأس مال و موارد بشرية 
في الحقيقة إحنا في البيزنيس بنعتبر الأفكار هي رأس مال و ثروة قائمة بذاتها .. و أي حد دماغه إبداعية و جديدة و واقعية كمان (يعني ممكن استغلالها بشكل مفيد و مربح) بيعتبر كنز لأي شركة .. 

مفهوم الفكرة :

الفكرة ببساطة مش حاجة بتيجي كدا وقت ما انت عاوزها (صحيح دا ممكن يحصل لكن مش طول الوقت يعني) .. مش بتكون قاعد كدا و تقول أنا عاوز فكرة فتجيلك الفكرة .. لا إطلاقًا .. هي ليها حاجات كتير بتخليها تيجي
الفكرة الحقيقية المفيدة هي اللي ينفع نطبقها و تعود علينا بالنفع .. هي الفكرة اللي بتنشأ لما بنكون بنواجه مشكلة معينة و محتاجين لها حل .. و هنا بنبدأ نفكر نحلها ازاي ؟؟

مفهوم الـ فكرة في البيزنيس :

أفكار البيزنيس ببساطة اللي ممكن نحوّلها لمشاريع لازم تكون بتحل مشكلة أو بتعوَّض احتياج معين عند شريحة معينة أو فئة معينة من الناس
يعني مثلًا :
لما يكون مجموعة من الناس عاوزة تتعلم و معندهاش الوقت مثلًا و لا الفلوس إنها  تشتري كتب - نقوم نعمل كتب اليكترونية PDF
عشان كل واحد يقرا في أي وقت و أي مكان و بأسعار قليلة ... و طبعًا الأمثلة كتير .. كتير جدًا يعني

و ازاي أوصل لفكرة مشروع مربحة و قابلة للتنفيذ ؟

الأفكار اللي المفروض إنها هتتحول لمشاريع هي اللي لها تأثير في أرض الواقع .. أو بمعنى أصح بتخدم الناس و بتغطي احتياج عندهم .. و الأهم و اللي قائم عليه السوق في الوقت الحالي .. إنها تكون بتقدم قيمة حقيقية للناس 

قبل ما نقول ازاي توصل لفكرة مشروع لازم تكون عارف نقطتين مهمين جدًا لو مش موجودين عندك يبقى عندك مشكلة كبيرة لازم تحلها الأول


أول حاجة :

في نظرية اسمها The Golden Circle
و دي بتدور حوالين انك لازم قبل ما تعمل مشروع .. تعرف انت بتعمله ليه و على حسب الهدف بتاعك الدنيا هتمشي .. المهم تكون قادر تحدد الأهداف و الدوافع اللي هتخليك تعمل مشروعك أو تاخد أي خطوة تجاه تنفيذه .. 
لازم تكون عارف ان الهدف هو نقطة الوصول .. حدد انت عايز توصل لايه الأول قبل ما تفكر ازاي توصل !!

تاني حاجة :

صحيح أي مشروع له أهداف كتير منها المادي و منها السوقي و منها المعنوي كمان .. لكن أهم هدف لأي بيزنيس (تجارة - مشروع) .. هو الاستمرارية .. الهدف اللي أي شركة بتسعى له و بتلف و تدور عشان ترجع له هو إنها تستمر في السوق و تفضل شغالة و بتنتج و لها عملاء و عندها موظفين .. مش مهم تكسب كتير أو قليل .. المهم انها تفضل شغالة و لها مكانها في السوق .. 
فلازم تخلي بالك من النقطتين اللي فاتوا

ازاي ألاقي فكرة مشروع ؟!

الفكرة ان هما سكتين .. لو عندك فكرة عاوز تنفذها هتعمل ايه ؟؟ .. و لو عاوز تلاقي فكرة هتفكر ازاي .. و تعمل ايه بردو ؟؟
  • لو ماعنديش فكرة .. دا الجميل أو اللي محتاج شغل فعلًا .. و هو ازاي أوجد احتياج .. ازاي ألاقي فكرة .. و دا ممكن يحصل بطريقتين :
الطريقة الأولى .. الصدفة
يعني قاعد كدا بتفكر أو بتتكلم مع حد .. و هوب يحصل موقف يخليك تقول طب ما أنا ممكن أعمل كذا
زي مثلًا ان في دكاترة شرحها صعب و مش بنفهم منها حاجة و كارهين المذاكرة بسبب أسلوب الشرح السخيف
تقوم تجيلك فكرة انك تكتب ورق تشرح انت بطريقتك اللي هي طريقة حلوة و تصور الورق دا و تبيعه للدفعة بتاعتك .. و تكسب على مقدار تعبك و كتابتك و شرحك .. و حتى لو مش بتعرف تكتب او تشرح عن طريق الكتابة ممكن تدور على حد من أصحابك اللي يكون شاطر و تعملوا المشروع سوا .. بلاش ورق .. ممكن فيديوهات .. و طبعًا الأدوات أصبحت كتير في الموضوع دا
دا أبسط و أسهل مثال على اللي احنا بنتكلم فيه .. أهو الفكرة جات و انت قاعد أو و انت بتدردش مع واحد صاحبك .. أكيد الموضوع دا عدا عليك قبل كدا .. 
ماتنساش ان فكرة " فيس بوك " أصلًا نشأت و مارك سكران و عاوز يروش على بنات الدفعة بتاعته 😃.. ما بالك لو انت فعلا بتبحث بحث منظم عشان توجد احتياج عند الناس !!
الطريقة التانية
ان الفكرة تيجي نتيجة عملية بحث لمعرفة احتياج الناس و بالتالي الوصول لفكرة تسد الاحتياج دا أو تعالج مشكلة بتواجههم .. و دا بيتم عن طريق Market Research - بحث السوق
عن طريق بحث السوق انت بتوصل لمشكلة معينة أو احتياج معين عند الناس .. احتياج تقدر بامكانياتك تسده .. مشكلة لو اشتغلت عليها هتقدر توفر المنتج / الخدمة اللي تحلها لهم و بالتالي تتباع و تكسب .. 
خد بالك ان الفكرة الكويسة مش لازم تكون جبارة و محدش عملها قبلك .. بالعكس .. انت ممكن تعمل فكرة اتعملت قبل كدا .. بس تتطورها و تشوف اللي عملوها قبلك ناقصهم ايه .. 
طول ما احنا عايشين .. احتياجنا بيزيد .. و كل ما يطلع منتج يسد احتياج بيتولد جوانا احتياج جديد .. رحلة التليفون هي أكبر دليل على دا !!
في البداية كان اختراع .. اكتشاف جديد انك تقدر تتواصل بالصوت مع أشخاص بعيد عنك .. بعدين ظهر احتياج انه محتاج الصوت يكون أوضح و اتعملت شبكات أفضل عشان تحل مشكلة وضوح الصوت .. بعدين ظهرت مشكلة الحجم .. مشكلة الأسلاك .. لحد ما وصلنا للموبايل .. اللي اتطور من انه بيقول " ألو " لحد ما دلوقتي ممكن تعمل كل حاجة في كل وقت و انت في أي مكان .. 
فبما إننا عايشين .. لو دورت كويس هتلاقي احتياج .. و لو فكرت هتلاقي طريقة تسد بيها الاحتياج دا .. 
الفكرة هي أول طوبة بتحطها في المشروع بتاعك .. الأساس اللي بتبني عليه كل حاجة بعد كدا .. عشان كدا لازم تهتم انك تحدد فكرتك صح و تكون فعلًا بتقدم قيمة حقيقية للناس قبل ما تفكر تنزل السوق

الفكرة الحقيقية 
هي حل لمشكلة .. هي اللي بتسد احتياج عند الناس !!

رأيك يهمنا !

Powered by 123ContactForm | Report abuse



اعمل شير للمقال لو عجبك و خلي غيرك يستفيد 😃 

التعليقات

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه