الإدارة - خريطة كاملة لكل مهام الإدارة الأساسية | White Business

الإدارة - خريطة كاملة لكل مهام الإدارة الأساسية

0

الإدارة نواة النجاح

النواة هى أساس استقرار الكون .. سألت نفسك قبل كدة طاب ايه هى نواة نجاح أى مشروع ؟؟! 
حاجة بتكون رمانة ميزان الشركة واللي بتحقق معادلة التوازن والتناغم بين منظومات الشركة .. المسئولة عن تحديد الأهداف و رسم طريق الوصول ليها ..
صح فعلا هى "الإدارة "

Management-الإدارة

الإدارة زي ما بنسميها .. هي " فن الحياة "
ايًا كانت وظيفتك .. أيًا كان مكانك .. أيًا كان شكلك و لونك .. انت محتاج تتدير حياتك كلها عشان تكون إنسان ناجح و تسيب بصمتك في الحياة دي !!
الإدارة هى أساس الشركة .. لأنها بتمزج بين كل الموارد المتاحة عشان توصل لتحقيق أهدافها
معنى كدا إنها بتحدد الأهداف .. بتحدد الموارد اللي محتاجة تتوفر عشان توصل للأهداف .. و ازاي تستغلها الاستغلال الأمثل عشان تحقق الأهداف دي ..

و دا بيتم عن طريق 4 مهام أساسية بتعملها أي إدارة في الدنيا .. انت نفسك محتاج تعملهم عشان تقدر تدير حياتك صح
لازم تعرف إن المهام الـ 4 مترتبين على بعض و متصلين ببعض .. انت محتاج تمشيهم خطوة خطوة بتسلسلهم اللي هنقوله دلوقتي !

 أول مهمة : التخطيط

عشان تخطط لازم يكون عندك هدف و بعدين تعرف انت فين دلوقتي من الهدف دا عشان تقدر ترسم الطريق اللي هتمشيه عشان توصل للهدف .. وجود خطة واضحة قبل التنفيذ .. بيخليك عارف كويس انت عايز ايه !! و دي نقطة مش كل واحد عارف اجابتها .. سواء بالنسبة لمشروعه أو – الأهم – بالنسبة لحياته كلها !!
كمان بتعرفك انت داخل على ايه .. ايه المخاطر اللي ممكن تقابلك بالتالي تقدر تتفاداها .. و ايه الفرص المتاحة اللي تقدر تستغلها  ..
     * اعرف أكتر عن التخطيط من هنا : الأصل في كل حاجة - How to Plan

تانى مهمة : التنظيم

بعد وضع الخطة لازم يكون فى تنظيم لمهام العمل وافراد المنظومة ..
عشان كدة التنظيم بيهتم بالهيكل الوظيفى بتاع الشركة وتقسيم المهام على كل فرد فى المنظومة كل فرد حسب خبرته وتخصصه  ، يعنى بتعمل مزج بين القوى البشرية والمهام الوظيفية ..
     * اعرف أكتر عن التنظيم من هنا : ازاي تحط نظام ناجح لشغلك

تالت مهمة : التوجيه

بعد ما خططنا ونظمنا و خلاص كل واحد عارف هو هيعمل ايه ..
كل واحد لازم يتم توجيه لعمله عشان يبدأ في التنفيذ ، يعنى ندى للشخص الفكر والطريق اللي هيمشى عليه ونسيبه يشتغل ، التوجيه من أهم الوظائف فى المستوى الادارى ويعتبر الجانب القيادى لادارة الشركة ..
الجانب اللي بتهتم فيه بالموظف بتاعك .. انت بتشتغل مع بشر .. و زي ما انت عايز شغلك يمشي زي ما انت عايز لازم تهتم بالناس اللي بتعمل شغلك دا .. أي حد بيشتغل أحسن و هو مبسوط بالشغل .. و هو حاسس ان الشركة مهتمة بيه و بتقدره .. سواء ماديًا أو معنويًا .. دا بيخليه يهتم بيها أكتر و يديها حقها من وقت و مجهود و مايحسش أنه ( مربوط في ساقية ) ..
اهتمامك بفريق عملك و توجيهه و نقل الخبرات ليهم بينعكس بشكل كبير على جودة الشغل .. و انت و ضميرك بئا !
     * اعرف أكتر عن التوجيه من هنا : روح الإدارة الصحيحة

رابع مهمة : الرقابة

بعد ما خططنا و ونظمنا و وجهنا الناس لمهامهم جه الوقت بقا انك تشرف على العمل وعلى العاملين وهل فعلا ماشيين فى طريق تحقيق الهدف و لا لأ .. و حققت ايه من الطريق .. ايه هى العقبات اللي بتواجه الافراد وايه هى الادوات اللي محتاجينها عشان يتخطوا العقبات و يحققوا هدف المنظومة ..
الرقابة جاية من المراقبة .. انك تتفرج كدا و تشوف الدنيا ماشية ازاي .. مين غلط يتحاسب و مين صح يتكافئ .. و ايه معايير الثواب و العقاب ..
هدف الرقابة مش انك قاعد بالمرصاد و مستني أي حد يغلط عشان تفرد عضلاتك .. و لا هدف الرقابة هي السيطرة اللي مالهاش أي لازمة و التمسك بالرأي اللي غالبا بتكون نهايته انت مش بتقدر تحلها لوحدك ..
الرقابة الحقيقية هي انك تكون خايف على الشغل و اللي بيقوموا بالشغل .. عشان كدا عايز الدنيا تمشي مظبوط و بنظام واضح عشان تريح و تستريح .. النظام مش وحش .. بالعكس .. مافيش حاجة في الدنيا تمشي منغيره .. الفكرة في وضع النظام و طريقته
     * اعرف أكتر عن الرقابة من هنا : القوانين و الرقابة - عصب الإدارة
الادارة هى فن الحياة و فن فى طريقة التفكير .. هي أسلوب حياة .. لو قدرنا اننا ندير كل خطوة فى حياتنا صح هنقدر نوصل للهدف اللي حددناه بكل سهولة ويسر .

رأيك يهمنا !


Powered by 123ContactForm | Report abuse

No comments:

Post a Comment

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه