White Business

القوانين و الرقابة - عصب الإدارة

0
" القواعد و القوانين "
يا ترى ايه أول حاجة جات في بالك بعد الكلمة دي ؟! 😃
تقييد .. خنقة .. تحكم .. فرض سيطرة ؟!
و لا جه في بالك : نظام .. ثواب و عقاب .. حفظ حقوق و واجبات ؟!
جاوب على السؤال في بالك و تعالى كمل معايا المقال 😉✋
Rules are made to be broken

في مقولة مشهورة بتقول : " Rules are made to be broken " .. الناس دي شايفة إن القواعد و القوانين أصلا بتتعمل عشان نتمرد عليها .. لأنها في أغلب الأوقات بتكون قوية و قاسية و مش بتراعي الناس ...
في نفس الوقت طلع رأي مخالف لدا .. لأننا محتاجين القواعد عشان نقدر نحط الشركة على نظام معين تمشي بيه و نضمن انها هتفضل عليه .. و دا مش هيتم غير عن طريق اننا نحط قواعد واضحة و نمشي عليها و يكون في ثواب و عقاب و هكذا .. طيب و بعدين ؟! نعمل ايه ؟!

تعالى الأول نعرف يعني ايه " رقابة " !!

بعد ما بتحط خطة العمل و الهيكل الوظيفي و تبدأ توجه فريقك و ترشده عشان ينفذ الخطة .. لازم تفتح عينك كدا كويس و تتأكد أن اللي فات دا شغال كويس بدون تهاون أو بمعنى ابسط .. استهبال !

و دا بيتم عن طريق الرقابة .. انك تحط القوانين اللي تنظم العمل و بعدين تتابع سير العمل و اللي غلط يتحاسب و اللي عمل حاجة كويسة يتحاسب برضو .. 

خطوات الرقابة

(1) اعداد معايير الاداء :

معيار يعني أداة قياس .. حاجة بتقيس بيها انت كدا ماشي صح و كله تمام و لا عندك خلل و محتاج تراجع اللي حصل عشان العجلة تدور .. زي مثلًا انك تحقق أرباح شهرية 10 آلاف جنيه .. دا مثال لمعيار .. لو يوم 30 في الشهر لقيت نفسك محقق 7 آلاف جنيه بس يبقى انت كدا عندك خلل محتاج ترجع تعرف سببه و تحله .. و هكذا

(2) متابعة أداء الموظفين :

متابعة الاداء الفعلى للموظفين على أرض الواقع وما تعتمدش بس على التقارير اللي بتجيلك .. لا لازم تتابع اداء الموظفين على ارض الواقع .. اقعد معاهم و هما بيشتغلوا و شوفهم بيشتغلوا ازاي .. و شوف كل واحد بيقوم بالمهمة بتاعته ازاي .. الوقت اللي بتقضيه معاهم دا مش وقت ضايع .. دا في صلب مهمتك كمدير .. دا بيخليك تعرف هل هما ماشيين كويس و لا لأ .. و ايه اللي هما محتاجينه عشان يكونوا أحسن .. و ايه الطريقة الأمثل اللي تتعامل بيها معاهم عشان توصلوا كلكم بالشركة لأعلى جودة شغل ..

(3) قياس الأداء :

بتشوف الأداء مناسب مع المعايير اللي حطيتها و لا لأ .. وهل النتائج دى هي المتوقعة وبالتالي اكمل على نفس الطريق و لا دى نتائج مكنتش متوقعها وبالتالى ابدأ اشوف ايه الاخطاء واشوف طريق تانى ..

(4) تصحيح الانحرافات عن المعايير :

ودا اننا بنحط حلول بديلة فى حالة عدم تحقيق المطلوب ، اشوف العيوب هل فى الأشخاص طريقة شغلهم و لا فى الآلات المستخدمة .. و لا في الخطة نفسها .. و أحدد السبب و ابدأ أحل المشاكل دى ..

روح الإدارة الصحيحة - Leadership

0
بعد ما حددت أهدافك و رسمت طريقك عشان توصل لها و كمان حطيت نظام الشغل و الهيكل الوظيفي لشركتك و توزع المهام على الناس اللي هتقوم بيها عن طريق التخطيط و التنظيم .. كدا انت حطيت بنسبة كبيرة نظام الشغل و عرفت الدايرة هتدور ازاي .. نيجي لخطوة مهمة و دور حيوي من أدوار الإدارة .. و هي " التوجيه " !! 
Leadership

التوجيه هو عملية التعليم و الارشاد الصح .. بعد ما كل واحد من فريقك بيعرف المهام المطلوبة منه .. دورك انك تشجعه و تحفزه .. بتفهمه دوره بالظبط و بتديله المعلومات و المهارات اللي محتاجها عشان يوصل لنتائج احسن ..
التوجيه الصح بيتم لما بتعرف الناس اللي اللي شغالين معاك و تفهمهم كويس .. عشان تعرف ازاي تتعامل معاهم و توجههم و تشجعهم صح 👌😉
عارف انت مستفيد ايه من كل دا ؟!
أقولك ✋😃
هتتأكد أن فريقك فاهمين أدوارهم كويس .. هتضمن قلة الأخطاء الناتجة عن الفهم الخاطئ .. انت كمان بتزود الناس بخبرتك و دماغك و دا بينعكس على جودة الشغل فتطلع زي مانت عايزها .. غير كدا بيفهموا دماغك ماشية و بالتالي النقاش بينكم هيكون أسهل و أبسط 😉
مفهوم القيادة قائم في الأساس على الرؤية ..
القائد هو شخص عنده رؤية و هدف .. فبيرشد الفريق و يوجهه لتحقيق الرؤية و الهدف دا ..
فعشان تكون قائد ناجح .. محتاج يكون عندك هدف محدد و رؤية واضحة للي انت عايز توصله في المستقبل ..
لازم تكون عارف أفراد فريقك عاملين ازاي .. شايفين الشغل ازاي .. بيفكروا ازاي .. بيعملوا ايه لما يتحطوا تحت ضغط .. ايه بيشجعهم و ايه بيحبطهم .. لأنك عشان تعرف تتعامل مع كل واحد فيهم و تطلع منه النتايج اللي انت عايزها بالظبط .. لازم تكون عارف شخصية كل واحد فيهم ..
أنجح الشركات على مستوى العالم كله هي الشركات اللي أكتر واحد مبسوط فيها هو " الموظف " .. الموظف لما بيحس انه جزء من المكان .. بيتعامل كويس و مديره مقدره صح .. بيعتبر ان نجاح المكان من نجاحه الشخصي .. و بالتالي بيشتغل بايديه و سنانه زي ما بيقولوا 😃 
عارف في راجل كدا اسمه " يانج يوانكينج " .. دا يا سيدي الـ CEO بتاع LENOVO .. الراجل دا عشان عارف كويس انه لو اهتم بالناس بتوعه هيكسروا الدنيا .. عمل ايه بئا ؟! 
كان بيجيله مكافأة سنوية .. الطبيعي انه ياخد المكافأة و يبوس ايده وش و ضهر .. لكنه كان بيوزعها على الموظفين 😃
لو كل الشركات اتعاملت مع الموظف زي ما بتتعامل مع العميل الدنيا هتبقى أحسن 100 مرة .. اهتمامك بالموظف بينعكس على اهتمامه بالعميل و بكل مهمة بيقوم بيها ..
الموظفين هما أنجح استثمار .. لو تم اختيارهم و التعامل معاهم بالطريقة الصحيحة

علشان كدة أي مدير محتاج ياخد باله من شوية الحاجات دي

- لازم يكون قائد فعَّال عشان يوجه الجميع توجيه صحيح ناحية الهدف
- لازم ياخد باله من طريقة اعطاء الاوامر وياخد باله من الآثار الناتجة عن الاوامر دى وهل فعلا دا التصرف السليم و الطريقة الأحسن في التعامل و لا لأ 
- لازم تكون الأوامر و المهام محددة و واضحة عشان تتنفذ بالظبط زي ماهو عايز 
- لازم يكون فى مجال للمناقشة وطرح الاسئلة بينه وبين الموظفين علشان الامور توضح بصورة اكبر 
- ميديش مهام كتيرة فى نفس الوقت علشان كل عمل يتم تنفيذه على اكمل وجه 
- لازم المدير يدى كل شخص العمل اللي يقدر ينفذه ميحملش حد اكبر من طاقته لان دا يعتبر احباط للشخص لما ميقدرش ينفذ كل اللي مطلوب منه 

دور الإدارة مش بس الاهتمام بالخطة و المهام و تنفيذها .. دا كمان بيهتم بالجانب الإنساني لأنك بتتعامل مع بشر .. محتاجين منك تفكير و تظبيط .. ربان السفينة زي ما بيهتم بالسفينة و الطريق بيهتم برضو بالطاقم اللي معاه .. لأن استقرار السفينة بيتم بيهم كلهم ... عشان كدا التوجيه هو روح الشغل  😉👌
و لا انتوا شايفين ايه ؟! 😃 
شاركونا آرائكم في التعليقات و انشروا المقال لعلنا نكون سبب في ان مدير ياخد باله من فريقه أكتر 😉

رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

التنظيم - ازاي تحط نظام ناجح لشغلك

0
عنصر أساسي من عناصر الإدارة الناجحة هو التنظيم .. و اللي بيجي بعد التخطيط مباشرة .. لأنك بعد ما حطيت الخطة اللي شركتك أو فريقك - أيًا كان مستوى الخطة - هيمشوا عليها .. بتحتاج تمزج بين المهام المحددة في الخطة و الناس اللي هتقوم بالمهام دي .. و هو دا مفهوم التنظيم .. النظام مهم .. مهم جدًا !!
Business system

انت محتاج تحط نظام و تمشي عليه عشان تنجح بسرعة .. لأن عدم وجود نظام واضح للعمل بيخلي العملية تفلت من ايدك و تلاقي نفسك بتقع و انت مش واخد بالك ..
انت بتتعب كتير على ما توصل للخطة اللي هتمشي عليها .. فمن الطبيعي إنك تحط نظام لتنفيذ الخطة دي .. و إلا الخطة مالهاش لازمة !!
نظام العمل هو العملية اللي بتدمج فيها بين المهام اللي في خطة العمل بتاعتك و الفريق اللي هيقوم بالمهام دي ..
ازاي هتوزع المهام ؟! ازاي هيقوموا بيها ؟! فين ؟! و امتى ؟! تحديد مسئوليات و صلاحيات كل واحد بيشتغل ..

إجابتك على الأسئلة دي بتحدد شكل علاقتك بفريق العمل .. علاقة فريق العمل ببعضه .. و علاقة فريق العمل بالمهام اللي بيقوموا بيها ... و هو دا " النظام " 

أهداف التنظيم 

1- توضيح بيئة العمل :

لازم يكون الهيكل التنظيمى بتاع الشركة واضح وكل واحد عارف شغله وايه المطلوب منه بالظبط ... كل شركة و ليها نظامها و ثقافتها و طريقتها في الوصول لأهدافها .. عشان كدا التنظيم بيوضح الشركة دي هتمشي ازاي .. و يرسم صورة واضحة قدام كل واحد بيشتغل فيها .. عشان يكون فاهم ثقافة الشركة اللي هو جزء منها ...

2- تنسيق بيئة العمل :

التنظيم بيوضح العلاقات بين فريق العمل بتاعك و المهام بتمشي منين و تروح فين و مين بيسلم مين .. بحيث تكونوا جاهزين لأى عقبات ممكن تقابلكم و لازم يكون التنظيم فى أعلى مستوياته والفوضى فى أدنى مستوياتها ، دا بيخلي في جو من التآلف بين الموظفين و الادارت لتنفيذ الخطة فى افضل صورة ممكنة ...

3- الهيكل الرسمي لاتخاذ القرارات :

التنظيم كمان هدفه انه يخلق مستويات المسئولية بين فريقك .. بمعنى تاني : تحديد العلاقة بين الرئيس والموظفين علشان يتم انتقال الاوامر بسلاسة بين الرئيس والمرؤوس .. كل فرد من أفراد المنظومة عليه جزء معين من المسئولية و جزء معين من الصلاحيات .. انت بتصنع النظام عشان الأمور دي تكون واضحة للجميع ...

خطوات التنظيم 

(1) احترام الخطط والاهداف :

قبل ما بتوزع المهام على فريق العمل .. لازم فريق العمل كله يكون واضح قدامه الخطة اللي الشركة هتمشي عليها .. و أهدافها واضحة و صريحة .. عشان يحطوها دايمًا قدام عنيهم و يكونوا مؤمنين بيها و مستعدين لاحترامها و انهم يمشوا عليها

(2) تحديد المهام الضرورية لانجاز الاهداف :

ايه المهام اللي هيتم مزجها بالموارد البشرية ؟!
هنا بتحدد الأدوار اللي لما تتعمل تبقى الخطة بتتنفذ .. كلمة " تحديد " هنا بتقولك ان المهام لازم تكون محددة .. حتى لو فرد واحد هيقوم بأكتر من مهمة .. بس لازم تكون كل مهمة محددة و واضحة ..

(3) تصنيف المهام :

ودا بيكون من خلال الفصل بين المهام .. فى مهام تسويقية وفى مهام مبيعات وفى مهام مالية وغيرها من المهام ...

(4) تفويض العمل والسلطات :

هنا بتوزع المهام على الناس بتوعك .. طبعًا كل واحد في مجاله و تخصصه ودا عشان كل واحد يكون فى المكان اللي هيدى فيه بطريقة مثالية .. 
العملية دي لازم تكون واضحة و محددة برضو .. على ماية بيضا زي ما بيقولوا .. يعني ايه ؟!
يعني كل واحد بتكلفه بمهمة معينة هيقوم بيها .. لازم تكون بتديله كل تفاصيل المهمة .. كل حاجة محتاج يعرفها عشان يقوم بيها بسهولة عشان يديك المستوى اللي انت مستنيه منه ..

(5) تصميم مستويات العلاقات * الهيكل الوظيفى * :

يعني مستويات المسئولية .. مين رئيس و مين مرؤوس ؟! و كل فرد منهم مسئول عن ايه ؟! كل فرد سلطته ايه و مين صاحب القرار ؟! 
العلاقات دي لازم تكون قايمة على الاحترام و الثقة .. كمان لازم كل واحد أيًا كان حجم المسئولية و حجم الصلاحيات اللي واخدها يكون عارف ان الشغل بيقوم بالفريق كله .. و دور كل واحد مهم لتحقيق الأهداف ..

طبعًا كل واحد فينا بيحدد نظام الشغل بناءً على طبيعة مشروعه و طبيعة المهام اللي فريقه بيقوم بيها .. لكن مع اختلاف التفاصيل لازم أي نظام عمل يكون عنده صفة مهمة .. و هي " السلاسة " 
ناس كتير فكرتها عن النظام إنه حضور الساعة 8 صباحًا و إنصراف 5 مساءً و غير كدا يبقى برا 😃
المواعيد المظبوطة حلوة و مطلوبة .. بس النظام مش مقتصر على المواعيد و بس !
احنا قولنا ان النظام هو شكل العلاقة بين عناصر المنظومة .. فاخلق علاقة سلسة و بسيطة بينك و بين فريقك و بين المهام بتاعتهم .. وازن بين الشدة و اللين عشان هم يشتغلوا و هما مرتاحين و يدوك الشغل اللي انت عايزه و في نفس الوقت منغير ضغوطات مالهاش لازمة ..
لو الشغل مش محتاج مواعيد بالمسطرة .. مالوش لازمة تخليهم يحضروا في المواعيد دي !

لو الشغل مش محتاج إنهم يكونوا في مقر الشغل أصلًا مش لازم يجوا كل يوم 😃
خدوا وقتكم و ظبطوا نظام العمل على حسب ظروف مشروعكم لأنه لا يقل أهمية عن خطة العمل ..
و افتكروا إن مافيش iPhone منغير iOS .. و لا Samsung منغير Android !! 😃

رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

التخطيط - الأصل في كل حاجة - How to Plan

0

لازم تعرف في البداية ان واحدة من أهم مهام الإدارة .. أيا كان نوعها .. هي

التخطيط 

planning
الإدارة معناها انك متحكم في سير العمل .. و متحكم معناها إن سير العمل دا ماشي وفق نظام واضح و محدد .. وضع النظام يتمثل في وضع الخطة 👌
      الخطة هي الطريق الواضح اللي بيوصلك لأهدافك .. سواء كنت إدارة الشركة .. إدارة التسويق .. إدارة المبيعات .. و غيرها .. بتختلف في نوع الأهداف و طرق الوصول إليها ...
زي مثلا المهندس قبل ما بيبني عمارة .. بيعمل تصميم و مقاسات و كمية الرمل و الأسمنت .. عدد الطوب إرتفاع السقف و هياخد وقت قد ايه ..
      حدد أهدافك و بعد كدا فكر في طريقة الوصول لكل هدف .. فصلهم لأهداف اصغر .. لو اعتبرنا الأهداف اللي انت حددتها هي جهة الوصول .. فانت محتاج تحدد المحطات اللي توصلك .. و تشوف الادوات و الخطوات التفصيلية عشان توصل لكل محطة و تخطيها .. لحد ما توصل انك عامل مهام يومية لتحقيق أهداف مدتها ٥ سنين ..
أه .. و دي نقطة مهمة ... الوقت ... لازم كل حاجة تكون محكومة بايطار زمني محدد .. عشان العملية تبقى مظبوطة و قادر انك تقيس مدى تقدمك .. الخطة هي مهام بتوصلك لنتائج محددة في وقت محدد بحيث تكون قادر تشوف انت وصلت لانهي محطة و حققت كام ٪ من أهدافك ..

التخطيط هو الأساس اللي بتحطه تحت الارض عشان مشروعك يطلع كل الأدوار بثبات و قوة 😉

مراحل التخطيط :

الخطة اللي بنعملها بتتبنى على ٣ مراحل كل مرحلة مترتبة على اللي قبلها 

1- التخطيط الاستراتيجى  :

التخطيط دا بيحدد لينا الهدف العام للمنظمة .. و السياسة العامة اللي الشركة كلها هتمشي بيها عشان تحقق أهدافها .. يعني بترسم الطريق العام اللي الشركة بكل أقسامها و هتمشي بيه .. وبيقوم بيه الإدارات العليا ، والهدف منه هو وضع خطة عامة 
طويلة المدى تبين المهام والمسؤوليات للمنظمة كلها 
من الأدوات اللي تساعدك على وضع الخطة الاستراتيجية :
- SWOT Analysis
- TWOS Analysis
- PEST Analysis

2- التخطيط التكتيكى  :

التخطيط دا اللي بيترجم الأهداف العامة دي لخطوات تفصيلية ومسئول عن وضعه الإدارة الوسطى وبيكون المدى الزمنى ليه اقصر من المدى الزمنى للتخطيط الاستراتيجى .. يعني لو الإدارة العامة بتحط السكة العامة فهنا انت بتحدد المحطات الأصغر اللي لما توصل لكل واحدة تبقى بتوصل للهدف الأكبر

3- التخطيط التنفيذى :

التخطيط دا بيكون من خلال وضع المهام و الخطوات التفصيلية و بيوزعها على الموظفين وبيتابع سير العمل ..
لو بصيت على الخطوات اللي فاتت هتلاقي اننا بنبدأ بالعام و بعدين ندخل جوا التفاصيل واحدة واحدة لحد ما نعرف هنعمل ايه كل يوم عشان نوصل للهدف اللي حددناه لـ 5 سنين .. 

الخطوات اللي تعملها علشان نعمل خطة أيًا كان مداها الزمني :

1- وضع الهدف :

بحدد الهدف المستقبلى اللي بسعى لتحقيقه ... و دي تعتبر أهم خطوة في التخطيط .. لأنك بتحدد انت عايز توصل فين عشان تعرف انت هتعمل ايه عشان توصل له ..
أهدافك لازم تكون :
                   - واضحة و محددة 
                   - تقدر تحط لها مقاييس تحدد بيها مدى تحقيقك للهدف
                   - قابل للتحقيق مش مستحيل بالنسبة لوضعك الحالي
                   - مرتبط بالمجال اللي انت بتخطط له سواء كانت شغل أو حتى في حياتك الشخصية
                   - محدد بوقت .. و دي نقطة مهمة جدًا .. لازم تكون محدد مدة معينة توصل فيها لحاجة معينة و إلا مش هتوصل 
و الأهم من كل دا ان هدفك يكون ملهم .. محفز ليك و بيدفعك انك تجتهد و تتحرك عشان توصل له .. اربط أهدافك باحساسك بالانجاز و النجاح .. عشان ماتحتاجش لحد يشجعك تستمر .. انت تكون المشجع الأقوى لنفسك !

2- تحليل للبيئة :

ودا من خلال الامكانيات المتاحة والموارد البشرية وكل الموارد المتوفرة للوصول للهدف ... بعد ما بتحدد انت عايز توصل لفين لازم تبص انت واقف فين دلوقتي .. لازم تقييم وضعك الحالي .. ايه المتوفر عندك من الأدوات اللازمة عشان توصل لأهدافك .. سواء موارد بشرية أو مالية أو غيرها ... 
كمان بتدرس وضع السوق و الدنيا حواليك عاملة ازاي .. عشان تعرف انت هتعمل ايه في الخطوات الجاية 

3- تحديد البدائل :

بتحط الخطوات الممكنة اللي توصلك للهدف بتاعك على أساس الوضع اللي انت حللته .. بتشوف ايه الطرق اللي ممكن تمشيها و توصلك في النهاية للأهداف بتاعتك 

4- تقييم البدائل :

بنحلل الطرق اللي طلعناها في الخطوة اللي فاتت و نشوف مميزات و عيوب كل طريقة 

5- اختيار البديل الامثل :

اختيار البديل الاكثر فى المميزات والاقل فى العيوب

     " خد بالك : الطريقة اللي بتبعها عشان نوصل لهدف معين بنسميها " استراتيجية " .. و الاستراتيجية هي فن تحديد ازاي هتنجح و تحقق أهدافك .. سواء في الشغل أو في حياتك الشخصية "

6- تحديد المهام :

على حسب الطريق اللي احنا اختارناه بنبدأ نحدد المهام اللي المفروض تتعمل عشان توصل للهدف بالطريقة دي

7- ترتيب المهام حسب الأولوية :

 هنا انت بترتب المهام دي حسب الأولويات .. ايه المفروض يخلص الأول و ايه ممكن يتأجل و هكذا    

8- تنفيذ الخطة :

نبدأ نشوف ايه الموارد اللي عندنا وامكانياتنا ونبدأ فى تنفيذ الخطة اللي اختارناها 

9- مراقبة وتقييم النتائج :

بنعمل متابعة دايما للخطة اللي بدأنا فى تنفيذها وهل احنا فى طريقنا لتحقيق الهدف بتاعنا و لا لأ ..

التخطيط هو الأساس .. هو اللي بيرسم لك خريطة تقدر تمشي ورا و بارشاداتها عشان توصل لأهدافك بأكتر الطرق المناسبة ..


* اعرف أكتر عن : 

الـ Business Plan
الـ Business Model


رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

صناعة صورة ذهنية قوية - Positioning Strategies

1
شوف بقى ..
كل اللي انت عملته قبل كدا في تسويقك كوم .. و الخطوة دي كوم تاني خاااالص 😐
اكيد سمعت جملة لو معندكش ميزة تنافسية بلاش تدخل السوق ..

لو حد من العملاء .. او من الشريحة المستهدفة .. او من التارجت اوديونس بتوعك .. سألك ببساطة : ايه يخليني اسيب منافسيك و اجي اشتري منك و انت مقدرتش بنفس البساطة تقوله مجموعة اسباب .. قوية .. راقية .. منطقية و ملهاش دعوة باللعب بدون شرف ... بلاش تدخل السوق او تناافس ... بلاش .. وافتكر اني قلتلك بلاش ...
الـPositioning هو لما يكون اتنين من عملائك قاعدين في مكان ما سوا .. و جت سيرتك بالصدفة البحتة - احنا مش بنجيب سيرة حد - .. و يبدأو يتكلموا كدا واحدة واحدة ... عاوزهم يقولوا عنك ايه ؟؟
عارف انت لما يقولك دا فلان سيرته على كل لسان ؟؟ .. طب ايه خير و لا شر ؟ .. اكيد بتكون عاوزها خير .. اهو الـPositioning هو سيرتك اللطيفة و الإنطباع طويل الأمد اللي بتسيبه عند عملائك ..
عاوزهم يقولوا عنك ايه .. عاوزهم يوصفوك لبعض ازاي .. عاوز لما تقابل حد و تسأله عن العلامة التجارية بتاعتك .. تسمع منه ايه ؟؟ 😃
دي الركن التالت من أركان التخطيط الاستراتيجي في رحلتك التسويقية بعد تشريح السوق و الاستهداف ..
خدت انت بالك معايا ؟؟
طيب .. يجي الأستاذ المحترم اللي في البينش الأخير دا يسألني سؤال .. و يقولي يا مستر وايت بعد اذن حضرتك الـPositioning دا يتعمل ازاي ..
هرد عليه و اقوله سؤال جميل و عظيم يا محترم ...

مراحل تكوين الـ Positioning

المرحلة الأولى : تحديد الاختلافات و المزايا التنافسية 

المفروض عشان تنزل سوق معين تكون نازل بحاجة مختلفة عن الموجودة بالفعل في السوق .. و على حسب الفئة اللي انت مستهدفها بتحدد ايه الاحتياج اللي انت هتغطيه عندهم و ايه المميز اللي يغطي لهم احتياجهم أحسن من المنافس .. 
الحاجات اللي بتخليك مختلف عن اللي حواليك هي اللي بتديك وضع مختلف في ذهن العميل .. عشان كدا هنا انت بتحدد ايه المزايا بتاعتك اللي بتخليك مختلف عن كل اللي حواليك 

المرحلة التانية : اختيار الميزة التنافسية الأنسب 

انت مميز في كذا نقطة .. ممكن تكون بتقدم جودة عالية .. سعر أقل .. خدمة أحسن .. ضمان أطول .. بس أنهي نقطة لما تنافس بيها هتتميز بيها ؟! 
اختيار النقطة دي بيتم على أساس كذا حاجة .. أولهم : المنافسين بيلعبوا على أنهي نقطة .. و على حسبها بتشوف سكة مختلفة تلعب فيها .. تانيهم : الفئة بتاعتك بتفكر ازاي .. و على أساس احتياجهم و طريقة تفكيرهم تقدر تختار أنهي نقطة بالظبط اللي تركز عليها و تبدع فيها و توصلها لهم على انها ميزتك اللي محدش يقدر ينافسك فيها 

المرحلة التالتة : تحديد استراتيجية التمييز 

عارف انت الميكس بتاع المزايا اللي بتقدمها و على أساسها بتتميز عن غيرك في السوق و بتصنع بيها براند ليك و للمنتج بتاعك .. اسمه Value Proposition أو الميزة التنافسية .. هو الاجابة على سؤال " ليه أشتري البراند بتاعك بالذات ؟! " 
عندك مثلا BMW .. الـ Position بتاعها هو " The Ultimate Driving Machine / designed for driving pleasure " .. بتلعب على القوة و الأداء و في نفس الوقت الفخامة .. كل دا مقابل سعر أعلى .. أو خلينا نقول ان السعر الأعلى دا هو مناسب جدًا للقيمة اللي العربية بتقدمها ..
الشكل اللي جاي دا بيوضح نماذج للـ Value proposition اللي ممكن تستغلها الشركات عشان تشتغل عليها .. 
المخطط عبارة عن علاقة بين الفوايد اللي بيقدمها المنتج و سعره مقارنة بمنافسينه في نفس السوق .. 
المربعات اللي باللون الأبيض بتمثل الاستراتيجيات الناجحة اللي بتشتغل عليها الشركات و دي اللي هنشرحها في المقال دا ..
المربعات اللي باللون الأحمر بتمثل استراتيجيات غير ناجحة و الشركات اللي بتشتغل بيها مش بتنجح و لا بتستمر في السوق ..
المربع الأصفر بيمثل حالة وسطية في النص .. لكنها مش بتنافس بقوة و لا بتتميز وسط صراعات السوق ..
خلونا نبدأ بأول مربع و هو :
More for More 
هنا الشركة بتقدم فوايد و مميزات للعميل أكتر من المنافسين .. و بما ان دا بيزود التكلفة فهي بتبيع بسعر أعلى عن السوق عشان التكلفة العالية اللي بتقدم بيها الخدمة .. مثال على كدا عربيات Mercedes Benz .. مرسيدس مش بس بتقدم للعميل بتاعها الرفاهية و الجودة العالية و قوة الأداء .. مرسيدس بتدي العميل برستيج خاص .. جو مميز من التميز اللي بيخليه مميز عن غيره في المجتمع اللي عايش فيه .. عشان تاخد كل دا لازم تدفع مبلغ موازي للقيمة اللي انت بتاخدها .. يعني من الآخر .. قيمة أعلى بسعر أعلى !!
طبعًا السعر دا مايعتبرش غالي بالنسبة للفئة اللي بتستهدفها مرسيدس برضو .. خلى نقطة الفئة المستهدفة دي دايمًا في بالك و انت ماشي في المقال ..
More for the Same
و هنا الشركة ممكن تحط نفسها في الصورة بين منافسينها عن طريق انها تقدم خدمات أكتر بنفس السعر .. و دي تقدر تشوفها في المعارض اللي بتقدم منتجات كتير .. هتلاقي في منها اللي بيقدم خدمة أحسن للعميل بنفس أسعار المنتجات الموجودة في المعارض التانية ..
The Same for Less
و دي تعتبر استراتيجية Positioning قوية .. انك تقدم نفس القيمة اللي بيقدمها المنافس لكن بسعر أقل .. الناس بتحب تدفع أقل 😃 و أحسن مثال للعب ع الأسعار القليلة هو عمنا Walmart !!
Walmart مش بيقول انه بيقدم حاجة مختلفة عن غيره .. هو بالفعل بيقدم نفس القيمة .. لكنه بيعتمد على انه يقدم أقل سعر في السوق مقابل نفس الخدمات .. و دا اللي وصله انه يكون أعلى شركة في الايرادات على مستوى العالم 2016 .. 
Less for much Less
و دي بتكون في حالات معينة و لفئات معينة من العملاء .. في ناس ممكن تتنازل عن انها تاخد قيمة أعلى مقابل انها تدفع سعر أقل .. مثال على كدا الفنادق و الاستراحات الرخيصة .. بعض الناس بتكون عايزة أوضة بسيطة تنام فيها ليلة أو ليلتين .. فبتكون عايزة تدفع فلوس أقل و مش مهم يكون في خدمة عالية أو وجود مطاعم و حمام سباحة و جنينة خاصة بالفندق .. و قيس على كدا خدمات و منتجات كتير ..
More for Less
و طبعًا دي الاستراتيجية الأنجح .. قيمة أعلى بسعر أقل من المنافس !! انت بتقول ايه ؟!! 😮
بالظبط .. مع صعوبة تحقيقها .. بس هي ناجحة في أوقات كتير .. 

المرحلة الرابعة : الـ Positioning Statement

في المرحلة دي انت بتكون خلاص حددت الـ Position اللي انت عايزه و كله تمام .. تعالى بئا نلخص الموضوع في جملتين .. الجملتين دول يعتبروا الرسالة الأساسية اللي بتكون عايز توصلها للعميل و تأثر فيه و يفضل فاكرها و فاكرك بيها .. 
في صيغة لو مشيت عليها بتسهل عليك صياغة الرسالة دي .. و هي :
لــ ( الفئة اللي انت بتستهدفها و احتياجها اللي انت هتغطيه ) احنا ( البراند بتاعك ) بنقدملك ( وصف المنتج / الخدمة ) اللي ( الميزة التنافسية )
و مثال على الكلام دا الـ Value Proposition Statement لأبليكشن Evernote

To (busy multitaskers who need help remembering things), Evernote is a (digital content management application) that (makes it easy to capture and remember moments and ideas from your everyday life using your computer, phone, tablet, and the web)
ببساطة Evernote بتقول انها للناس اللي دايمًا مشغولة و محتاجين حاجة تفكرهم بالمهام بتاعتهم " الفئة و الاحتياج " هي أبليكشن بينظم لك أفكارك " هما بيقدموا ايه " عشان تسهل عليك انك تحفظ و تفتكر المهام و الفكار بتاعتك في حياتك اليومية في مكان واحد تقدر توصل له من الموبايل او اللاب توب أو أي جهاز متصل بالنت " الميزة التنافسية "

أهم حاجة انك تختار الاستراتيجية الأنسب للفئة المستهدفة بتاعتك و المنتج / الخدمة اللي انت بتقدمهم .. كل استراتيجية من دول بتجذب شريحة مختلفة من البشر .. فركز انك تعرف الفئة بتاعتك كويس و تستخدم الاستراتيجية اللي تأثر فيهم تأثير ايجابي .. و تختار الرسالة المناسبة للفئة بتاعتك 

المرحلة الخامسة : توصيل الـ Position للعميل 

بعد ما حددت لنفسك الميزة التنافسية و رسمت صورة للوضع اللي انت عايز تاخده في ذهن العميل .. لازم تعمل كل جهدك عشان توصل للوضع دا ..
كل تفصيلة صغيرة لازم تكون بتخدم الـ Position دا .. ماينفعش يبقى التسويق قايم نايم بيقول للناس بكل الطرق المباشرة و الغير مباشرة ان شركتك بتقدم أفضل خدمة بعد البيع .. و موظفين خدمة العملاء بيعاملوا الناس بشكل مش كويس أو مش على علم و دراية بكل جوانب المنتج و بالتالي مش بيقدموا الخدمة على المستوى اللي انت بتوعد العميل انه هيلاقيه معاك ..
شركات كتير بتلاقي انه من السهل انها تحدد لنفسها بوزيشن معين لكن بيكون صعب عليها انها تبنيها .. عشان توصل لتميز و اختلاف في ذهن العميل بتاعك محتاج وقت طويل جدًا .. على العكس .. ممكن غلطة بسيطة تضيع لك مجهود سنين كتير .. 
الكام سطر اللي انت قررت انهم الـ Positioning بتاعك .. اكتبهم على لوح خشب كبير و احفظم للموظفين و اخليهم يتعاملو بناءا عليهم .. اخلي المبيعات و هي بتبيع تكون بتفكر بالكام سطر دول .. و انا بصمم المنتج وشغال عالـ 4Ps بتاعتي .. اكون حاطط في اعتباراتي الكام سطر دول ... دول اهم سطور لأنهم هيعيشوا معايا إلى مالا نهاية ...
الـPositioning هو انا عاوز الناس لما تجيب سيرتي و انا مش موجود هيقولوا ايه ... الإنطباع اللي هسيبه عند العملاء عني و عن شركتي و عن منتجاتي و عن موظفيني و عن اسعاري هيكون ايه ؟؟؟ وضعي في دماغهم ايه ؟؟
اهي دي الوضعنة 😎


رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه