White Business

رأس المال - بنزين مشروعك

1

رأس المال .. عنصر أساسي في بداية مشروعك

و انت معاك فلوس عشان تفكر في المشاريع ؟؟
السؤال دا بنسبة كبيرة عدا عليك قبل كدا .. سواء من الناس حواليك أو بينك و بين نفسك
أي مشروع على كوكب الأرض بيقوم على 3 أساسات :
عشان كدا رأس المال هو جزء أساسي لأي مشروع بيتعمل
فاحنا هناخدكم في رحلة لذيذة من 4 محطات .. ح تعرفوا فيها يعني ايه رأس المال ..
و هل الحوار فعلًا مقتصر على * الفلوس * و بس و لا في حاجة تانية ؟
Startups money capital

محطة 1
مفيش مشروع بيتشغل أو ينشأ بدون فلوس .. الفلوس في المشروع زي البنزين ..
لازم يكون معاك بنزين عشان تتحرك ..
ايوا صح انت هتستثمر فلوس في المشروع بتاعك و عاوز الفلوس دي تكسب فلوس .. بس خليك عارف انك في الحقيقة مش بتثتمر فلوس بس
انت بتسثمر فلوس و مجهود ووقت كمان ( وخد بالك من وقت دي عشان مهمة جداا ) عشان كدا الفلوس احنا بنقول عليها بنزين
لو انت هتبني بيت محتاج يكون عندك طوب و أسمنت و حديد .. و ناس تشتغل و تقوم بعمليات البناء
طب تقدر تبني بدون ما تشتري طوب و اسمنت ؟؟ او بدون ما تحاسب الناس اللي هتشتغل دي ؟ 
أكيد لأ .. أكيد محتاج بنزين !!

محطة 2
اي مشروع ايا كان ، كبير او صغير .. إنتاجي او تجاري .. خدمي او تطوعي 
لازم هتصرف عليه في الأول و مش هتاخد منه الأرباح اللي هتتوقعها قبل سنتين من بداية المشروع 
في الفترة دي انت بتصرف بس و أرباحك بسيطة و هدفك هو انك توسع دايرة شغلك .. مش إنك تكسب 
زي ما بنقول كدا الناس تعرفك و تشتغل معاك .. اسمك ينتشر
و لو حد قالك انك هتعمل مشروع بدون ما تصرف و هتكسب بس .. يبقى نصاب او المشروع دا خيال علمي
😃

محطة 3
يعني انت عاوز تقول ان رأس المال مش فلوس ؟ 
ايوا بالظبط .. الفلوس جزء من رأس المال .. حاجة من الحجات اللي ممكن نسميها رأس مال
لكن رؤوس الأموال مختلفة و لها اشكال كتير .. و أهم الأشكال دي هي الفلوس
يعني في حجات تانية ممكن نسميها رأس مال .. معقول ؟؟
أيوا طبعًا 😃
الفكرة الجديدة رأس مال ، الموظف الشاطر رأس مال ، الميزة التنافسية رأس مال ، المصداقية رأس مال ، جودة العمل رأس مال .... اي حاجة بتكون في مصلحة المشروع و لو خسرها المشروع تأثر عليه تبقى رأس مال

محطة 4
طيب انا مش معايا فلوس و عاوز اعمل مشروع ..... او عندي فكرة بس و محتاج تمويل عشان ابدأ انفذ
قدامك كذا سكة :

تجيب تمويل

طبيعي جدا لما اطلب من حد فلوس عشان ابدأ مشروعي الخاص .. حتى لو بطلب منه مبلغ بسيط جدا اول رد هو .. ليه انت هتعمل ايه بالفلوس دي ؟
من حقه طبعا يعرف فلوسه هتروح فين و هيكسب ايه من ورا انه يديك فلوس .. حتى لو هو ضامن بنسبة 100% ان الفلوس دي هترجع تاني .. بس هو لازم يفهم
و دي بتكون مهمتك لما تدور على مستثمر او ممول للمشروع بتاعك .. إنك تعمل له خطة واضحة للمشروع و فكرته و خطوات العمل .. و دراستك للسوق اللي هتشتغل فيه .. عشان يكون فاهم انك فاهم كويس و إن إستثماره معاك .. مثمر و إنه هيكسب مش هيخسر
و دا بيتم عن طريق الـBusiness model
الفكرة مش فكرة فلوس خالص ،، الفكرة فـي طريقة التفكير !
أي حد هتعرض عليه فكرة كويسة و مدروسة و لها خطوات و معروف ايه المشاكل اللي هتواجها و ايه حلول المشاكل دي مش هيفكر كتير قبل ما يبدأ يدعمك .. لكن المشكلة اللي بتحصل إن كل واحد شايف ان فكرته كويسة و ممكن تكون ناجحة بيبدأ يشوف انه خلاص كدا نجح و فكرته دي كسرت الدنيا و يبدأ يطلع ستيفن جوبز اللي جواه .. و لما يجي حد عاوز يستثمر فيها يقوله طب احكيلي بقى انت عاوز تعمل ايه .. يقوله ان كله تمام و انه فاهم و الدنيا فلة شمعة منورة .. و طبعًا لأن الممول دا مفهمش غير ان الشخص دا جامد و بيل جيتس عصره .. بيقوله مع السلامة و القلب داعيلك
لازم تعرف إن اللي هيديك فلوس دا لازم يكون عارف كل التفاصيل ، زيك بالظبط يا صاحب المشروع .. لأنه هيكون شريك برأس المال ( الفلوس ) و طبعًا ممكن يكون عنده تعديلات و نصايح و افكار هتطور من فكرتك دي ..
لازم يكون ملم بكل تفصيلة حتى لو بسيطة .. لأنها ممكن تفرق في قراره او حجم الفلوس اللي هيستثمرها معاك
تعالى نرجع خطوة لورا .. لـ ايوا انا عندي فكرة حلوة و مش ناقصني بس غير الفلوس اللي انفذ بيها .. و مش عاوز اجيب شريك او ممول عشان ما يتحكمش فيا و يحكمني بوقت و حكايات كتير .. عاوز اشتغل بحُرية
.. فـي الحالة دي عندك نوعين من الحلول

تدخل مجموعة شركاء بمبالغ بسيطة 

    و دا حل نوعا ما كويس لو هتعمل شركة محتاجة ناس كتير تشتغل فيها

    تصغر فكرتك

    ايوا .. امسك الفكرة بتاعتك و صغرها على حجم الفلوس اللي معاكبس محتاجة منك إنك تفهم تخطيط كويس جدا جدا جدا !!
    و دا اللي هتلاقيه بالتفصيل في خطة العمل - Business Plan
    اصل انت هتعمل حسابك انك هتبدأ أصغر من اللي انت عامل حسابك عليه
    و اصغر هنا مش معناها إنك دماغك او شغلك .. لأ .. صغير هنا معناها انك هتخدم عدد اصغر من الناس
    يعني لو ف الطبيعي انت هتحتاج تمويل عشان تعمل مشروع ينتج مثلا 100 قطعة ملابس .. فـالطبيعي انك هتحتاج مثلا 20 تاجر ياخدوا منك بضاعة
    لما هتصغر فكرتك .. إنت هتخدم عدد اقل لأنك هتنتج بنسبة أقل و بالتالي تكاليفك هتكون أقل و نموك هيكون نوعا ما في أول 24 شهر بسيط .. يعني إنت ببساطة هتبدأ البداية اللي انت عاوزها .. لكن بعد فترة زمنية و انت شغال في نفس الوقت
    طيب يا عم ابيض .. و دا حل ازاي طالما انا هبدأ صغير كدا ؟؟
    ازاي بقا .. دا انت هتستفيد جداااا و انت مش واخد بالك  
    اول حاجة :

    انت هتاخد خبرة كبيرة جدا في مجالك اللي هتشتغل فيه قبل ما تجازف بمبالغ كبيرة و بالتالي هتكون اتقل من غيرك في السوق من حيث الفنيات و التكات اللي بتفرق شغل عن شغل
    تاني حاجة :

    و دي ما تقلش عن النقطة الاولى اهمية .. إنك هتكون عرفت بالظبط و بالتحديد السوق محتاج ايه .. يعني جربت و عملت كذا شغل و كمان فهمت كويس عميلك عامل ازاي و إيه أكتر طريقة تخدمه بيها و أكتر حاجة تكسبك من خدمته .. فـ ايا كان المنتج اللي هنتتجه مش هيتبقى من إنتاجك حاجة لأنه هيتباع كله و مش هتشيل هم إن يكون عندك تهدير او بواقي شغل او غيره .. و دا هيودينا للنقطة التالتة
    و هي إنك هتكون فتحت سوق كبيير لنفسك و ناس كتير جدا عرفتك و عرفت شغلك و عرفت ايه الفرق بينك و بين غيرك .. و دا هيشجع ناس كتير انك لما تقولهم انا محتاج فلوس عشان اوسع شغلي تلاقيهم شايفين نجاحاتك و مش محتاجين انك تعرفهم انت قد ايه اصلا ناجح
    النقطة الرابعة .. انت متخيل انك بعد 24 شهر دول انت هيكون معدل نموك لسا بطيئ ؟
    طبعا لأ .. معدل نموك على الأقل هيكون 3 أضعاف .. و طبعا دا هيكون بسبب النقط اللي قلنا عليها فوق دي
    زي ما انت محتاج فلوس عشان تبدأ مشروعك .. مشروعك ممكن يبدأ واحدة واحدة بحاجات تانية هي اللي تجيب لك الفلوس .. دماغك .. أفكارك .. معارفك .. فريقك اللي عايز تبدأ معاه .. كل دي حاجات ممكن تكون بداية لفلوس كتير .. بس انت تبدأ !!



    رأيك يهمنا !


    Powered by 123ContactForm | Report abuse

    اعرف السوق اللي انت داخل عليه - انت داخل مثلث برمودا !

    0

    سوقك .. مثلث برمودا

    market study - birmuda triangle

    عشان تبقى عارف الدنيا ماشية ازاي .. و تعرف انت هتشتغل التسويق بتاعك ازاي .. و تبدأ تحط استراتيجية التسويق و الخطة التسويقية بتاعتك .. محتاج تيجي معايا في رحلة كدا لمثلث برمودا بتاعنا في التسويق
    أو بمعنى أصح .. السوق .. سوقك اللي انت عملت بحث سوق مخصوص عشان تعرفه

    !! السوق بتاعك عبارة عن 3 أضلع لمثلث .. العميل - المنافس - انت
    ماينفعش تنزل سوق غير و انت ملم بكل تفاصيل المثلث و عارف أوله من أخره .. لأنك لو مادرستوش كويس .. مش محتاج أقولك سفينتك هتروح فين
    انت في خلال بحث السوق اللي انت عملته قدرت تعرف سوقك كويس من حيث العميل اللي هتستهدفه و المنافسين اللي هتنزل تنافسهم عشان تخلق لك مكان وسطهم .. و المفروض تكون كونت صورة كاملة عنهم و طلعت باجابة على الأسئلة دي
    عميلك محتاج ايه ؟؟
    ايه المشاكل اللي بتواجه عميلك و لسا مافيش منتج بيحلها ؟؟
    عميلك موجود فين بالظبط ؟؟
    ظروفه الاجتماعية و الاقتصادية و السياسية و الصحية كمان ؟؟
    عميلك ممكن يدفع كام في المنتج / الخدمة ؟؟
    مين منافسينك ؟؟
    ايه المميز عندهم ؟؟ و ليه العملاء بيروحوا لهم ؟؟
    !! كل دا لازم تعرفه كويس عشان تدخل على تالت ضلع من المثلث .. انت
    لازم تدرس حالتك كويس من جميع النواحي .. و هتقدر تعمل ايه عشان تسد احتياج العميل و في نفس الوقت تنافس بشكل قوي و تكسب ؟؟
    حدد نقاط القوة عندك و ايه المميز عندك و مش عند غيرك .. و نقاط الضعف و ايه الوحش اللي تقدر تحوله لحاجة كويسة تفيدك مش تضرك
    حدد الفرص المتاحة اللي ممكن تستغلها و شوف ايه النقطة اللي ممكن يجيلك منها فرصة لو ركزت عليها .. كمان حدد التهديدات اللي ممكن توقف في طريقك و اعرف ازاي تتجنبهم .. حط دا كله قدام عنيك و شوف انت هتتصرف على أساسهم ازاي

    في أدوات بتساعدك تدرس نفسك و تدرس السوق كويس قبل ما تاخد خطوة عشان تاخدها صح

    السوق دلوقتي كبير و المنافسة ما بترحمش .. و عشان تضمن ان سفينتك ماتتوهش لازم تبقى عارف مداخل و مخارج المثلث .. عارف عميلك كويس .. عارف هتقدم له امتى و فين و بكام .. عارف ازاي هتقنعه انه مش محتاج منتج غير منتجك بس

    نطلع من هنا بدرس مهم .. ان البحث الصح هيوصلك للفهم الصح لكل جوانب السوق .. مهما كان سوقك كبير أو صغير .. لازم تفهمه صح


    رأيك يهمنا



    Powered by 123ContactForm | Report abuse

    دراسة الجدوى التفصيلية - ركز قبل ما تبدأ مشروعك

    1

    خطوات دراسة الجدوى التفصيلية


    المشروع عشان يبدأ صح .. لازم أساسته تكون مبنية صح .. عشان كدا أول ما فكرة المشروع تبدأ تنور في دماغك بتبدأ على طول تعمل لها بحث سوق عشان توصل منه لاحتياج الناس و تحدد فكرتك و تظبطها عشان تدرسها كويس .. و تشوف هي فكرة كويسة و قابلة للتنفيذ و مجدية .. و دا بيتم عن طريق دراسة الجدوى

    دراسة الجدوى التفصيلية بتختلف عن دراسة الجدوى المبدئية انك بتحسب فيها كل حاجة بالظبط و بالتفصيل
    كنا اتفقنا ان دراسة الجدوى هي أهم حجر أساس بتحطه في مشروعك .. لأنك على أساسها بتاخد أهم قرار .. و هو انك تبدأ في المشروع بتاعك و لا لأ
    هات ورقة و قلم و ركز كدا و امشي معانا على الخطوات دي😄

    خطوة (1) : وصف المشروع

    و هنا بتحدد وصف الخدمة أو المنتج اللي هيقوم عليها المشروع و ازاي هيوصل للعميل .. يعني انت هتقدم منتج أو خدمة عاملين ازاي ؟؟ و هيفيدوا العميل اللي هيستخدمهم ازاي ؟

    خطوة (2) : دراسة تفصيلية للسوق

    و هنا بتحط نتائج بحث السوق بتاعك ..  ودي خطوة مهمة جدًا .. لأنك بتكتشف السوق بتاعك من كذا ناحية عشان توصل لنتايج مفيدة من دراسة الجدوى .. و النواحي دي هي
    العملاء المستهدفين : و دول الناس اللي هتقدم لهم المنتج/الخدمة بتاعتك.. دول اللي انت بتدرسهم كويس عشان تعرف احتياجهم اللي هتغطيه
    المنافسين : بتشوف مين غيرك في السوق بيعمل نفس اللي انت بتعمله .. و بيشتغل ازاي و عنده ايه مميز
    المبيعات المحتملة : يعني تصورك انت هتبيع أد ايه في أول شهر .. شهرين .. سنة.. و هكذا
    العملاء المحتملين : مين متوقع انه بالفعل هيجي يشتري منك
    يعني بتدرس السوق بكل أقسامه و تفاصيله عشان تعرف انت مكانك فين بالظبط
    لازم تكون عارف ان السوق مش عملاء و منافسين و بس .. السوق له ضلع تالت  أساسي .. هو انت .. اعرف أكتر عن الموضوع من هنا : سوقك مثلث برمودا 

    خطوة (3) : الدراسة الفنية

    نيجي هنا لتفاصيل المشروع .. و دي بتحدد فيها :
    المكان - الخامات - التكنولوجيا المستخدمة ( في حالة التصنيع ) - العمالة - النقل - مراحل التصنيع ( لو هتقدم منتج ) - مراحل العمل ( لو هتقدم خدمة )
    و هنا بتحتاج تبحث كتير و تسأل أهل الخبرة عشان ماتسقطش حاجة .. و عشان كمان لو مش مُلِم بالفكرة اللي هتعملها .. تعرف تفهم كل جوانبها كويس
    لازم تاخد وقتك في الخطوة دي .. و تعرف انت محتاج ايه بالظبط ..  عشان على أساسه هتبني المشروع كله .. عشان لو اكتشفت في السكة انك نسيت حاجة و ماعملتش حسابها سواء في المصدر أو الفلوس .. هيحصل مشاكل انت في غنى عنها في بداية مشروع عمرك .. وصيتنا ليك هي : التركيز

    خطوة (4) : الدراسة المالية

    و دي تجهز الآلة الحاسبة و تقعد تحسبها بهدوء و تأني كدا
    شايف الأدوات اللي انت حددتها لنفسك في الخطوة اللي فاتت ؟؟
    دلوقتي جه وقت انك تدور على أسعار الحاجات دي و تختار السعر الأنسب ليك .. عشان تحسب انت محتاج كام بــ الظبط رأس مال لمشروعك .. و دا اسمه : تكاليف أساسية
    بعدها بتحسب المصاريف الدورية .. زي : ( أجور الموظفين - إيجار المكان - كهرباء و مياه - صيانة " في حالة استخدام أجهزة و معدات " - و هكذا )
    لازم تكون عارف بالظبط انت هتصرف كام .. سواء عشان تبني المشروع أو مصاريفك كل شهر .. بعد كدا بتحسب ربحك و تظبط دورة رأس مالك زي ما عملت في دراسة الجدوى المبدئية .. بس طبعًا هنا بتبقى بشكل أدق و بالمليم

    خطوة (5) : الدراسة التنظيمية

    و دا عبارة عن الهيكل الوظيفي داخل الشركة .. و تحدد بشكل مبدئي محتاج كام واحد عشان مشروعك يقف على رجله و يشتغل

    خطوة (6) : الدراسة القانونية

    يعني بتشوف الخطوات القانونية اللي انت لازم تعملها عشان مشروعك يكون قانوني و ماشي صح بالقانون و الأوراق الرسمية

    خطوة (7) : ها ؟؟ المشروع تمام و لا مش نافع ؟؟

    دي خطوة استنتاج .. يعني بتحدد المشروع دا بكل تفاصيله مناسب معاك و لا لأ

    احنا معاك انه موال طويل .. و متعب .. بس مش صعب
    فكرة انك شخص عايز يبني كيان يهدف أفكاره و يقدم فيه قيمة حقيقية للناس .. دا مش بيكسبك فلوس من فكرة بتحبها أو مقتنع بيها .. دا كمان بيكسبك خبرة كبيرة في حياتك .. و بيغير من نظرتك للأمور .. و بيزود معرفتك بالحياة و استفادتك منها بشكل كبير




    رأيك يهمنا




    Powered by 123ContactForm | Report abuse

    دراسة الجدوى - أولى خطوات المشروع

    1

    دراسة الجدوى - أولى خطوات المشروع

    "عاوز اعمل مشروع"

    عشان تعمل مشروع لازم يكون عندك 3 حاجات أساسية : فكرة و رأس مال و موارد بشرية .. دول أساس أي مشروع في الدنيا
    بعد ما بتحدد فكرتك .. لازم تدرس الفكرة دي كويس جدًا .. و تشوف مدى جدواها .. يعني بتسأل نفسك سؤالين مهمين جدًا .. و على حسب اجاباتهم بتحدد انت هتعمل المشروع دا و لا لأ
    هل انت قادر انك تعمل المشروع و عندك الموارد اللازمة ؟؟
    هل المشروع دا مُربح و لا لأ ؟؟
    دراسة الجدوى يعني بنشوف مدى صلاحية الفكرة للتنفيذ .. لو اتنفذت هتكسب و هتدخل أرباح ؟؟ و لا هتوقف عليك بخسارة و مش هتطلع من وراها بمكسب ؟؟
    بنشوف جدوى المشروع دا عاملة ازاي .. ينفع ؟ .. ماينفعش ؟؟
    طيب ماينفعش ليه ؟؟ و ازاي نخليه ينفع ؟؟ من حيث التكاليف و المكان و العمالة و كل ما يتعلق بالمشروع
     دراسة الجدوى هي أول مرحلة بعد الفكرة .. بعد ما بنعرف ان أساس المشروع هو (الفكرة - راس المال - موارد بشرية ) بنبدأ نشوف جدوى الفكرة .. هنحتاج كام راس مال .. مين أفضل ناس تشتغل على الفكرة دي عشان تنجح
    انت ببساطة بتحط المشروع بتاعك على الورق .. و عن طريق حساب كل حاجة في المشروع بتقدر تعرف مشروعك دا كويس و مناسب و لا بلاش منه .. و لو كويس .. هتنفذه ازاي ؟؟ هتحتاج ايه ؟؟ هتكسب منه بعد فترة قد ايه ؟؟

    دراسة الجدوى المبدئية

    !! دي أول حاجة بتعرفك .. المشروع دا بشكل عام .. على أد فلوسك و لا مش نافع
    عشان كدا بتدرس المشروع من ناحيتين .. ( الأدوات - الفلوس ) تعالى نشوف ازاي

    الأدوات

    يعني المشروع دا عشان يتعمل و يشتغل .. محتاج ايه ؟؟
    يعني مكان .. عمال .. موظفين .. خامات .. أجهزة .. و غيره
    بعد كدا بتسأل نفسك : هل الحاجات دي أقدر أوفرها و لا لأ ؟؟
    في مكان مناسب ؟ طيب هاعرف أجيب الأجهزة و العمال اللي يشتغلوا عليها ؟؟
    و لو لقيت الموضوع تمام .. بتدخل على اللي بعده

    الفلوس

    و هنا بتجمع أسعار الأدوات اللي انت محتاجها .. كدا انت حسبت المصاريف المتوقعة لإنشاء مشروعك .. اللي هو رأس المال
    مش بس كدا .. لأن ممكن جدًا يكون رأس المال معاك مظبوط .. بس المشروع أرباحه مش مجدية .. فبتحط نسبة الربح المتوقعة .. و تشوف راس مالك محتاج يلف كام مرة عشان تحقق الربح اللي انت عايزه .. يعني ايه الكلام دا ؟؟
    لو انت فتحت محل بيبيع منتج معين .. فانت بتشتري بضاعة بمبلغ و تبيعها بهامش ربح معين .. يعني لو اشتريت بضاعة بـ1000 جنيه و بعتها بـ1200 انت كدا كسبت من أول دورة لرأس المال 200 جنيه
    هتجيب بضاعة تانية بـ 1000 جنيه و تبيعها بـ 1200 برضو .. انت كدا كسبت من تاني دورة لرأس المال 200 جنيه كمان .. فصافي ربحك بعد دورتين لرأس المال يساوي 400 جنيه .. و هكذا .. عارف دا هيفيدك بايه ؟؟
    دلوقتي انت بتصرف مصاريف دورية ( إيجار مكان - أجور موظفين - فلوس كهرباء - و ما إلى ذلك ) .. فلو قولنا انك بتصرف كل شهر مصاريف دورية 1000 جنيه .. و بتكسب من كل دورة راس مال 200 جنيه.. فانت محتاج راس مالك يدور 5 مرات ( 200*5 = 1000 ) عشان تسدد بس مصاريف المشروع الدورية .. بعدين بتشوف انت عايز تطلع بصافي ربح لنفسك كام .. نفترض انه 400 جنيه .. ساعتها هتحتاج دورتين كمان .. عشان يبقى الناتج النهائي 7 دورات لراس المال في خلال شهر واحد
    بعد ما تخلص الحسابات دي .. لو لقيت ان المشروع تمام و مناسب للمبلغ اللي معاك .. ادخل على دراسة الجدوى التفصيلية

    و لو مش مناسب ماتوقفش
    دور على فكرة تانية لحد ما تظبط فكرة تبقى كويسة في السوق و مناسبة لظروفك
    و ما تقلقش .. هتلاقي فكرة .. طول ماحنا عايشين بيطلع كل يوم احتياج جديد .. دور على احتياج الناس .. هتلاقي الفكرة

    رأيك يهمنا



    Powered by 123ContactForm | Report abuse

    The Golden Circle - Start with WHY " هدفك هو الأهم "

    0

    The Golden Circle - Start with WHY

    start with why

    Simon Sinek
    هو واحد من خبراء القيادة على مستوى العالم .. الراجل دا عند نظرية حلوة جدًا اسمها 
    The Golden Circle

    الراجل دا في النظرية بتاعته بيقول ان أكتر الميديرين ابداعا و تأثيرا في الواقع هو اللي بيبدأ من جوا الدايرة .. بيبدأ بالــ ليه

    سيمون بيقول - فيما معناه - ان الشركات اللي أفكارها و منتجاتها و فريق عملها بيبدأوا من (ليه؟) .. يعني بيكونوا عارفين هدفهم كويس من كل حاجة بيعملوها .. هي الشركات الأكثر تأثيرًا في العالم و دا معناه انها هتكون أكثر ارباحًا و ما إلى ذلك
    عشان كدا لازم تسأل نفسك قبل أي خطوة بتعملها سواء بيزنيس أو شغل أو أي حاجة تانية في حياتك .. انت عاوز تعمل الحاجة دي ليه .. ليه عندك الرغبة انك تقوم بعمل ما  .. 

    اجابة السؤال دا مش سهلة .. أغلبنا - تحديدًا في مرحلة ما بعد الثانوية و لحد التخرج - بنكون مش عارفين احنا عاوزين ايه .. أو اللي عاوزين نعمله دا عاوزين نعمله ليه
    تحديد الهدف هو نص الطريق .. و كل ما كنت واضح و محدد في أهدافك كل ما قدرت تحققها بأقل الأدوات المتاحة

    مش عيب أبدًا تكون بتحلم ان يكون معاك فلوس كتير .. بس المهم هتستخدم الفلوس دي في ايه !!

    مش حاجة وحشة إطلاقًا انك تكون بتحلم تبقى مشهور .. بس اللي بيفرق هو هتستخدم شهرتك دي ازاي .. و قيس على كدا .. انك تكون مدير شركة أو أحسن واحد بيعمل بطاطا .. طول ما الهدف بتاعك دا نبيل و مش بيأذي حد خليك واثق انه هيتحقق .. لازم تكون عارف الـ "ليه" و ساعتها هيكون سهل تحقيقه

    و أحلى حاجة في الموضوع انه مش هيكلفك زي ما انت متخيل .. صحيح لكل حاجة تمن و النجاح تمنه التعب و الاجتهاد .. بس دا هيكون أحلى تعب و اجتهاد ممكن تعيشه في حياتك .. و لحظة النجاح ساعتها هتعوضك عن مليون ساعة تعب .. و الأجمل انك هتكون فخور بنفسك انك حققت حاجة كويسة

    خليك عارف ان ربنا لما ألقى فكرتك أو هدفك في نفسك .. دا معناه انه عارف انك تقدر تحقق الهدف دا أيًا كان .. و انت بتكون صاحب القرار و الاختيار .. يا إما تكمل .. يا إما تتعب من أول مطب و تتخلى عن هدفك و حلمك



    رأيك يهمنا



    Powered by 123ContactForm | Report abuse

    جميع الحقوق محفوظه © White Business

    تصميم الورشه