White Business

TOWS Analysis

0

تحليل TOWS لتخطيط استراتيجي ناجح

TOWS Analysis - Strategic Planning Tool
أي مدير بيكون محتاج يحدد الاستراتيجية اللي هتقوم عليها شركته كلها أو القسم اللي هو مسئول عنه .. " افتكر ان الاستراتيجية هي فن تحديد ازاي هتنجح و تحقق أهدافك .. سواء في الشغل أو في حياتك الشخصية "

SWOT/TOWS هما اختصارات بترتيب مختلف لـ Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats .. الاتنين بيهدفوا إلى دراسة الأحوال الداخلية (نقاط القوة نقاط الضعف) و الخارجية (الفرص التهديدات) للشركة عشان تحدد على أساسهم الخطة اللي هتمشي عليها ..

طيب ايه الفرق ؟!
الفرق في الترتيب .. SWOT Analysis بيركز على الأحوال الداخلية للشركة الأول بعدين الخارجية .. في حين إن TOWS Analysis بيركز على الفرص و التهديدات الخارجية الأول بعدين ازاي تستخدم نقاط القوة و الضعف بتاعتك عشان تتعامل مع الفرص و التهديدات .. و دي كانت الطريقة الأفضل اللي قدر يعملها لنا عالم الإدارة/ Heinz Weihrich سنة 1982 و كانت دي موضوع رسالة الدكتوراة بتاعته !!

مستر هاينز قالك ايه ؟!
طالما أنا عندي فرص و تهديدات خارجية و نقاط قوة و ضعف داخلية .. ليه مارتبهمش ترتيب منطقي و أدمجهم في بعض بطريقة تسهل عليا استنتاج الاستراتيجية الأمثل لشغلي ؟!

هو كان عارف إنك عشان تعمل استراتيجية ناجحة باستخدام SWOT Analysis .. انت عايز تجاوب على الـ 4 أسئلة دول :
1-                ازاي تستفيد من نقاط القوة بتاعتك لأقصى حد ؟!
2-              ازاي تتحايل على نقاط الضعف بتاعتك و تتعامل معاها ؟!
3-              ازاي تستغل الفرص كويس ؟!
4-             ازاي تتفادى التهديدات و المخاطر ؟!

قعد يفكر و يجرب لحد ما وصل للشكل اللي انتوا شايفينه دا :
TOWS Matrix © 1982 Heinz Weihrich, Ph.D.

اللي عمله مستر هاينز بئا إنه جمع الـ4 عوامل مع بعض و خرج بـ4 استراتيجيات ..
تعالى ناخدهم واحدة واحدة و نعرف ازاي نطبقهم ..

بس قبل أي حاجة .. انت محتاج تعمل SWOT ... يعني تحدد نقاط القوة و الضعف و الفرص و التهديدات ( حمل النموذج من هنا ) 

SO

"Maxi-Maxi" Strategy

و دي نقطة التقاء الفرص بنقاط القوة ..
انت عندك نقاط قوة للشركة بتاعتك .. و في نفس الوقت شايف قدامك فرص كويسة .. هنا انت بتستخدم نقاط القوة دي في انك تستغل الفرص المتاحة أو تخلق فرص و سكك جديدة ..
مثال :
انت بتشتغل في ملابس الأطفال .. من ضمن نقاط القوة اللي عندك انك بتجيب البضاعة بتاعتك من مصدر معين بيديك بسعر أقل من المصادر اللي المنافسين بيتعاملوا معاهم .. و عندك من ضمن الفرص بتاعتك إن العميل محتاج سعر رخيص و المنافسين كلهم أسعارهم غالية .. تقوم انت تنزل بسعر أقل و يناسب الفئة بتاعتك ..
و بكدا تكون وصلت لأسلوب انت هتتبعه عشان تكسب العملاء أكتر عن طريق استغلال الفرص بنقاط القوة اللي عندك !

ST

"Maxi-Mini" Strategy

و دي نقطة التقاء نقاط القوة بالتهديدات ..
نقاط القوة بتاعتك .. اللي انت متميز بيها عن السوق .. ازاي تستخدمها بحيث تقلل من التهديدات اللي قدامك ..
مثال :
نفس تجارة ملابس الأطفال في المثال اللي فوق .. من ضمن نقاط القوة بتاعتك انك تعرف مصنع ملابس لسا ناشئ .. بينتج ملابس بجودة مناسبة و بأسعار كويسة .. من ضمن التهديدات اللي انت شايفها في سوقك إن الاقتصاد مش مستقر و في زمن تعويم الجنيه الاستيراد أصبح صعب و متوقع يبقى أصعب كمان مع مرور الوقت .. التهديد دا ممكن يهدد تجارتك بالنهاية .. و دا حال ناس كتير فعلًا في الوقت الحالي .. بس انت عندك نقطة قوة مش قليلة .. لأ .. دي كافية انها تخليك مستمر في السوق في الوقت اللي غيرك من المعتمدين على الاستيراد يقفلوا !!

WO

"Mini-Maxi" Strategy

نقطة الالتقاء بين الفرص و نقاط الضعف ...
عندك نقاط ضعف في شركتك .. بس في نفس الوقت عندك فرص كويسة متاحة .. هنا انت بتفكر ازاي تقلل من نقاط الضعف دي عن طريق استغلال الفرص ..
مثال :
لو انت " مصمم جرافيك " من ضمن نقاط الضعف اللي عندك انك مش بتعرف تسوَّق لشغلك كويس .. انت برنس و بتعمل تصميمات جبارة .. بس مش بتعرف تسوقها و تطلعها للنور .. بعد ما درست السوق و دورت على الفرص المتاحة لقيت ان في Digital Marketers بيدوروا على شغل أو عايزين يفتحوا بيزنيس لكنهم مش بيلاقوا Designers كويسين يبدؤوا معاهم .. فانت لقيتها فرصة كويسة انك تبدأ تشتغل مع مسوق شاطر ..
من ضمن الفرص اللي ممكن تستغلها برضو هي انتشار مواقع التعليم الذاتي .. فتستغل فرصة كورس كويس تتعلم فيه التسويق و بكدا تكون استغليت برضو الفرص عشان تقلل من نقاط الضعف !

WT

"Mini-Mini" Strategy

و دي نقطة التقاء التهديدات بنقاط الضعف ..
اللي بيحصل هنا انك بتقلل من نقاط الضعف عن طريق البعد عن التهديدات ..
مثال :
فاكر مثال ملابس الأطفال ؟!
لو افترضنا ان من ضمن نقاط الضعف بتاعتك انك معندكش عمالة كفاية .. و من ضمن التهديدات الموجودة ان الأسعار كل يوم في زيادة و انت مش ضاكن هتقدر تدفع للعمال اللي عندك اللي يكفيهم و لا لأ .. فتقرر عشان تتفادى نقطة الضعف و تقلل من خطر التهديد دا على شغلك .. تقلل من كمية الشغل و تصغر نشاطك و تكتفي بأقل عدد ممكن من العمال .. اللي تقدر تدفع لهم أجورهم ..
الاستراتيجية دي هي الجزء الدفاعي في خطتك .. بتحطه تحسبًا لأي ظروف ممكن تحصل .. لكن ماينفعش تعتمد عليها في انك تكبر و تنجح شركتك
بالطريقة دي .. قدر مستر هاينز انه يدمج العناصر الأربعة بشكل رائع .. عشان تقدر تطلع باستراتيجة عمل قادرة تستغل كل فتفوتة موجودة .. سواء جوا أو برا الشركة ..
شاركونا بآرائكم و المشاكل اللي قابلتكم و انتوا بتخططوا لمشاريعكم عشان نقدر نساعدكم
تقدر تتواصل معانا مباشرة من هنا : 
كمان ممكن تحمل نموذج TOWS Analysis و تطبقه على أي خطة بتحطها من هنا :

SWOT Analysis

0
SWOT Analysis - Strategic Planning Tool
قبل أي خطة بتعملها بتحتاج تدرس الوضع اللي انت فيه الأول .. سواء كانت خطة تسويق، خطة مبيعات، خطة مالية، أو خطة العمل لشركتك كلها !
و عشان يتم تسهيل دراسة أوضاع الشركة داخليًا و خارجيًا Albert Humphrey  عمل لنا SWOT Analysis سنة 1960 .. و من وقتها لدلوقتي اللي بيخلي SWOT أداة استراتيجية قوية و فعالة هو جمعها بين دراسة نقاط القوة و الضعف ( جوا الشركة ) و الفرص و التهديدات اللي بيقدمهالك السوق ( خارج الشركة )
و لأنه بيقيس داخليًا = Internal و خارجيًا = External بعض الناس بتسميه IE Analysis
تعالوا ناخد كل نقطة واحدة واحدة ..

S = Strengths


و دي نقاط القوة اللي عندك 

-   ايه الحاجات اللي بتميزك ؟!
-   ايه اللي عندك انت بس و مش عند حد غيرك ؟!
-   ايه المصدر اللي بيدخلك أدوات أرخص أو مميزة عن أي منافس تاني ؟!
-   ايه اللي الناس في السوق بتاعك شايفينه ميزة عندك ؟!
-   ايه الميزة التنافسية اللي انت نازل بيها السوق ؟!
" و انت بتحدد نقاط القوة بتاعت شركتك بتحددها من ناحيتين : من وجهة نظرك انت و من وجهة نظر المنافسين و العملاء بتوعك .. كمان لازم تاخد بالك من نقطة مهمة .. انك لما تيجي تحدد نقط القوة لازم تحددها مقارنة بوضع السوق .. يعني مثلًا لو عندك منافس بينتج منتجات جودتها عالية و الناس بتشتريه عشان كدا و تقول ان من ضمن نقاط القوة بتاعتك ان جودتك عالية .. لازم يكون عندك نقط قوة تعلي على غيرك .. "

طيب لو انت مش عارف تحدد ايه نقاط قوتك تعمل ايه ؟!

في حل كويس جدًا .. و هو انك تجيب ورقة و قلم و تكتب خصائص الشركة بتاعتك .. شركتك دي عبارة عن ايه و بتعمل ايه .. بعد ما تخلص .. ركز كدا على كل نقطة انت كتبتها .. هتلاقي ان بعض النقط دي شركتك متمكنة منها جدًا و بتتميز بيها عن غيرها من شركات السوق .. وقتها هتوصل انك حددت بالظبط ايه نقاط القوة عندك ! 

W = Weaknesses

-   ايه عندك محتاج يتعدل ؟!
-   ايه محتاج انك تبعد عنه و تتجنبه ؟!
-   ايه الحاجات اللي السوق بتاعك شايف انها نقط ضعف عندك ؟!
-   ايه الحاجات اللي بتسبب لك مشاكل زي ضعف المبيعات مثلًا ؟!
برضو و انت بتحدد نقاط الضعف بتاعتك انت بتحددها من وجهة نظرك و نظر السوق من حواليك .. يعني بتشوف برضو ايه الحاجات اللي منافسينك بيعملوها أحسن منك ..قبل أي حاجة .. محتاجين نتفق انك لازم تكون صريح مع نفسك .. عشان تقدر تشوف أي حاجة وحشة بدري .. من مصلحتك انك تكون عارف نقاط الضعف اللي عند شركتك عشان تقدر تصلحها أو تستفيد منها أو حتى تتأقلم عليها ...

O = Opportunities


-   ايه الفرص اللي انت قادر تشوفها بناء على وضع السوق بتاعك ؟!
-   ايه الـ Trends اللي انت شايف انك ممكن تستغلها ؟!
الفرص كمان ممكن تلاقيها في :
-   تغييرات في التكنولوجيا في المجتمع اللي انت شغال فيه .. زي مثلًا أجهزة جديدة نزلت هتسهل عليك عملية التصنيع أو النقل أو الشحن ..
مثال كمان على دا هو انتشار السوشيال ميديا اللي سهلت عملية التسويق لصناعات و خدمات كتير .. خصوصًا اللي بتستهدف فئة الشباب !
-   تشريعات و قوانين جديدة هتسهل عليك شغلك .. زي قوانين الضرايب و الاستيراد و التصدير .. دا مثلًا يعني 😃
-   تغيير في ثقافة المجتمع بشكل عام
-   مناسبات محلية معينة تقدر تستغل وجودها 

طريقة تسهل عليك معرفة الفرص المتاحة :

ممكن تمسك نقاط القوة اللي انت حددتها قبل كدا و تشوف ازاي ممكن تستغلها في صناعة الفرص أو تتوقع نقاط القوة دي ممكن تفتح طرق عاملة ازاي .. كمان تمسك نقاط الضعف و تشوف ممكن ازاي تحولها لفرص كويسة تفيدك و ايه منهم في استطاعتك تحوله لفرصة و ايه لأ .. و هكذا 

T = Threats

-   ايه العوائق اللي ممكن تقف قصادك ؟!
-   ايه نقاط قوة منافسينك اللي بتهدد وجودك في السوق ؟!
-   هل الوضع السياسي و الاقتصادي في بلدك مش مستقر و ممكن يأثر على شركتك ؟!
-   هل في نقاط ضعف عندك بتهدد شغلك فعلًا و مش قادر تتعامل معاها ؟!
-   عندك مشاكل مادية زي الديون مثلًا ؟!

كل دي حاجات محتاج تعرفها عشان على أساسها هتعرف ايه التهديدات اللي ممكن تقف قصاد نجاحك و انتشارك .. العوائق اللي بتقف قصاد استمراريتك في السوق .. اللي ممكن توصلك للخسارة !!

نصيحة مهمة 


عشان تقدر تحدد الفرص و التهديدات ( الجزء الخارجي من SWOT ) ممكن تستخدم PEST Analysis و دي أداة قوية بتعرفك وضع السوق بتاعك عامل ازاي كويس أوي و على أساسه بتقدر تحدد ايه منه هيفتح قدامك فرص و ايه هيقف قدامك و يهدد شركتك ! 
    *اعرف أكتر عن PEST من هنا : PEST Analysis - الصورة الكاملة لأوضاع السوق  
SWOT Analysis هو خطوة مهمة لأي بيحط خطة .. بيخليك قاري الواقع كويس .. و بالتالي قادر تحدد هتوصل لأهدافك ازاي من خلال الواقع دا !! 
    *اعرف أكتر عن " TOWS " الامتداد لـ SWOT من هنا : تحليل TOWS لتخطيط استراتيجي ناجح 


تقدر تحمل نموذج لـ SWOT Analysis من هنا

رأيك يهمنا 


Powered by 123ContactForm | Report abuse

تكوين فريق عمل للـ Startup - نقطة قوة !

0

فريقك .. رأس مال في حد ذاته 

و انت بتبدأ البيزنيس بتاعك .. الموارد المالية ممكن ماتكونش كبيرة .. اللي انت هتعرفه كمان إن عشان تبدأ تحقق أرباح .. محتاج على الأقل ٣-٦ شهور .. بتختلف طبعا على حسب نوع البيزنيس و حالة السوق .. بس خلينا متفقين إن في البداية كل حاجة بتكون صعبة .. بتفضل تحاول و تعافر عشان تثبت رجلك على الارض .. و عشان كدا .. انت محتاج ناس كدا معينين يشتغلوا معاك ...
Build your Startup team



المكونات الأساسية لأي مشروع هي : الفكرة - رأس المال - الموارد البشرية

فريقك هو نقطة قوة مهمة جدا و نقطة ضعفك في نفس الوقت على حسب اختيارك !!
انت في البداية محتاج : صبر .. بال طويل .. إصرار على النجاح .. سرعة التعلم من الفشل .. و فريقك كمان محتاج نفس الصفات دي ..بس الأهم .. الحاجة اللي هتخلي عندك كل دا .. و تخلي الناس معاك يستحملوا معاك كل الخسارة و يتعبوا عشان يحولوها لمكسب و يدوك فعلا كل اللي يقدروا عليه .. هي : " الإيمان " انت لو مؤمن فعلا بفكرتك .. هتعافر عشان تحققها و هتجري هنا و هناك عشان تلاقي ناس تؤمن بيك و بفكرتك ... دورك انك تلاقي الناس اللي عندها استعداد تتعلم و تنجح .. و توصلهم فكرتك ..
انت كمان لما بتقرر تبدأ الـ Startup بتاعتك .. انت بتبدأ مستقبلك .. 
شركتك الناشئة دي هي اللي هتبني بيها حياتك بعد كدا .. عشان كدا لازم تختار الفريق اللي هيشتغل معاك كويس .. 
زيه زي الجواز بالظبط😃
عشان كدا .. لازم تهتم باختيار فريقك كويس .. و عشان كدا احنا هنقولك دلوقتي ازاي تختار الـ Founders Team بتاعك ..
ركز كدا عشان الكلام الجاي مهم !!

اختيار الفريق :

  • أول حاجة :

لازم تكون فاهم كويس أوي إنك زي ما شركتك الناشئة قايمة على منتج / خدمة لازم تهتم بيها و تخليها أحسن حاجة في السوق .. لازم تهتم كويس أوي بفريقك .. من أول عملية الاختيار لحد أخر يوم يشتغل معاك فيه .. كمان فريق الـ Founders محتاج يكون فريق ثابت .. لعدة أسباب هتعرفها دلوقتي .. فخلينا نتفق على النقطة دي قبل ما نكمل !

  • تاني حاجة :

توافق الأفكار و الثقافات ..
زي بالظبط أما بتختار/ي شريك/ة حياتك .. لازم تكون أفكاركم متقاربة و متماشية مع بعضها مش متضاربة عشان تقدروا تعيشوا سوا .. انت بئا في الـ Startup بتاعتك يا معلم مشوارك طويل .. و هتقابل مشاكل كتير و تغييرات كتيرة .. عشان كدا محتاج ناس تبقوا فاهمين بعض و بتتواصلوا سوا بشكل سلس

  • تالت حاجة :

الهدف واضح و واحد ..
بمعنى إن لازم يكون فريقك دا مقتنع تمام الاقتناع بأهداف الشركة و مؤمن بيها .. عشان يقدر يستحمل و يكمل معاك لحد ما تشوفوا سوا نجاحكم قدام عنيكم !

  • رابع حاجة :

الاختلاف مطلوب ..
أيوا .. محتاجين تكونوا متفقين على الهدف و دماغكم تكون قريبة من بعضها .. بس برضو لازم تكونوا بتكملوا بعض ..
اعمل List بكل الحاجات اللي عندك .. انت شاطر في ايه ؟! و List تانية انت ناقصك ايه و الشغل محتاجه .. و ابدأ دوَّر على الناس اللي عندها اللي ناقصك .. خلوا اختلافكم يكبركم و يقويكم !

  • خامس حاجة :

و دي أهم حاجة .. خد وقتك
في مقولة عظيمة جدًا بتقولك ايه .. ( Hire Slow, Fire Fast )
خد وقتك كويس في الاختيار .. مش من أول قعدة تقدر تحدد الشخص دا مناسب و لا لأ !!

بتسأل ازاي ؟!
أقولك ازاي 😉 
- اعمل Filter للناس على حسب مهاراتهم بعدين على حسب شخصياتهم .. سهل تقول الشخص دا قدراته مناسبة أو لأ .. ممكن تعمل دا عن طريق الـ CV بتاعه أو من أول قعدة .. لكن عشان تعرف هل دماغه ح تمشي مع دماغك و لا لأ .. محتاج تقعد معاه كدذا مرة .. تديلوا Task مثلًا و تحطه تحت ضغط و تشوفه هيتصرف ازاي ...
اقعد معاه في كذا مناسبة .. اتناقشوا في كذا قضية و كذا موضوع .. لحد ما تقدر تقرر هل دا الشخص المناسب اللي هتقدروا تشتغلوا و تبنوا شركة من الصفر سوا و لا لأ !
- تاني هنقولك .. خد وقتك و تستعجلش ..
في دراسة اتعملت على مجموعة من الـ Startups ..لقوا ان معظم الشركات الناشئة بتاخد وقت 6 شهور عشان تفصل واحد مش مناسب .. عارف الـ 6 شهور دول كان ممكن يتعمل فيهم حاجات عاملة ازاي مع الشخص المناسب ؟!
فخد وقتك و تريث كدا عشان لما تيجي تنهي الشغل مع الشخص دا .. تبقى فعلًا عملت اللي عليك في الاختيار من البداية و قرار إنهاء الخدمة يكون سهل !!

  • سادس حاجة :

اعمل حسابك و انت بتختاره انك محتاج يكون معاك الناس دول :
- المتشائم : 
ما تتخضش لأ 😃 هو مش متشائم أوي .. تعالى نشوف 😃
الفكرة هنا إن معظم الشباب في البداية .. و خصوصًا لو دا أول مشروع ليهم .. بيكونوا متسرعين شوية و أحلامهم ساعات بتحركهم خطوات مش محسوبة لو ماعملوش موازنة بين أحلامهم دي و الواقع اللي هم عايشينه .. فانت محتاج لحد ( واقعي ) بلاش نقول متشائم 
الشخص اللي قادر يمنطق الأمور و ينزلك لأرض الواقع لو لقاك هتتسرع و تتهور في أي خطوة هتاخدها !
- المجال مجاله :
حد فاهم كويس في المجال اللي هتشتغل فيه .. يعني لو هتبيع منتج معين .. خلي معاك حد المنتج دا هو مجال دراسته و خبرته ... ماينفعش تبيع ملابس و انت معاكش واحد بيفهم في القماش ! 
- المبدع :
الشخص اللي بيفكر بطريقة مختلفة .. القادر انه يخلق أفكار جديدة و غريبة .. لأنه هيكون مفيد لما توقف قدام مشكلة مش عارف تحلها بشكل تقليدي .. هيبدع ساعتها انه يحلها بشكل مختلف
- البياع الشاطر : 
و دا عنصر أساسي و مهم جدًا .. مشاريع كتير بدأت بأفكار جامدة جدًا بس مالقتش اللي يقدر يقنع بيها الناس صح .. مالقتش اللي يبيعها صح .. و بالتالي خسروا كتير و اتأخروا كتير .. فانت محتاج Salesperson شاطر ..
- دماغ الحسابات :
و دا لازم يكون موجود في أي فريق .. عشان يهتم بالحسابات و ايه داخل و ايه خارج و يحاول يستغل المتاح بأفضل الطرق .. بعدين دي فلوس يا معلم مش هزار  فلو انت مش هتقدر تقوم بالمهمة دي .. يبقى لازم يكون معاك هذا الشخص 😃
ماتنساش انك لازم توازن المعادلة .. تشوف نفسك شاطر في ايه .. و الشغل محتاج ايه مش عندك و تختار ناس تكملك 😉👍
فريقك ممكن يكون نقطة قوة تكبر مشروعك و تديه كل مجهودها عشان ينجح .. و ممكن يخليك تخسر حاجات كتير لو ما اختارتوش صح .. مشروعك زي ما بيقوم على الفكرة و رأس المال .. الأساس التالت هو فريق العمل .. اختاره صح و استثمر فيه و أكيد هتلاقي مردود رائع .. انت نفسك ماكنتش تتوقعه !!

رأيك يهمنا !



Write your Business Plan

1

أهم خطوة هتنقلك لأرض الواقع !!

نزولك السوق لازم يكون محسوب بالمللي .. مهما كان مشروعك .. كبير أو صغير..
انت تعبت و فكرت و درست السوق و عملت دراسة جدوى و الفكرة اتبلورت في دماغك .. صح ؟
Business Plan - step by step template
خد نفس عميق كدا و تعالى ناخد كل اللي فات دا و نحطه في صورة خطوات فعلية تتنفذ
أيوا .. بنتكلم عن خطة العمل - الـBusiness Plan
يعني من الآخر .. خريطة الطريق
هتحتاج ايه عشان تعمل خطة مظبوطة ؟
و افتكر ان الخطة التمام .. هي اللي هتخلي واحد معاه فلوس يشاركك بيها و هو مطمن إنك فاهم مش ماشي بالبركة و زي ما تيجي تيجي
الخطة هي إجابة لـ 4 أسئلة  :

  • عايز تروح فين ؟
  • انت فين دلوقتي ؟
  • محتاج ايه عشان تتحرك من مكانك دلوقتي للمكان اللي عايز تروحه ؟
  • في وقت قد ايه ؟
اللي هنعمله دلوقتي اننا هنرتب أفكارنا و دماغنا في نقط تنفيذية بشكل عملي .. م الأخر يعني يا معلم

خطوات الـ Business Plan

أهداف المشروع

عايز توصل فين ؟! عايز تحقق ايه ؟
فلوس ؟! و ايه كمان ؟! سد احتياج معين عند الناس ؟! ايه هو ؟ 
بتحدد هدفك من المشروع بوضوح شديد و بتكون رؤيتك المستقبلية للمشروع بتاعك .. * لازم تحدد انت رايح فين عشان تروح

وصف المشروع / المنتج / الخدمة

هتقدم ايه ؟! الفكرة اللي انت عملت لها دراسة جدوى و بحث سوق و لفيت و دورت عشان تظبطها
اكتبها بكل التفاصيل

 الميزة التنافسية

أظن انت عارفها دي 😃.. الحاجة اللي عندك و مش عند حد .. اللي هتخلي العميل يشتري منك انت مش من المنافسين
و دي المفروض وصلت لها من بحث السوق اللي عملته .. بعد ما عرفت كويس احتياج الناس و عرفت الناقص عند المنافسين و شغلت دماغك عشان تسده 

نتائج تحليل السوق

و هنا انت بتكتب النتايج اللي وصلت لها من بحث السوق بتاعك .. يعني بتحلل البحث و تحط النتايج بتاعته

فريق العمل

و دا ممكن يكون أقوى عنصر عندك .. لأن مهما فكرت و خططت .. مش هتقوم انت لوحدك بالتنفيذ

فانت بتشوف المهام اللي محتاجها تتنفذ .. و تحدد انت محتاج كام فرد و مواصفاتهم ايه ؟ و تختارهم بعناية شديدة .. اختار فريقك يكون هو عنصر قوتك

نتائج تحليل المشروع

هنا بتعرف انت واقف فين بئا من كل اللي فات ..

هنا انت بتعرف ايه الحاجات الكويسة اللي في مشروعك و بتميزه فتقدر تقويها ... ايه العيوب عشان تقدر تحولها لمميزات أو تتعامل معاها كويس ... ايه الفرص المتاحة قدامك فتقدر تستغلها ... ايه التحديات و التهديدات اللي ممكن تضرك و تضر مشروعك فتقدر تتجنبها أو تتعامل معاها كويس و تستغلها لصالحك

استراتيجية التسويق و المبيعات

هنا انت بتحدد الاستراتيجية اللي ح يتم اتباعها في التسويق و المبيعات في مشروعك .. نظرة واضحة للأهداف اللي انت عايز توصل لها و ازاي ممكن توصل لها

الأمور المالية


هنا انت بتحدد المصاريف التأسيسية و الدورية للمشروع و الأرباح المتوقعة ... و على أساسها بيعمل مدير المالية خطته

       " بالنسبة لاستراتيجيات التسويق و المبيعات و الأمور المالية .. انت بتحددهم بشكل عريض بدون تفاصيل كتير .. لأن بعد كدا هتحط لهم خطط مفصلة بتخدم الأهداف اللي في الخطة الشاملة للمشروع .. بس عشان هنا انت بتحط * خريطة الطريق * فلازم تبقى شاملة و وافية لكل أركان الخطة و بعد كدا نتفرع بخطط تفصيلية زي ماحنا عايزين "

ملخص الخطة

و دي بيكون في الأول خالص بيلخص كل العناصر دي بشكل منسق و متكامل .. مكانه في البداية .. بس بتعمله أخر حاجة عشان تكون مجمع كل العناصر 


الخطة بتاعتك هي اللي بتحول مشروعك من فكرة في دماغك أو على ورق لمرحلة التنفيذ .. 
هي اللي بتاخد الشكل العام و الحدوتة اللي انت كتبتها في الـBusiness Model 
 لأهداف و خطوات واضحة و محددة للوصول للهدف دا .. و هي الأساس اللي بيتعمل على أساسه كل أنواع الخطط المتعلقة بمشروعك .. عشان كدا احنا بنقولك انك لازم تهتم بيها

احنا كمان بنساعدك انك توصل لخطة مظبوطة

اتواصل معانا بالطريقة اللي تحبها 



رأيك يهمنا !


Build your Business Model

0

 ازاي تعمل Business Model 

Business model - step by step template
الفكرة بتاعتك طول ما هي في خيالك هي لازالت في عالم تاني خالص غير الواقع اللي إحنا عايشين فيه .. و دا لا يثبت نجاحها أو فشلها أو غيرذلك .. لازم تكون على الأقل مكتوبة على الورق
الـ Business Model 
هو حكاية المشروع دا .. القصة بتاعته اللي انت متخيلها و عاوز تطبقها فـي ارض الواقع و عاوز بس فلوس عشان تنفذها
القصة دي انت بتهتم فيها بشوية اسئلة كدا مهمة جدا
أهم الأسئلة دي :

 ايه شكل الشركة ؟

يعني الشركة دي بتقدم ايه .. ايه القيمة و الفايدة اللي بتقدمها ؟

 بتقدم الفايدة دي ازاي ؟

يعني ايه الخدمة أو المنتج اللي هتقدمه فتوصل الفايدة دي للناس

هل في منافسين محتملين ؟

طب قولنا مين و عاملين ازاي هما كمان

مين العملاء اللي انت هتستهدفهم ؟

يعني مين الناس اللي هتستقيد منك لما تعمل المشروع دا .. حددهملنا كويس الله يخليك

 ايه المشاكل اللي ممكن تواجه المشروع دا ؟

سواء في البداية او على المدى الطويل .. وكمان ايه الحلول بتاعت المشاكل دي

 ايه رؤيتك لمستقبل الشركة ؟

ايه الرسالة اللي عاوز توصلها للناس بشكل مباشر و بشكل غير مباشر

ايه اهدافك  ؟

ايوا .. اهدافك ايه من ان المشروع دا يبدأ .. غير الفلوس يعني .. فلوس ايه و كمان ؟؟

جاوبت على الأسئلة دي ؟؟

طب ها .. مش حاسس ان فكرتك خدت شكل عملي كدا و بدأت اول خطوة عشان تتولد ؟؟
الـ Business Model 
 هو الحكاية بتاعتك ، اللي بتحكي فكرتك و تفاصيلها .. الهدف منها انك توصلنا اللي انت بتفكر فيه وعاوز تعمله و تعيشنا نفس الخيال اللي انت عايشه .. عشان ننفذه .. ولا هو هيفضل خيال ؟؟
الفرق بينه وبين خطة العمل هو اننا لسا نقدر نضيف و نعدل و نحط أفكار و نشيل حجات خالص زي المؤلف لما يكتب روايته و بعدين يلاقي ان جملة احسن من جملة .. فيمسح القديمة و يكتب الجديدة .. اعتبر نفسك مؤلف و احكي 

و عشان نسهل عليك الموضوع .. احنا عملنا لك نموذج تقدر تشتغل عليه عشان تعمل البيزنيس موديل بتاعك .. تقدر تنزله من هنا


رأيك يهمنا !



Powered by 123ContactForm | Report abuse

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه