المزيج التسويقي أو الـ Marketing Mix هو محطة مهمة جدًا من رحلتك التسويقية .. هو اللي بتبني بيه خطواتك التسويقية بعد البحوث و التخطيط الاستراتيجي من تشريح السوق و الاستهداف و بناء الصورة الذهنية ..
و بما إننا اتعودنا في White Business اننا بنوريك كل حاجة من كل الزوايا .. عايزين قبل ما نتكلم في المزيج التسويقي .. نتكلم في حاجة أهم .. و الأهم من المزيج التسويقي .. مزيجك انت ... و عشان تظبط مزيجك لازم تكون بتفكر بفكر تسويقي ..
طيب يعني ايه فكر تسويقي ؟
بص يا حبيب قلبي .. التسويق هو فن تغطية و سد ثغرات السوق .. بشكل مربح للشركة وللعملاء
و بالتالي فهو فن مبني على علم .. تخيل لما الفن و العلم يجتمعو سوا في عمل واحد ايه هتكون النتايج ؟
الفكر التسويقي هو ان تكون دماغك بتشوف الفرص في كل مكان .. جوا الشركة و برا الشركة .. في الشارع و عند العميل و في المنافسين كمان ...
إنك تكون بتفكر بطريقة إنتشارية .. توصلك بالناس بكل الطرق .. تخليك تسمعهم و يسمعوك و يعرفو انت مين .. طبعا اكيد هتقول يعرفوني ليه ؟ او هستفيد ايه لما يعرفوني بالإسم ؟؟ ..
بص .. البيع بيقوم على الثقة .. و لو انت ما تعرفش شخص ما و الشخص دا بيبيعلك حاجة غالبا مش هتشري من اول مرة .. لأنك هتكون حاسس انه غريب و صعب الثقة فيه ..
عشان كدا فكرة التواصل مع العملاء بشكل مباشر و في الإتجاهين .. يعني بيسمعوك و بتسمعهم .. هيزود عندك الوعي بيهم و الافكار اللي هتجيلك عشان تخدمهم بيها .. و بالتالي هتكسب منها ..
فكر تسويقي يعني فهمك للسوق يخليك استاذ فيه .. يخليك تتنبأ بكل حركة ممكن تحصل ..
عشان كدا أهم مزيج لازم تهتم بيه و تركز عليه .. هو مزيجك الشخصي .. التركيبة بتاعتك .. المقومات اللي بتتركب منها شركتك و موظفيك .. منظومتك بكل تفاصيلها 😉
رحلتك التسويقية بتبدأ بالبحوث .. الحاجة اللي بتبني عليها شغلك كله .. و هي المعلومة اللي بتحركك ..
بعد البحوث و بناءا على المعلومات اللي جمعتها البحوث .. بتدخل في مرحلة التخطيط الإستراتيجي .. و هي المرحلة الي بتمسك فيها السوق تحوله لـ شرايح و تبدأ تستهدف الشريحة الأنسب بالنسبالك بما يتناسب مع اللي هتقدمه .. و بعدين بتستهدف الشريحة دي بمنتج و بتعمل للشركة بتاعتك Positioning مناسب عن الشركة و الإنطباع اللي لازم يفهموه و يعرفوه ..
و هنا تدخل في مرحلة المزيج الأهم على الإطلاق .. و هو تظبيط الشركة بتاعتك من الداخل ..
تظبيطها يعني انك كـ مدير عام .. او حتى على مستوى إدارة التسويق بس .. لازم تكون بتنشر فكرك التسويقي جو الشركة و عند الموظفين .. و دي الحاجة اللي هتخليك لما تطلع برا الشركة تكون مسيطر .. زي تايجر كدا 😃
السر ورا الـ The Marketing Mix – 4Ps
طيب خلينا نتفق اتفاق .. أن الفكرة مش وجود Ps كتير و خلاص ... الفكرة هي ايه النقط اللي محتاج تهتم بيها عشان تحدد استراتيجية التسويق بتاعتك ...
انت البيزنيس بتاعك أصلًا بيقوم على ايه ؟! .. انك بتعمل منتج و بتسعره و بتنزله السوق و بتعلن أنه موجود ...
بس خليني افكرك بالمكون السري للتسويق اللي مشوارك التسويقي كله بيدور حواليه .. اللي بتعمل في البداية البحوث عشان توصل لاحتياجاته .. و بتقسم السوق لشرايح و تختار الشريحة الأنسب ليك و تستهدفها و تصنع له صورة ذهنية تناسبه و تناسب الـ need بتاعته عشان توصل له صح و تخدمه صح ... اللي يعتبر هو محور الكون ...
ايوا .. هو العميل ..
مش انت بتعمل كل دا و بتلف و تدور عشان تقدم للعميل المنتج المناسب له ؟!
طيب ايه رأيك لو عملت الميكس التسويقي بتاعك من وجهة نظر العميل اللي بتستهدفه ؟!
انت عندك الـ Marketing Mix بيقوم على :
⃝ المنتج Product
⃝ التسعير Price
⃝ التوزيع Place
⃝ الترويج Promotion
دي كلها حاجات انت كــ شركة بتعملها عشان تبيع المنتج ..
لكن لو حطيت نفسك مكان العميل اللي هيشتري منك ؟!!!
أولًا:
أكتر حاجة تهم العميل أكتر من المنتج عامل ازاي .. أكتر من الجودة و الخصائص و المميزات ... هي القيمة اللي بتقدمهاله .. الحل اللي بتقدمهاله للمشكلة بتاعته ...
ثانيًا:
العميل مايهموش سعر المنتج .. العميل يهمه القيمة اللي هيقدمهاله المنتج هتكلفه كام .. هيخرج كام من دخله عشان يحصل على القيمة دي ...
ثالثًا:
العميل مايهموش انت موزع منتجك فين .. هو يهمه أنه لما يحب يجيب المنتج بتاعك يلاقيه متاح قدامه ...
رابعًا:
العميل مايهمهوش الاعلان اللي بيوصل له منك على قدر ما يهمه التواصل بينه و بين الشركة ...
لما تعرف العميل بتاعك بيشوفك ازاي .. و تحط نفسك مكانه .. وقتها هتعرفه كويس و تعرف ازاي تسد له الاحتياج بتاعه ... و ازاي توصل له صح جدًا و بالتالي تبني خطة تسويقية ناجحة و انت عارف انك مش هتتعب و تضيع وقت و فلوس ع الفاضي !
بالطريقة دي وصلنا للـ 4Cs...
الـ4Ps هي المزيج التسويقي من وجهة نظر الشركة اللي بتبيع انما الـ 4Cs هو المزيج من وجهة نظر العميل
تعالوا كدا نشوف الفرق بين الاتنين...
🔸 الـ C الأولى : Customer Value
و دي اللي بتقابل الـ Product في الـ 4Ps.. العميل بيهمه انك مهتم بيه و بتقدم له قيمة حقيقية تحل له مشكلته أو تسد عنده احتياج .. فانت محتاج تهتم بالمنتج على هذا الأساس .. شوف القيمة الحقيقية اللي العميل محتاجها و ابني منتجك على أساسها
🔸 الـ C التانية : Cost
و دي اللي بتقابل الـ Price في الـ 4Ps..
العميل مش بيشوف الأرقام اللي بتتحط على المنتج كـسعر .. هو بيشوفها هتكلفه كام !! و عشان ياخد قرار الشراء لازم تكون القيمة اللي بيقدمهاله المنتج تستاهل التكلفة اللي هيتحملها .. و عشان كدا و انت بتظبط تسعير المنتج لازم تحط في بالك المشهد دا " العميل بيبص على الرقم و بيحط ايده على جيبه و بيفتكر المنتج هيكلفه كام و هل فعلا يستحق و لا لأ !! "
🔸 الـ C التالتة : Convenience
و دي اللي بتقابل الـ Place في الـ 4Ps ..
حاجة مهمة انك تهتم بأماكن توزيع المنتج .. لأن العميل زي ما قولنا يهمه انه يوصلك بطريقة تريحه مش يدوخ على ما يوصلك .. فقبل ما تقرر قناة التوزيع للمنتج بتاعك .. شوف العميل بتاعك ايه يريحه ؟! يشتري من على النت ؟! و لا من مكان على أرض الواقع ؟! المكان لازم يكون قريب منه و مافيش مشكلة لو كان بعيد شوية ؟!
🔸 الـ C الرابعة : Communication
و دي اللي بتقابل الـ Promotion في الـ 4Ps ..
لأن العميل بيحب تكون مهتم بيه و باحتياجه .. و طبعا انتوا عارفين ان الاهتمام مابيتطلبش 😃 .. فانت لازم تظبط حملاتك الاعلانية و الترويجية انها تكون فيها تواصل بينك و بين العميل .. تسمع من العميل زي ما هو بيسمع منك .. الموضوع دا بالذات مش بس مفيد في راحة العميل انه بيحس بالاهتمام لما تسمع منه .. لأ .. دا كمان مفيد ليك .. انه لما يقولك على مشكلة تلحق تحلها .. تواصلك مع العملاء بتوعك بشكل فعال هو شيئ مفيد جدا على كل المستويات .. انت بتعمل له هو المنتج .. فلما تتابع معاه مدى رضاه و تتطور من نفسك باستمرار عشان تواكب احتياجاته .. دا بيكون أفيد 100 مرة من فلوس كتير بتتصرف على اعلانات مش بتأدي لنفس النتايج بتاعت التواصل الحقيقي بين الشركة و بين العملاء بتوعها ..
الحكاية مش مجرد خطوات تنفيذية .. التسويق هو فِكر قبل ما يكون عمليات .. لأن الفِكر الصح هو اللي هيخرج عمليات محسوبة .. و بالتالي فرص أعلى في النجاح !!
عشان كدا كان لازم نوضح كل دا قبل ما نمسك كل جزء من المزيج التسويقي و نتكلم عنه بالتفصيل في
رأيك يهمنا
Powered by 123ContactForm | Report abuse
No comments:
Post a Comment