How to Mix the Marketing Mix | White Business

How to Mix the Marketing Mix

0
How to mix the Marketing Mix

اتفقنا ان المزيج بتاعنا هو عبارة عن المنتج بتاعك و تسعيره و توزيعه و ترويجه .. و اتفقنا انه على أساس قرارك بالنسبة لكل جزء منهم انت بتصنع الاستراتيجية التسويقية بتاعتك ... و قولنا كمان بتاخد القرار ازاي .. 
*اعرف اكتر : The 4 Ps of Marketing Mix

بس يا ترى .. قراراتك دي بتاخدها على أي أساس .. أو بمعنى أصح .. ايه أهداف الـ Mix بتاعك دا ؟!

أول حاجة .. انت بتعمل المزيج التسويقي عشان تحقق أهداف الشركة و أهدافك التسويقية اللي انت حددتها عشان تحقق أهداف الشركة دي .. و على حسب الأهداف تيجي الطريقة اللي انت هتوصل لها بيها ..

نقول مثال ؟!
عندك مثلا لو من أهدافك التسويقية انك تنتشر في الفئة المستهدفة بتاعتك بنسبة 50% في مدة قدرها سنة .. 
يبقى و انت بتحدد المزيج التسويقي بتركز انك تهتم في جزئية الترويج انك تحقق الهدف دا ..
تاني حاجة .. فاكر الـ Positioning اللي انت حددته للشركة بتاعتك ؟!
قراراتك في المزيج التسويقي بتاخدها عشان تحقق الـ Position دا .. و دي نقطة مهمة خد بالك .. يعني لو الـ Position بتاعك انك بتقدم أعلى جودة .. يبقى قراراتك للمنتج جوا المزيج التسويقي بتاخدها عشان يطلع في النهاية أعلى جودة فعلا .. و هكذا 
** طيب برضو ماقولتليش .. المزيج دا بيتمزج ازاي ؟!-- هو احنا مش قولنا ان هدفنا الأساسي من المزيج دا اننا نحقق أهداف الشركة و نبني الصورة الذهنية أو الـ Positioning  عند العميل ؟!
 **
أيوا !

-- حلو أوي .. طيب في المثال بتاع الانتشار بنسبة 50% من الفئة المستهدفة .. لو أنا هدفي الانتشار و دي النقطة اللي بالعب عليها .. يبقى ساعتها هاعتمد على التوزيع و الترويج بشكل أساسي من المزيج التسويقي .. فلو اعتبرنا ان المزيج كله هو 100% فأنا هعتمد على الترويج بنسبة 40% و التوزيع بنسبة 25% و السعر و المنتج هياخدوا مني الـ 35% الفاضلين !!
طيب لو أخدنا مثال المنتج اللي جودته عالية ؟! اهتمامي و اعتمادي هيكون على المنتج أكتر من الأجزاء التانية ...

بس هل دا معناه اني أركز على النقط دي بس و أهمل الباقيين ماهتمش بيهم ؟!
طبعًا لأ .. المقصود انك تدي الأجزاء دي النسبة الأكبر من المزيج دا مش معناه انك تهمل الباقيين .. بس قوللي كدا مثلا .. 
منتج زي عربية BMW .. بيعتمد على ايه بشكل أساسي كميزة تنافسية و صورة ذهنية بيرسمها للناس ؟!
الفخامة و الجودة و قوة الأداء .. يقوموا يعملوا ايه ؟! يدوا المنتج ذات نفسه ( اللي هي العربية ) نصيب الأسد .. تطوير و تصميم و اختبارات و كل حاجة عشان يطلعوا منتج جودته و أدائه عاليين جدا .. في المقابل BMW مش بتعمل حملات ترويجية كتيرة .. الـ M5 لما نزلت .. ماشوفتلهاش 100 اعلان مغرقين الدنيا .. كانت حملة إعلانية لطيفة كدا بتوصل للفئة بتاعته و بس .. مش بنلاقي ان في توكيل BMW في كل شارع في البلد .. لأنه مايهموش انه يكون واصل للناس في كل حتة .. عميله هيروح له المكان اللي موجود فيه و معندوش مشاكل في دا .. برضو مش هيتشقلبوا عشان يطلعوا العربية بسعر قليل .. لأنهم عارفين و عميلهم عارف ان الجودة اللي بياخدها من العربية تستاهل يندفع فيها الأسعار دي .. فلما نيجي نبص على المجهود الأكبر اللي لما يتعمل هيحقق اهداف الشركة و يوصل الصورة الذهنية الصح للناس هنلاقيه متركز على المنتج بشكل كبير ..
طيب عارف زي ايه كمان ؟!
فاكر Oppo أول ما نزلت مصر نزلت ازاي ؟! .. وقتها كان السوق بالفعل مليان منافسين و كان لازم ينتشر .. هوب لقينا محلات كتير في كل حتة حاطين اللوجو من قبل حتى المنتج ما ينزل .. اعتمادهم على الترويج و التوزيع كان كبير في البداية عشان كان هدفهم الانتشار ..

و هي دي الفكرة من مزج المزيج التسويقي .. أنه بيختم سلسلة التسويق من اول البحوث مروراً بتشريح السوق اللي على أساسه بتستهدف الفئة المناسبة ليك .. اللي على أساسها برضو بتحدد الصورة الذهنية اللي هترسمها في ذهن العميل .. بعد كل دا بيجي المزيج التسويقي يتحدد على أساس كل اللي فات ... و بتجيب نسبة كل عنصر من العناصر بتاعته عشان تحقق أهدافك اللي بتعمل تسويق اصلا عشان توصل لها ...
زي ما مشيت كل الخطوات اللي فاتت كويس و بتركيز .. لازم تظبط الميكس بتاعك كويس عشان تربط كل العناصر ببعضها و تطلع خطة تسويقية مظبوطة ..

رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

No comments:

Post a Comment

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه