August 2018 | White Business

ازاي تتعامل مع الموظف الكسلان ؟!

1

بتدخل الشركة الصبح .. بتلاقي كل واحد بيشتغل على مكتبه .. الوضع طبيعي بنسبة كبيرة .. لكن
في مكتب على اليمين عينيك دايمًا بتقع عليه لأنه دايمًا مختلف عن الباقيين ..
المكتب دا يا سيدي بتاع صاحبنا "X" .. هو و مكتبه مش متفقين طول الوقت .. يا اما بيوصل متأخر .. يا بيستأذن عشان يمشي بدري .. بيغيب كتير .. و لما نتكلم عن الـDeadline  .. و لا أقولك ؟! .. خلينا ندخل في المشكلة

 ايه مشكلة المكتب دا ؟!!
المكتب دا يا سيدي بيعاني من أزمة شديدة ممكن تأثر على شغل شركتك كلها .. مرض معدي .. لو ماقدرتش تسيطر عليه في أوله .. هينتشر بين باقي المكاتب و وقتها هتبقى ورطة كبيرة .. و هو  الكسل 

مشكلة الموظف الكسلان دي بتقابل معظم المديرين طول الوقت .. خصوصًا في الوقت اللي احنا فيه مع الضغوطات اللي بتزيد كل يوم و التحديات اللي بتواجهنا كلنا اننا نستمر و نكبر ..
اللي بيحصل انك بيكون عندك موظف كسلان .. نتايج شغله ضعيفة و بالتالي النتيجة الاجمالية للأداء بتاع شركتك انه بينخفض .. دا غير كمان ان الكسلان دا بيكزن عبارة عن طاقة سلبية بتنتشر زي العدوى بين زمايله كمان .. تخيل انت بئا الوضع ساعتها هيكون عامل ازاي !!

لو انت عندك موظف بالشكل دا .. هتتصرف معاه ازاي ؟!!

مبدئيًا خلينا نتفق ان مسئوليتك كمدير انك تتصرف معاه عشان ترفع من أدائه و تساعده يكون شخص أفضل لمصلحته و مصلحتك و مصلحة الشركة كلها .. فخلينا نشطب اختيار انك " تمشيه " .. الأول تؤدي دورك كمدير و بعدين لو مافيش أمل .. خلاص .. و هنتكلم قدام في حالات بيكون حلها انك تتخلص من موظف ..
تعالى معايا ..
أول حاجة هتعملها مع الموظف دا انك تتأكد انه فعلًا كسلان !!
لأن هيقابلك ناس كتير متحمسين و كل حاجة لكن عندهم مشكلة في تنفيذ الشغل .. ناقصه معلومات – مهارات – خبرات .. كل دي حاجات هيكتسبها مع الوقت و التدريب و التنفيذ ..
اسأل نفسك : لو الموظف دا عارف كويس ازاي يعمل الشغل المطلوب منه في الوقت المحدد .. لكنه مش بيعمله .. ساعتها تقدر تقول انه فعلا " كسلان " و تيجي معايا تشوف ..

 أنواع الموظفين الكسالى :

1- فص ملح و داب : 
دا الموظف اللي بيختفي في الأوقات الصعبة .. يعرف ان بكرة في اجتماع مهم و طويل .. هيغيب و يقفل تليفونه و يرجع كأن مافيش حاجة حصلت و يقول " راحت عليا نومة " .. تبقى الشركة تضرب تقلب و مشاكل كتير محتاجة ان الكل يكون موجود و شايل شغل أكتر .. تلاقيه واخد اجازة لحد ما الدوشة دي تعدي .. المهم انه مايكونش موجود وقت الأزمة
🔵  النوع دا من الموظفين محتاج نظام واضح و حازم أكتر بخصوص تواجده في الشركة .. لو انت بتتساهل مع الموظفين في الاجازات و المرواح بدري و بريك الغدا .. فالشخص دا محتاج متابعة اكتر من غيره


2- الضحية : 

و دا اللي في مؤامرة كونية ضده .. العالم كله بيتكاتف ضد انه يعمل شغله في معاده أو في الوقت المطلوب .. على طول عنده أعذار لكل حاجة .. 
🔵  النوع دا من الموظفين محتاج تكتشفه بدري .. و صجقني بيتقفش بسرعة لأنه في الغالب بيكدب عشان يطلع من أي مشكلة عملها .. و الانسان اللي بيكدب كتير بينسى كتير .. تابعه انت بس و لما تلاقي الأعذار بدأت تكتر ماتقبلش منه أعذاره دي لأنه لو اتمادى مرة مش هيبطل و هيفضل الوضع كدا على طول .. مع الوقت هيفهم انك فاهمه و فاهم حواراته .. ساعتها هيبطل و يعمل شغله لأن مافيش فايدة Description: https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/f51/1/16/1f603.png


3- بكرة أبقى أخلص :
و دا النوع اللي بيفضل يأجل في المهام المطلوبة منه لحد آخر لحظة و يحط نفسه تحت ضغط غير مبرر .. في ناس عندها مشكلة فعلا في انهم بيستمتعوا باحساس الضغط اللي بيحسوه لما يبقى فاضل ساعتين على الـ Deadline و هو لسا ماخلصش .. بيسموها " إدمان الطوارئ " .. اتكلم عنه ستيفين كوفي في كتابه First Things First! .. و اتكلمنا عنه في     هنا

الشخص دا ممكن يكون زمايله كلهم مخلصين شغلهم و واقفين عليه لأن المشروع مش هيتسلم منغيره .. و دا ممكن يأثر تأثير انت مش واخد بالك منه !!
((  لو افترضت انك بتشتغل مع واحد بيخلص شغله متأخر عن الديدلاين .. دا مش ممكن يخليك انت كمان تريح و تكبر دماغك و تتأخر انت كمان ؟!  ))
دا بالظبط اللي بيحصل في فريق في واحد – مأجلاتي – 

🔵  النوع دا محتاج انك تتابعه كل يوم .. كل يوم تسأله عن التقدم اللي عمله بخصوص المهام الموكلة اليه ..
دا هيخليه يحس انه محتاج يعمل كل يوم حاجة جديدة .. عشان يلاقي حاجة يقولهالك آخر اليوم لما تسأله !! .. و ماتسمحش بمد الـ Deadline لأي مهمة بيقوم بيها .. و مع الوقت سلوكه هيتحسن و يشتغل أحسن


4- الهارب من المسئولية : 

و النوع دا بارع انه يرمي الشغل المطلوب منه على زمايله عشان مايشيلش مسئولية .. الموظف دا بيمثل Load على باقي الفريق لأنهم بيكونوا مضطرين يعملوا شغله عشان الشغل كله يخلص في ميعاده فبيشيلوا فوق طاقتهم و دا بيخليهم يزهقوا من ضغط الشغل و يحسوا انهم مضغوطين في الوقت اللي زميلهم دا مريح و بيتساوى بيهم في الآخر !
🔵  التعامل مع النوع دا بيتم عن طريق الأمر المباشر .. أكد دايما على فكرة ان الشغل دا مطلوب منه هو شخصيا و مش حد غيره و تابعه لحد ما وضعه يتظبط


5- بتاع مشاكل : 
و دا أخطر نوع من الكسالى ممكن يقابلك .. أخطر نوع من الناس عمومًا .. الشخص دا مش بس مابيعملش شغله .. دا بيعطل غيره انهم مايعملوش شغلهم كمان ..
تلاقيه بيتنقل طول النهار من مكتب لمكتب يتكلم على الناس و ينشر اشاعات و يثير مشاكل مالهاش لازمة .. و دا بيخلق جو سيئ بين أعضاء الفريق و بالتالي بيأثر على النتايج الاجمالية اللي الفريق بيطلعها ..
🔵  هنا انت هتمشي معاه بمبدأ :
" keep your friends close and your enemies closer "
قربه منك أكتر و اتكلم معاه لحد ما تفهم هو ليه بيعمل المشاكل دي .. على سبيل المثال : هل هو عنده مشكلة شخصية ممكن تتكلم معاه و تساعده يحلها ؟! .. لو قدرت تقربه منك و تخليه يشتغل بدون مشاكل خير و بركة .. لكن لو وصلت لمرحلة انك بتحاول ترضيه و مافيش فايدة و محاولاتك أصبحت واقفة عليك بخسارة .. هنا نقدر نقول بكل أريحية .. مشيه .. و هات مكانه حد يشتغل بدون النوع دا من المشاكل .. 

و زي ما بيقولوا " اذا عُرِفَ السبب .. بَطُلَ العجب " .. عشان كدا وعيك انت كمدير بالأسباب اللي تؤدي للكسل هتقدر تتعامل مع الشخص الكسلان حتى لو انت نفسك بتعاني من الكسل في بعض الأوقات !

 أسباب كسل الموظفين :

1- افتقاده لهدف واضح و محدد : مافيش حد هيتعب نفسه و يتحرك لو ماعندوش وجهة محددة عايز يوصل لها .. في الحالة دي انت كمدير محتاج توجهه انه يحدد هدفه .. سواء أهدافه الشخصية أو أهدافه من الشغل في الشركة اللي انت بتديرها ..
2- بيشتغل في وظيفة مش بيحبها : لو عندك موظف بيتكاسل لأنه مش حابب اللي هو بيعمله .. اديله دافع يخليه يحب الشغل .. سواء دافع مادي أو دافع معنوي .. المدير الشاطر هو اللي يخلق جو مشجع للعمل .. محدش هيحب يشتغل تحت ضغط طول الوقت أو في مكان شكله وحش .. لو قدرت تخلق للفريق بتاعك جو ممتع و بنيت بينك و بينهم علاقة كويسة .. هتشجع الشخص دا انه يشتغل و يتحمل مسئولية الشغل حتى لو مش حابب الشغل نفسه هو حابب التواجد في المكان دا مع الناس دول و عنده استعداد يشتغل بكامل طاقته

مساعدتك للموظف بتاعك انه يتخطى كسله حاجة كويسة ليك و له و للشركة كلها .. لأنك هتستفيد منه بمستوى أعلى من الأداء و بالتالي أداء الفريق كله مستواه هيعلى .. و هو على المستوى الشخصي هيتخلص من سلوك سيئ كان مأثر على حياته كلها و هيزيد احترامه و تقديره ليك و ولائه للعمل ..
هنا يجي دورك كـ Leader تجاه أعضاء فريقك .. انك توجههم و ترشدهم انهم يكونوا أشخاص أفضل و تخلق لهم البيئة المناسبة للعمل



رأيك يهمنا




Negotiation Skills - مهارات التفاوض

0
إحنا كـ بشر لينا ميزة قوية جدا محدش بياخد باله منها للأسف .. و هي " الإختلاف " !!
رغم اننا شبه بعض في التكوين الجسدي و بنتكون من نفس الخصائص و الأعضاء .. التشابه دا ممكن يوصل للشخصيات و السيمات و الجينات ..
بس بردو في النهاية مفيش إتنين فينا بيوصلوا لحد التطابق .. مستحيل .. لازم في حتة مختلفة .. مفيش إتنين على كوكب الأرض و الكواكب المجاورة لهم نفس البصمة !

اغلبنا بيشوف الإختلاف دا نقطة ضعف .. و مشاكلنا أو عدم إتفاقنا في حاجات كتير مشكلة كبيرة .. و ناس كتير مننا بتعاني ان مفيش حد فاهمها او بيريحها ..

و من هنا ايها السادة الكرام نشأ علم " التفاوض " .. تعالى نقول المفهوم البسيط لمعنى التفاوض و بعد كدا نتكلم بشكل أكاديمي و علمي ..

التفاوض ببساطة بيتم بين طرفين .. كل واحد فيهم له رأي معين و مختلف عن الآخر ..
و الإتنين في نفس اللحظة دي بيحاولوا يوصلوا لنقطة يلتقوا فيها سوا و تكون حل وسط بينهم .. و بالتالي كل واحد بيطرح حل .. و التاني بيحاول يعدل في الحل المطروح دا بما يتناسب معاه هو كمان و في نفس الوقت يقضي مصالح الطرف التاني ..

ليه بئا بيعملوا كدا ؟؟
عشان ببساطة يطلعوا الإتنين منتفعين من الكلام و الحوار .. او حالة التفاوض اللي بنقول عليها دي .. ماهو لازم الإتنين يطلعوا كسبانين ..

طيب احنا كـأشخاص عايشين جمب بعض في مكان واحد على ارض واحدة او في بلد واحدة .. بنحتاج التفاوض و بنتعلم فنون التفاوض ليه ؟؟

احنا يا سيدي بنحاول نتعلم فنون التفاوض دي عشان مجموعة أسباب :

1- اننا نقلل مشاكلنا و مشاحناتنا اللي بتحصل بسبب إختلاف وجهات نظرنا
2- إننا بنحاول نكسب و نخلي غيرنا كسبان و في نفس الوقت احنا الاتنين محققين اعلى قدر ممكن من المكسب ..
3- التفاوض بيكون احيانا طريقة لحل صراعات و حروب و مشاكل كبيرة .. و عن طريق التفاوض بنحاول كـ بني ادمين نحافظ على أرواحنا و فلوسنا و كل دا ..

دا كله ايه علاقته بالبيزنس ؟؟

البيزنس أحد أهم أركانه و مهاراته الأساسية هو التفاوض .. التفاوض بيحصل بين اي بايع و اي مشتري .. يعني عنصر أساسي في عمليات البيع و التجارة ..
ما يسمى بـ " الفصال " في لغتنا الدارجة هو نوع من أنواع التفاوض .. أم حضرتك لما تسيب البياع في المحل و تقولك يلا بينا و تقولك بصوت واطي هو هينادي علينا .. هي ببساطة بتحاول تمارس نوع من انواع الضغط اللي الهدف منه التفاوض مع البياع عشان ينزل الأسعار .. و دا يوصلنا ان التفاوض ممكن يكون موهبة و حاجة بالفطرة تتقنها النساء .. ( امال بيضحكوا علينا ازاي احنا كـ رجالة 😃 )

 كيف تتم عملية التفاوض

عملية التفاوض بتتم لما :
(1)
نعرف احنا بنتفاوض مع مين و نحدد بالظبط المشكلة و عايزين نوصل لايه من حلها .. ندرس الوضع بالكامل و نحلل المشكلة و أطرافها عشان نقدر نتعامل مع المشكلة و مع الناس اللي جوا المشكلة

(2)
نتناقش مع الطرف التاني باحترام و تقدير لشخصه .. مش معنى اننا مختلفين مع حد في نقطة معينة انه يكون غلط و احنا صح .. و عشان تكون شخص مؤهل للنقاش لازم تكون مجهز دماغك على انك محتاج تسمع رأي غيرك عشان تفهمه و بالتالي تقدر توصل معاه لحل وسط مش بتسمعه عشان – بس – ترد عليه ..

(3)
بعد مناقشة أسباب الخلاف و عرض كل طرف لوجهة نظره .. محتاجين نتأكد ان أهداف الطرفين واضحة و واصلة لكل الأطراف .. عشان تتجنب مشاكل سوء الفهم اللي ممكن يحصل و اللي بيصعب الوصول لاتفاق

(4)
نيجي دلوقتي لأصعب مرحلة .. كل طرف من أطراف الخلاف بيكون عايز كلامه هو اللي يمشي .. لكن لو فضلنا متمسكين بالفكرة دي مش هنوصل لحل و لو بعد 100 سنة .. احنا بنتفاوض في الأساس عشان نوصل لحل وسط و نطلع كلنا مستفيدين .. و دا الاتجاه اللي لازم نفكر ناحيته .. نفكر في حلول توصلنا للتوافق و المنفعة المشتركة مش حلول تفيدنا احنا بس

(5)
دي اللحظة المنتظرة دي اللحظة اللي هنستقر فيها على خيار من الخيارات المتاحة .. الاتفاق هيتم بمجرد ما كل طرف يتأكد انه لو تم الاتفاق هو هيطلع مستفيد .. فلو كل طرف اهتم برأي الطرف التاني و احترمه في وقت التفاوض .. هنقدر احنا الاتنين نوصل لاتفاق بسهولة

(6)
زي ما تم الاتفاق على ما سيتم تنفيذه .. هنتفق على خطوات التنفيذ مع بعض .. عشان نقدر ننفذ اتفاقنا بالشكل اللي يناسبنا كلنا

الأصل في التفاوض هو المنفعة المشتركة .. على المدي القصير انت مستفيد لأنك بتتفق على حل وسط و راضي عنه .. و على المدى البعيد انت مستفيد بحفاظك على علاقاتك بالناس ... كمان قدرتك على التفاوض بتزيد مع الوقت .. و دا بيخلي الناس تحب تتعامل معاك على كل المستويات .. عشان كدا .. الخلافات هي أحسن حاجة ممكن تحصلك .. لو عرفت ازاي تتعامل معاها .. و مع كل خلاف انت بتستفيد حاجة جديدة و بتزيد خبرة في الحياة !

ليه مش بتقدر توصل لاتفاق ؟!

واحدة من الحاجات اللي بتدمر أي عملية تفاوض هي الـ Win – Lose Approach

أحيانًا التفاوض بيتفهم على انه " أطلع أنا بس المستفيد و أحقق اللي أنا عايزه .. أي حاجة تانية مش مهمة "
و في الحقيقة دا مش تفاوض .. الأسلوب دا ممكن تكسب منه على المدى القصير .. لما تكدب على عميل بخصوص خامة المنتج عشان توصل للسعر اللي انت عايزه .. فانت كدا كسبت الفلوس دلوقتي .. لكنك خسرت العميل و خسرت كل عميل كان ممكن يجي عن طريقه .. و خسرت سمعتك كـرجل بيع و خسرت الشركة اسمها و سمعتها ..
التفكير الضيق المقتصر على طرف واحد بس .. بيكسبك على المدى القصير .. لكن على المدى الطويل هتلاقي ان الناس هتبطل تتعامل معاك .. سواء على المستوى الشخصي أو على المستوى العملي ..ساعتها التفاوض اللي هدفه الوصول لحل وسط يرضي كل الأطراف هيتحول لصراع فيه طرف كسبان و طرف خسران .. حتى الكسبان في الصراع دا بيخسر في الآخر !

3 عناصر للوصول لـ Win – Win Outcome  

- التركيز على الحفاظ على علاقاتك بالناس اللي بينك و بينهم اختلاف
ما ترفضش الناس عشان رافض آرائهم .. افصل بين المشكلة و أصحاب المشكلة .. و اعرف انك بتتفاوض عشان توصل معاهم لحل متفق عليه ... مش عشان تلاقي مبرر انك تقلل منهم أو تحتال عليهم

- بدل ما تفكر في اعتراضات الشخص اللي قدامك بس .. فكر كمان في اللي ورا الاعتراض دا
أحيانًا في تعارض الآراء بنلاقي شخص متمسك جدًا برأيه و مش موافق على أي رأي بيتقال و لا مستجيب للحلول المقترحة .. عشان تعرف السبب لازم تفهم ان الشخص دا مش مجرد رأيه اللي بيقوله .. دا كمان في دوافع ورا تمسكه برأيه .. فانت لو عرفت الشخص دا بيفكر ازاي أو ايه الدوافع اللي وصلته لدا .. هتعرف تتعامل معاه و توصل معاه لحل وسط يرضيه و يرضيك .. حط دايمًا في بالك ان مش كل أسباب الخلاف بتكون معلنة .. ففكر لحد ما توصل

- دايمًا في حل تاني !!
فكر دايمًا في كذا حل .. عشان كل الأطراف تطلع مستفيدة .. و عشان تتيح الفرصة لاستخدام كل الحلول المتاحة للوصول لأكتر حل مناسب .. أكتر حل مرضي و عادل للطرفين

التفاوض الفعَّال هو اللي بيصنع منك شخص قادر على تحقيق المنفعة للجميع .. هو اللي بيصنع منك مدير عارف يقابل اعتراضات فريقه .. و بياع قادر يحقق النفع لشركته و للعميل .. و شخص ناضج اجتماعيًا قادر على التعامل مع المشاكل و الاعتراضات اللي بتقابله في حياته كل يوم
و لا انتوا شايفين ايه ؟!

رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه