February 2018 | White Business

Marketing Research Process - الخطة التنفيذية لبحوث التسويق

0
Marketing Research Process

البحوث - Research زي ما أنتوا عارفين بتنقسم لـ نوعين بحوث السوق و بحوث التسويق :

-  بحوث السوق – Market Research

هو البحث اللي انت بتعمله قبل ما البيزنس بتاعك يبدأ اصلا .. و بتنقسم بردو لمجموعة بحوث مختلفة لكن فالنهاية هي بيكون هدفها تحديد ايه انسب Industry هتشتغل فيه و ايه انسب شريحة تشتغل عليها ..
* اعرف أكتر عن بحوث السوق في : عشان تعمل بحث سوق - Market Research مظبوط !

لكن اللي هنحكي عليه هو النوع التاني من البحوث .. و هو :

- بحوث التسويق - Marketing Research

 و هي نوع من البحوث المستمرة اللي مش بتقف فيها عمليات البحث والتحليل .. لأن أهدافها غالبا بتكون يا إما الشركة عندها مشكلة و سبب المشكلة دي مش واضح .. أو بنكون مثلًا هننزل بمنتج جديد .. أو نزل بالفعل و عدى عليه فترة و بنحاول نقيس سوقه و مدى نجاحه و ايه محتاج يتعدل فيه عشان ينجح أكتر ..
المميز في بحوث التسويق هو ان بيكون لها هدف محدد .. حل مشكلة أو عملية قياس .. و بالتالي هو بحث بنستخدمه لو معدل مبيعاتنا انخفض و طبعًا استمر في الانخفاض فترة تزيد عن 3 شهور .. حتى في حالة دراسة وضع المنتجات الجديدة لازم نسيبها الأول لمدة 3 شهور و بعدين نعمل عملية القياس بتاعتنا ..

عملية التخطيط لبحوث التسويق

Marketing Research Planning

عملية التخطيط لبحوث التسويق بتكون على خمس خطوات
أول خطوة : لازم بتحدد هدف البحث بتاعك هل هو عشان تحل مشكلة و لا انت هتعمل قياس للسوق ..
تاني خطوة : بتحدد مصادر المعلومات اللي هتجمعها و غالبًا المصادر بتكون هي هي أطراف المشكلة ..
تالت خطوة : هي بناءا على هدفك من البحث بتحدد ازاي هتجمع المعلومات .. ايه الطرق و ايه الأساليب ..
رابع خطوة : هي عملية التحليل للمعلومات اللي جمعتها عشان تطلع بتقرير فيه كل التفاصيل و بناءا عليه تفكر في حلول ..
خامس خطوة : هي الحلول المتاحة سواء كانت حلول مؤقتة أو حلول جذرية .. 

الخطة التنفيذية لبحوث التسويق

Marketing Research Process

نيجي بئا لعملية تنفيذ الكلام الجميل اللي فوق ... بعد ما خططت بتبدأ تعمل خطة تنفيذية بخطوات واضحة و محددة عشان تبدأ تتحرك على أساسها  ..
الخطة التنفيذية بردو بتتحدد بناءا على هدفك من البحث اللي حددته في عملية التخطيط ..
تعالوا ناخدهم عنصر عنصر و نضرب أمثلة :

(1) تحديد المشكلة :

يعني مثلًا أنا الشركة بتاعتي في المنتج الفلاني مبيعاتها بدأت تقل أو تضعف .. و حاولنا نعمل عروض أو زودنا خطوط التوزيع و المشكلة ما اتحلتش بشكل كامل .. هنا عندنا كذا طرف للموضوع ..
- المنتج
- التوزيع
- رجل البيع بتاعنا
- العميل
- المنافس
و ببدأ أحقق في الموضوع .. هل رجل البيع بتاعي قايم بشغله على أكمل وجه ؟ طب التوزيع شغال كويس و مغطي المناطق بتاعته كويس ؟ لو النقطتين دول كويسين لازم أروح للأطراف التانية ..و هكذا

(2) مصادر المعلومات بتاعتي :

و دي بتفرق من مشكلة لمشكلة و في مصادر كتير للمعلومات لكن هنا هنركز على أطراف المشكلة بردو .. المشكلة مش في راجل البيع بتاعي و لا في التوزيع ..
يبقى ممكن تكون عن العميل أو المنافس أو في المنتج نفسه ..

(3) طرق و أساليب جمع المعلومات :

و هنا بندخل في العنصر التالت .. حددت مصادري ؟! ابدأ اشوف انا هعمل ايه مع كل واحد فيهم .. المصادر ممكن تكون : العميل أو المنافس أو أي جهة ممكن توصلني للمعلومة اللي انا محتاج أوصلها عشان أحل المشكلة أو أوصل لهدف البحث التسويقي بتاعي
العميل مثلا .. هروح للعميل بتاعي اللي بيشتري المنتج واسأله . ايه رأيك في المنتج .. ناس كتير هتقولي رأيها بصراحة و ناس تانية ممكن تجاملني .. طب اتأكد إزاي ؟؟
أروح للمحل اللي بيبيع المنتج و اسأله لما بتعرض المنتج بتاعي الناس بتقولك ايه ؟؟ و ابدأ أخد منه بالتفصيل ايه الفيدباك اللي بيسمعه و هل دا بيسبب له مشاكل و ضغط و لا هو مرتاح في الأحداث دي .. عشان اعرف رأيه الشخصي كمان في منتجي .. كدا انا خلصت العميل و المنتج ..
اروح بئا للمنافس ... هاشوف المنافس بتاعي .. هل بيوزع في نفس خطوط البيع بتاعتي ؟؟ طب لو بيوزع هناك بيبيع بكام ؟ هل سعره نفس سعري ولا بيعمل عروض أو بينافس بالسعر ؟ طب مميزات منتجاته ايه ؟؟ و هكذا ..
* اعرف طرق جمع المعلومات من هنا : How toMarketing Research
المعلومات في إيدي أهو و قدرت أجمع قدر لا بأس به من الأطراف اللي موجودين في المشكلة اللي بتواجهني .. محتاج اني اعمل عملية تحليل للمعلومات دي عشان ابدأ في المرحلة الأخيرة .. و هي ايه الحلول المتاحه اللي هحل بيها المشكلة ..

(4) تحليل المعلومات :

و عملية التحليل دي هي زي فكرة تفنيط الورق كدا .. بمسك أسباب المشكلة و ابدأ أناقشها .. ليه هي بتحصل ؟!!
و العملية دي تعتبر مهمة جدًا .. لأنها بيعتمد عليها الحلول و القرارات اللي هتتاخد ..

(5) الحلول المتاحة :

آخر حاجة هي الحلول و القرارات .. ايه أنسب حل أو تعديل ممكن يتعمل عشان نعدي المشكلة دي و نرجع للوضع اللي مفيهوش خطورة ..

دا بإختصار كدا لو عندك مشكلة في الشركة وعاوز تحلها بشكل مايخليهاش تحصل تاني .. لأن لو لاحظت هتلاقي ان كل طرف احنا حققنا معاه هو طرف رئيسي في دايرة البيزنس أو السوق ..


أساسيات البحث التسويقي بنفذها على الشركات الكبيرة و العملاقة و بنفذها على الشركات الصغيرة و الناشئة مفيش فرق كبير .. الفروقات اللي بتحصل غالبًا بتكون في الأساليب أو المصادر .. لكن ف الأول و الأخر هي هي نفس المراحل لازم بنمر بيها .. و كل مرحلة بتحتاج حد متخصص فيها أو حد فاهمها كويس عشان يقدر يقوم بيها على أكمل وجه ..

بحوث التسويق مش بتقف .. لأن حتى لو مفيش مشكلة بتحصل فإحنا لازم نفضل ندرس السوق و الدنيا اللي بتدور حوالينا و نظبط مساراتنا و نعدل في أداء الشركة و الطريق اللي هي ماشية فيه .. مفيش مجال للمفاجئات .. و كل ما كنت كـ مدير أو صاحب شركة على إطلاع دائم بالأحداث و عندك أكبر قدر ممكن من المعلومات عن السوق و العملاء و المنافسين .. انت طول الوقت سابق بخطوة و عندك تنبؤ بالأوضاع و الدنيا رايحة على فين .. وبالتالي انت الخطوة دي ممكن تخليك صاحب أفضلية و صاحب ميزة كبيرة في السوق .. لأنك تقدر ساعتها تضيف و تعدل في السوق كله و تخليه يتحرك في اتجاه أهدافك اللي عاوز تحققها .

البحث التسويقي المستمر .. عنصر من أهم عناصر النجاح 😊



Written by/ Mr-White
White Business Marketing Director

رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

إدارة الوقت بين الواقع و الكلام الفاضي

0
الاعتراف بوجود المشكلة هو أول خطوة لحل المشكلة ..
وجودك هنا دلوقتي بيقول انك أخدت الخطوة الصح في انك تعيد النظر في وقتك و حياتك .. و في آخر المقال نظرتك هتتغير لحاجات كتير ..
إدارة الوقت بين الواقع و الكلام الفاضي

هنتكلم سوا عن الوقت .. يعني ايه ادارة الوقت و ازاي تطبقها بشكل فعال في حياتك و شغلك .. و ازاي عامل الوقت بيفرق في كل خطوة بتاخدها ..

كام مرة كنت عايز تتعلم حاجة جديدة هتفيدك بس تراجعت عشان مفيش وقت ؟!
كام مرة قعدت مع نفسك تفكر في حاجات كتير عايز تعملها و مشاريع عايز تبتديها بس وقفت في النص عشان انت مشغول طول الوقت !!
و كام فكرة ماتت في ذهن صاحبها لأنه شاف ان مافيش وقت للكلام دا ؟!
كام علاقة باظت .. و كام Deal اتلغى .. و كام فرصة عدت من قدامك و انت بتتفرج لأن مافيش وقت !!

" Time is what we need most, but what we use worst "
" الوقت هو أكثر شيئ نحتاجه لكن أيضًا هو أكثر شيئ نسيئ استخدامه "
الفيلسوف و رائد الأعمال الانجليزي و مؤسس ولاية بينسيلفانياWilliam Penn –

الوقت هو أهم حقيقة في حياتنا .. الحاجة اللي بنلف و ندور حواليها .. بنستنى الوقت المناسب عشان ناخد خطوة .. بنستعجل مرور الوقت عشان نوصل لحاجة عايزينها .. و بنتمنى الوقت يعدي ببطء لما يكون ورانا حاجات كتير جدا عايزين نعملها و خايفين الوقت يفوت .. الوقت هو أكتر حاجة محتاجينها و مع ذلك بنستخدمه أسوأ استخدام !

يعني ايه إدارة الوقت ؟!

عشان نوصل للمفهوم الصحيح لادارة الوقت .. محتاجين نشوف الموضوع من كذا زاوية ..
( 1 )
لما بتكون قاعد قدام اللاب توب بتاعك و قدامك نص ساعة بس على الـ Deadline و بتقول يا سلام لو النص ساعة دي تبقى ساعة !! ساعتها هأخلص الشغل كله مظبوط .. هل الساعة بترجع لورا عشان تديك وقت زيادة ؟!
فخلينا نتفق اننا لا نتحكم في الوقت ..
لكننا نتحكم في اللي بنعمله في الوقت دا .. الوقت بينا أو منغيرنا هيتحرك و هيفضل يتحرك لحد ما نموت .. و هنا هي نقطة الاختلاف .. الاختلاف اللي بيخلي واحد قادر يستغل عمره صح .. و التاني اللي سايب الوقت هو اللي يتحكم فيه ..

( 2 )
لو افترضنا انك قدامك 6 ساعات شغل كل يوم عشان تخلص وضع خطة لـ Project جديد في الشركة اللي انت شغال فيها خلال أسبوع .. و خلينا نفترض انها خطة اعلانية لمنتج جديد .. و انت كل يوم بتنزل من بيتك تروح الشغل .. 
تخيل معايا أحداث اليوم دا :
** اشتغلت على تقارير حملة قديمة متأخرة
** اتناقشت مع زميلك عن الموظف اللي اتخانق مع المدير و ازاي المدير تعامل مع الموقف
** زميلك التاني لسا راجع من الاجازة و قعدتوا معاه عشان ترحبوا بيه
** قعدت مع فريقك عشان تتناقشوا في الخطة اللي هتتحط و تسمع آرائهم و اقتراحاتهم
** ساعدت زميلك في شغل متأخر عليه

لو بصيت للحاجات دي كلها هتلاقي انك هتخلص اليوم و انت بالفعل عملت حاجات كتير في وقت قليل .. بس يا ترى كام حاجة منهم كانت خطوة لتحقيق هدفك ؟!
هتلاقي انك قعدت مع فريقك عشان تتناقشوا في الخطة الجديدة .. و على الرغم من ان باقي الحاجات مهمة برضو و مفيدة .. يعني حاجة كويسة انك تتناقش مع زميلك في موضوع زي دا .. و كمان تصرف نبيل جدًا انك تساعد حد من زمايلك عشان يخلص شغل متأخر فيه و تنقذه من مشكلة .. بس يا ترى الحاجات دي – رغم فايدتها في المطلق – كانت مفيدة ليك انت في تحقيق الهدف اللي انت بتروح شغلك كل يوم عشانه ؟!
ناس كتير فاكرة ان إدارة الوقت هي انك تعمل حاجات كتير في وقت قليل .. و هما صح مش غلط .. لكن الموضوع مش كدا و بس .. لأنك ممكن تعمل حاجات كتير في وقت قليل لكن هيفضل لسا الفرق بينك و بين تحقيق أهدافك بعيد .. بعيد جدا .. و هتلاقي نفسك بتتعب و تبذل وقت و جهد و راحة و مافيش حاجة جديدة بتحصل .. مش بتتقدم بسرعة زي مانت كنت متصور !!

و دا يوصلنا لحاجة مهمة .. انك مش محتاج تدير وقتك .. انت محتاج تدير حياتك ..
محتاج تجاوب على سؤال مهم جدًا .. " انت عايز توصل لايه ؟ "
تحديدك لأهدافك هو أول خطوة انك تدير حياتك كلها صح و بالتالي هتقدر تدير وقتك و تستفيد بكل ساعة من عمرك .. لأنك هتكون عارف انت عايز توصل لايه و بالتالي هتتصرف في كل حاجة في حياتك على الأساس دا .. هتقوم بمهام أكتر في وقت أقل .. لكن المهام اللي هتقوم بيها هتكون بتعود عليك بفايدة و بتقربك لهدفك .. هتوصل ان انتاجيتك بتزيد ..
و الانتاجية معناها : ان فاعلية شغلك تزيد .. الشغل اللي كنت بتنجزه في يومين تنجزه في يوم .. كل ما هتكون محدد نفسك عايز ايه .. و مركز عليه كويس .. كل ما انت هتستغل وقتك صح و بالتالي انتاجيتك هتزيد

الانتاجية : تحقيق أكبر قدر ممكن من المدخلات بأقل المدخلات
و لو طبقنا الموضوع على الوقت : فهو تحقيق أكبر قدر ممكن من الاعمال المنجزة في وقت أقل

أهمية إدارة الوقت

* إدارة الوقت بتعلمك ازاي تدير حياتك كلها .. بتخليك تحدد أهدافك و تستغل وقتك صح للوصول لأهدافك.
* بيخليك تستغنى عن كل الحاجات اللي ممكن تعطلك أو غير مهمة بالنسبة لك
* بيفضي لك وقت تعمل فيه الحاجات المهمة و تديك الفرصة انك تركز على المهم و بس
* التخفيف من الضغط الناتج عن مراكمة المهام

أهم حاجة لازم تعرفها انك مش بس بتتحاسب من مديرك على الوقت اللي بتقضيه في الشغل و مطلوب منك تنجز مهامك فيه .. انت بتتحاسب من ربنا على عمرك كله قضيته ازاي " و عن عمره فيما أفناه " .. دي أهم فايدة هتعود عليك لما تدير وقتك صح .. 

رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه