White Business

اعرف السوق اللي انت داخل عليه - انت داخل مثلث برمودا !

0

سوقك .. مثلث برمودا

market study - birmuda triangle

عشان تبقى عارف الدنيا ماشية ازاي .. و تعرف انت هتشتغل التسويق بتاعك ازاي .. و تبدأ تحط استراتيجية التسويق و الخطة التسويقية بتاعتك .. محتاج تيجي معايا في رحلة كدا لمثلث برمودا بتاعنا في التسويق
أو بمعنى أصح .. السوق .. سوقك اللي انت عملت بحث سوق مخصوص عشان تعرفه

!! السوق بتاعك عبارة عن 3 أضلع لمثلث .. العميل - المنافس - انت
ماينفعش تنزل سوق غير و انت ملم بكل تفاصيل المثلث و عارف أوله من أخره .. لأنك لو مادرستوش كويس .. مش محتاج أقولك سفينتك هتروح فين
انت في خلال بحث السوق اللي انت عملته قدرت تعرف سوقك كويس من حيث العميل اللي هتستهدفه و المنافسين اللي هتنزل تنافسهم عشان تخلق لك مكان وسطهم .. و المفروض تكون كونت صورة كاملة عنهم و طلعت باجابة على الأسئلة دي
عميلك محتاج ايه ؟؟
ايه المشاكل اللي بتواجه عميلك و لسا مافيش منتج بيحلها ؟؟
عميلك موجود فين بالظبط ؟؟
ظروفه الاجتماعية و الاقتصادية و السياسية و الصحية كمان ؟؟
عميلك ممكن يدفع كام في المنتج / الخدمة ؟؟
مين منافسينك ؟؟
ايه المميز عندهم ؟؟ و ليه العملاء بيروحوا لهم ؟؟
!! كل دا لازم تعرفه كويس عشان تدخل على تالت ضلع من المثلث .. انت
لازم تدرس حالتك كويس من جميع النواحي .. و هتقدر تعمل ايه عشان تسد احتياج العميل و في نفس الوقت تنافس بشكل قوي و تكسب ؟؟
حدد نقاط القوة عندك و ايه المميز عندك و مش عند غيرك .. و نقاط الضعف و ايه الوحش اللي تقدر تحوله لحاجة كويسة تفيدك مش تضرك
حدد الفرص المتاحة اللي ممكن تستغلها و شوف ايه النقطة اللي ممكن يجيلك منها فرصة لو ركزت عليها .. كمان حدد التهديدات اللي ممكن توقف في طريقك و اعرف ازاي تتجنبهم .. حط دا كله قدام عنيك و شوف انت هتتصرف على أساسهم ازاي

في أدوات بتساعدك تدرس نفسك و تدرس السوق كويس قبل ما تاخد خطوة عشان تاخدها صح

السوق دلوقتي كبير و المنافسة ما بترحمش .. و عشان تضمن ان سفينتك ماتتوهش لازم تبقى عارف مداخل و مخارج المثلث .. عارف عميلك كويس .. عارف هتقدم له امتى و فين و بكام .. عارف ازاي هتقنعه انه مش محتاج منتج غير منتجك بس

نطلع من هنا بدرس مهم .. ان البحث الصح هيوصلك للفهم الصح لكل جوانب السوق .. مهما كان سوقك كبير أو صغير .. لازم تفهمه صح


رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

دراسة الجدوى التفصيلية - ركز قبل ما تبدأ مشروعك

1

خطوات دراسة الجدوى التفصيلية


المشروع عشان يبدأ صح .. لازم أساسته تكون مبنية صح .. عشان كدا أول ما فكرة المشروع تبدأ تنور في دماغك بتبدأ على طول تعمل لها بحث سوق عشان توصل منه لاحتياج الناس و تحدد فكرتك و تظبطها عشان تدرسها كويس .. و تشوف هي فكرة كويسة و قابلة للتنفيذ و مجدية .. و دا بيتم عن طريق دراسة الجدوى

دراسة الجدوى التفصيلية بتختلف عن دراسة الجدوى المبدئية انك بتحسب فيها كل حاجة بالظبط و بالتفصيل
كنا اتفقنا ان دراسة الجدوى هي أهم حجر أساس بتحطه في مشروعك .. لأنك على أساسها بتاخد أهم قرار .. و هو انك تبدأ في المشروع بتاعك و لا لأ
هات ورقة و قلم و ركز كدا و امشي معانا على الخطوات دي😄

خطوة (1) : وصف المشروع

و هنا بتحدد وصف الخدمة أو المنتج اللي هيقوم عليها المشروع و ازاي هيوصل للعميل .. يعني انت هتقدم منتج أو خدمة عاملين ازاي ؟؟ و هيفيدوا العميل اللي هيستخدمهم ازاي ؟

خطوة (2) : دراسة تفصيلية للسوق

و هنا بتحط نتائج بحث السوق بتاعك ..  ودي خطوة مهمة جدًا .. لأنك بتكتشف السوق بتاعك من كذا ناحية عشان توصل لنتايج مفيدة من دراسة الجدوى .. و النواحي دي هي
العملاء المستهدفين : و دول الناس اللي هتقدم لهم المنتج/الخدمة بتاعتك.. دول اللي انت بتدرسهم كويس عشان تعرف احتياجهم اللي هتغطيه
المنافسين : بتشوف مين غيرك في السوق بيعمل نفس اللي انت بتعمله .. و بيشتغل ازاي و عنده ايه مميز
المبيعات المحتملة : يعني تصورك انت هتبيع أد ايه في أول شهر .. شهرين .. سنة.. و هكذا
العملاء المحتملين : مين متوقع انه بالفعل هيجي يشتري منك
يعني بتدرس السوق بكل أقسامه و تفاصيله عشان تعرف انت مكانك فين بالظبط
لازم تكون عارف ان السوق مش عملاء و منافسين و بس .. السوق له ضلع تالت  أساسي .. هو انت .. اعرف أكتر عن الموضوع من هنا : سوقك مثلث برمودا 

خطوة (3) : الدراسة الفنية

نيجي هنا لتفاصيل المشروع .. و دي بتحدد فيها :
المكان - الخامات - التكنولوجيا المستخدمة ( في حالة التصنيع ) - العمالة - النقل - مراحل التصنيع ( لو هتقدم منتج ) - مراحل العمل ( لو هتقدم خدمة )
و هنا بتحتاج تبحث كتير و تسأل أهل الخبرة عشان ماتسقطش حاجة .. و عشان كمان لو مش مُلِم بالفكرة اللي هتعملها .. تعرف تفهم كل جوانبها كويس
لازم تاخد وقتك في الخطوة دي .. و تعرف انت محتاج ايه بالظبط ..  عشان على أساسه هتبني المشروع كله .. عشان لو اكتشفت في السكة انك نسيت حاجة و ماعملتش حسابها سواء في المصدر أو الفلوس .. هيحصل مشاكل انت في غنى عنها في بداية مشروع عمرك .. وصيتنا ليك هي : التركيز

خطوة (4) : الدراسة المالية

و دي تجهز الآلة الحاسبة و تقعد تحسبها بهدوء و تأني كدا
شايف الأدوات اللي انت حددتها لنفسك في الخطوة اللي فاتت ؟؟
دلوقتي جه وقت انك تدور على أسعار الحاجات دي و تختار السعر الأنسب ليك .. عشان تحسب انت محتاج كام بــ الظبط رأس مال لمشروعك .. و دا اسمه : تكاليف أساسية
بعدها بتحسب المصاريف الدورية .. زي : ( أجور الموظفين - إيجار المكان - كهرباء و مياه - صيانة " في حالة استخدام أجهزة و معدات " - و هكذا )
لازم تكون عارف بالظبط انت هتصرف كام .. سواء عشان تبني المشروع أو مصاريفك كل شهر .. بعد كدا بتحسب ربحك و تظبط دورة رأس مالك زي ما عملت في دراسة الجدوى المبدئية .. بس طبعًا هنا بتبقى بشكل أدق و بالمليم

خطوة (5) : الدراسة التنظيمية

و دا عبارة عن الهيكل الوظيفي داخل الشركة .. و تحدد بشكل مبدئي محتاج كام واحد عشان مشروعك يقف على رجله و يشتغل

خطوة (6) : الدراسة القانونية

يعني بتشوف الخطوات القانونية اللي انت لازم تعملها عشان مشروعك يكون قانوني و ماشي صح بالقانون و الأوراق الرسمية

خطوة (7) : ها ؟؟ المشروع تمام و لا مش نافع ؟؟

دي خطوة استنتاج .. يعني بتحدد المشروع دا بكل تفاصيله مناسب معاك و لا لأ

احنا معاك انه موال طويل .. و متعب .. بس مش صعب
فكرة انك شخص عايز يبني كيان يهدف أفكاره و يقدم فيه قيمة حقيقية للناس .. دا مش بيكسبك فلوس من فكرة بتحبها أو مقتنع بيها .. دا كمان بيكسبك خبرة كبيرة في حياتك .. و بيغير من نظرتك للأمور .. و بيزود معرفتك بالحياة و استفادتك منها بشكل كبير




رأيك يهمنا




Powered by 123ContactForm | Report abuse

دراسة الجدوى - أولى خطوات المشروع

1

دراسة الجدوى - أولى خطوات المشروع

"عاوز اعمل مشروع"

عشان تعمل مشروع لازم يكون عندك 3 حاجات أساسية : فكرة و رأس مال و موارد بشرية .. دول أساس أي مشروع في الدنيا
بعد ما بتحدد فكرتك .. لازم تدرس الفكرة دي كويس جدًا .. و تشوف مدى جدواها .. يعني بتسأل نفسك سؤالين مهمين جدًا .. و على حسب اجاباتهم بتحدد انت هتعمل المشروع دا و لا لأ
هل انت قادر انك تعمل المشروع و عندك الموارد اللازمة ؟؟
هل المشروع دا مُربح و لا لأ ؟؟
دراسة الجدوى يعني بنشوف مدى صلاحية الفكرة للتنفيذ .. لو اتنفذت هتكسب و هتدخل أرباح ؟؟ و لا هتوقف عليك بخسارة و مش هتطلع من وراها بمكسب ؟؟
بنشوف جدوى المشروع دا عاملة ازاي .. ينفع ؟ .. ماينفعش ؟؟
طيب ماينفعش ليه ؟؟ و ازاي نخليه ينفع ؟؟ من حيث التكاليف و المكان و العمالة و كل ما يتعلق بالمشروع
 دراسة الجدوى هي أول مرحلة بعد الفكرة .. بعد ما بنعرف ان أساس المشروع هو (الفكرة - راس المال - موارد بشرية ) بنبدأ نشوف جدوى الفكرة .. هنحتاج كام راس مال .. مين أفضل ناس تشتغل على الفكرة دي عشان تنجح
انت ببساطة بتحط المشروع بتاعك على الورق .. و عن طريق حساب كل حاجة في المشروع بتقدر تعرف مشروعك دا كويس و مناسب و لا بلاش منه .. و لو كويس .. هتنفذه ازاي ؟؟ هتحتاج ايه ؟؟ هتكسب منه بعد فترة قد ايه ؟؟

دراسة الجدوى المبدئية

!! دي أول حاجة بتعرفك .. المشروع دا بشكل عام .. على أد فلوسك و لا مش نافع
عشان كدا بتدرس المشروع من ناحيتين .. ( الأدوات - الفلوس ) تعالى نشوف ازاي

الأدوات

يعني المشروع دا عشان يتعمل و يشتغل .. محتاج ايه ؟؟
يعني مكان .. عمال .. موظفين .. خامات .. أجهزة .. و غيره
بعد كدا بتسأل نفسك : هل الحاجات دي أقدر أوفرها و لا لأ ؟؟
في مكان مناسب ؟ طيب هاعرف أجيب الأجهزة و العمال اللي يشتغلوا عليها ؟؟
و لو لقيت الموضوع تمام .. بتدخل على اللي بعده

الفلوس

و هنا بتجمع أسعار الأدوات اللي انت محتاجها .. كدا انت حسبت المصاريف المتوقعة لإنشاء مشروعك .. اللي هو رأس المال
مش بس كدا .. لأن ممكن جدًا يكون رأس المال معاك مظبوط .. بس المشروع أرباحه مش مجدية .. فبتحط نسبة الربح المتوقعة .. و تشوف راس مالك محتاج يلف كام مرة عشان تحقق الربح اللي انت عايزه .. يعني ايه الكلام دا ؟؟
لو انت فتحت محل بيبيع منتج معين .. فانت بتشتري بضاعة بمبلغ و تبيعها بهامش ربح معين .. يعني لو اشتريت بضاعة بـ1000 جنيه و بعتها بـ1200 انت كدا كسبت من أول دورة لرأس المال 200 جنيه
هتجيب بضاعة تانية بـ 1000 جنيه و تبيعها بـ 1200 برضو .. انت كدا كسبت من تاني دورة لرأس المال 200 جنيه كمان .. فصافي ربحك بعد دورتين لرأس المال يساوي 400 جنيه .. و هكذا .. عارف دا هيفيدك بايه ؟؟
دلوقتي انت بتصرف مصاريف دورية ( إيجار مكان - أجور موظفين - فلوس كهرباء - و ما إلى ذلك ) .. فلو قولنا انك بتصرف كل شهر مصاريف دورية 1000 جنيه .. و بتكسب من كل دورة راس مال 200 جنيه.. فانت محتاج راس مالك يدور 5 مرات ( 200*5 = 1000 ) عشان تسدد بس مصاريف المشروع الدورية .. بعدين بتشوف انت عايز تطلع بصافي ربح لنفسك كام .. نفترض انه 400 جنيه .. ساعتها هتحتاج دورتين كمان .. عشان يبقى الناتج النهائي 7 دورات لراس المال في خلال شهر واحد
بعد ما تخلص الحسابات دي .. لو لقيت ان المشروع تمام و مناسب للمبلغ اللي معاك .. ادخل على دراسة الجدوى التفصيلية

و لو مش مناسب ماتوقفش
دور على فكرة تانية لحد ما تظبط فكرة تبقى كويسة في السوق و مناسبة لظروفك
و ما تقلقش .. هتلاقي فكرة .. طول ماحنا عايشين بيطلع كل يوم احتياج جديد .. دور على احتياج الناس .. هتلاقي الفكرة

رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

The Golden Circle - Start with WHY " هدفك هو الأهم "

0

The Golden Circle - Start with WHY

start with why

Simon Sinek
هو واحد من خبراء القيادة على مستوى العالم .. الراجل دا عند نظرية حلوة جدًا اسمها 
The Golden Circle

الراجل دا في النظرية بتاعته بيقول ان أكتر الميديرين ابداعا و تأثيرا في الواقع هو اللي بيبدأ من جوا الدايرة .. بيبدأ بالــ ليه

سيمون بيقول - فيما معناه - ان الشركات اللي أفكارها و منتجاتها و فريق عملها بيبدأوا من (ليه؟) .. يعني بيكونوا عارفين هدفهم كويس من كل حاجة بيعملوها .. هي الشركات الأكثر تأثيرًا في العالم و دا معناه انها هتكون أكثر ارباحًا و ما إلى ذلك
عشان كدا لازم تسأل نفسك قبل أي خطوة بتعملها سواء بيزنيس أو شغل أو أي حاجة تانية في حياتك .. انت عاوز تعمل الحاجة دي ليه .. ليه عندك الرغبة انك تقوم بعمل ما  .. 

اجابة السؤال دا مش سهلة .. أغلبنا - تحديدًا في مرحلة ما بعد الثانوية و لحد التخرج - بنكون مش عارفين احنا عاوزين ايه .. أو اللي عاوزين نعمله دا عاوزين نعمله ليه
تحديد الهدف هو نص الطريق .. و كل ما كنت واضح و محدد في أهدافك كل ما قدرت تحققها بأقل الأدوات المتاحة

مش عيب أبدًا تكون بتحلم ان يكون معاك فلوس كتير .. بس المهم هتستخدم الفلوس دي في ايه !!

مش حاجة وحشة إطلاقًا انك تكون بتحلم تبقى مشهور .. بس اللي بيفرق هو هتستخدم شهرتك دي ازاي .. و قيس على كدا .. انك تكون مدير شركة أو أحسن واحد بيعمل بطاطا .. طول ما الهدف بتاعك دا نبيل و مش بيأذي حد خليك واثق انه هيتحقق .. لازم تكون عارف الـ "ليه" و ساعتها هيكون سهل تحقيقه

و أحلى حاجة في الموضوع انه مش هيكلفك زي ما انت متخيل .. صحيح لكل حاجة تمن و النجاح تمنه التعب و الاجتهاد .. بس دا هيكون أحلى تعب و اجتهاد ممكن تعيشه في حياتك .. و لحظة النجاح ساعتها هتعوضك عن مليون ساعة تعب .. و الأجمل انك هتكون فخور بنفسك انك حققت حاجة كويسة

خليك عارف ان ربنا لما ألقى فكرتك أو هدفك في نفسك .. دا معناه انه عارف انك تقدر تحقق الهدف دا أيًا كان .. و انت بتكون صاحب القرار و الاختيار .. يا إما تكمل .. يا إما تتعب من أول مطب و تتخلى عن هدفك و حلمك



رأيك يهمنا



Powered by 123ContactForm | Report abuse

أفكار المشاريع - الفكرة هي الأساس لقيام أي مشروع

1


احنا كـ بني آدمين اللي بيميزنا عن أي مخلوق تاني هو العقل !!
و العقل هو مصدر الأفكار .. هو الحاجة اللي بتقعد تفكر بيها .. تقوم طالع بفكرة جديدة .. أو تسمع كلمة من حد تكون ملهمة ليك إنك تفكر و تطلع بفكرة جديدة .. فكرة تكون بداية إنك تصنع حاجة مفيدة و مبدعة .. زي فكرة مشروع مربحة و ناجحة
عشان كدا .. الفكرة هي المكوّن الأساسي في قيام أي مشروع
أي مشروع في الدنيا عشان يقوم محتاج فكرة و رأس مال و موارد بشرية 
في الحقيقة إحنا في البيزنيس بنعتبر الأفكار هي رأس مال و ثروة قائمة بذاتها .. و أي حد دماغه إبداعية و جديدة و واقعية كمان (يعني ممكن استغلالها بشكل مفيد و مربح) بيعتبر كنز لأي شركة .. 

مفهوم الفكرة :

الفكرة ببساطة مش حاجة بتيجي كدا وقت ما انت عاوزها (صحيح دا ممكن يحصل لكن مش طول الوقت يعني) .. مش بتكون قاعد كدا و تقول أنا عاوز فكرة فتجيلك الفكرة .. لا إطلاقًا .. هي ليها حاجات كتير بتخليها تيجي
الفكرة الحقيقية المفيدة هي اللي ينفع نطبقها و تعود علينا بالنفع .. هي الفكرة اللي بتنشأ لما بنكون بنواجه مشكلة معينة و محتاجين لها حل .. و هنا بنبدأ نفكر نحلها ازاي ؟؟

مفهوم الـ فكرة في البيزنيس :

أفكار البيزنيس ببساطة اللي ممكن نحوّلها لمشاريع لازم تكون بتحل مشكلة أو بتعوَّض احتياج معين عند شريحة معينة أو فئة معينة من الناس
يعني مثلًا :
لما يكون مجموعة من الناس عاوزة تتعلم و معندهاش الوقت مثلًا و لا الفلوس إنها  تشتري كتب - نقوم نعمل كتب اليكترونية PDF
عشان كل واحد يقرا في أي وقت و أي مكان و بأسعار قليلة ... و طبعًا الأمثلة كتير .. كتير جدًا يعني

و ازاي أوصل لفكرة مشروع مربحة و قابلة للتنفيذ ؟

الأفكار اللي المفروض إنها هتتحول لمشاريع هي اللي لها تأثير في أرض الواقع .. أو بمعنى أصح بتخدم الناس و بتغطي احتياج عندهم .. و الأهم و اللي قائم عليه السوق في الوقت الحالي .. إنها تكون بتقدم قيمة حقيقية للناس 

قبل ما نقول ازاي توصل لفكرة مشروع لازم تكون عارف نقطتين مهمين جدًا لو مش موجودين عندك يبقى عندك مشكلة كبيرة لازم تحلها الأول


أول حاجة :

في نظرية اسمها The Golden Circle
و دي بتدور حوالين انك لازم قبل ما تعمل مشروع .. تعرف انت بتعمله ليه و على حسب الهدف بتاعك الدنيا هتمشي .. المهم تكون قادر تحدد الأهداف و الدوافع اللي هتخليك تعمل مشروعك أو تاخد أي خطوة تجاه تنفيذه .. 
لازم تكون عارف ان الهدف هو نقطة الوصول .. حدد انت عايز توصل لايه الأول قبل ما تفكر ازاي توصل !!

تاني حاجة :

صحيح أي مشروع له أهداف كتير منها المادي و منها السوقي و منها المعنوي كمان .. لكن أهم هدف لأي بيزنيس (تجارة - مشروع) .. هو الاستمرارية .. الهدف اللي أي شركة بتسعى له و بتلف و تدور عشان ترجع له هو إنها تستمر في السوق و تفضل شغالة و بتنتج و لها عملاء و عندها موظفين .. مش مهم تكسب كتير أو قليل .. المهم انها تفضل شغالة و لها مكانها في السوق .. 
فلازم تخلي بالك من النقطتين اللي فاتوا

ازاي ألاقي فكرة مشروع ؟!

الفكرة ان هما سكتين .. لو عندك فكرة عاوز تنفذها هتعمل ايه ؟؟ .. و لو عاوز تلاقي فكرة هتفكر ازاي .. و تعمل ايه بردو ؟؟
  • لو ماعنديش فكرة .. دا الجميل أو اللي محتاج شغل فعلًا .. و هو ازاي أوجد احتياج .. ازاي ألاقي فكرة .. و دا ممكن يحصل بطريقتين :
الطريقة الأولى .. الصدفة
يعني قاعد كدا بتفكر أو بتتكلم مع حد .. و هوب يحصل موقف يخليك تقول طب ما أنا ممكن أعمل كذا
زي مثلًا ان في دكاترة شرحها صعب و مش بنفهم منها حاجة و كارهين المذاكرة بسبب أسلوب الشرح السخيف
تقوم تجيلك فكرة انك تكتب ورق تشرح انت بطريقتك اللي هي طريقة حلوة و تصور الورق دا و تبيعه للدفعة بتاعتك .. و تكسب على مقدار تعبك و كتابتك و شرحك .. و حتى لو مش بتعرف تكتب او تشرح عن طريق الكتابة ممكن تدور على حد من أصحابك اللي يكون شاطر و تعملوا المشروع سوا .. بلاش ورق .. ممكن فيديوهات .. و طبعًا الأدوات أصبحت كتير في الموضوع دا
دا أبسط و أسهل مثال على اللي احنا بنتكلم فيه .. أهو الفكرة جات و انت قاعد أو و انت بتدردش مع واحد صاحبك .. أكيد الموضوع دا عدا عليك قبل كدا .. 
ماتنساش ان فكرة " فيس بوك " أصلًا نشأت و مارك سكران و عاوز يروش على بنات الدفعة بتاعته 😃.. ما بالك لو انت فعلا بتبحث بحث منظم عشان توجد احتياج عند الناس !!
الطريقة التانية
ان الفكرة تيجي نتيجة عملية بحث لمعرفة احتياج الناس و بالتالي الوصول لفكرة تسد الاحتياج دا أو تعالج مشكلة بتواجههم .. و دا بيتم عن طريق Market Research - بحث السوق
عن طريق بحث السوق انت بتوصل لمشكلة معينة أو احتياج معين عند الناس .. احتياج تقدر بامكانياتك تسده .. مشكلة لو اشتغلت عليها هتقدر توفر المنتج / الخدمة اللي تحلها لهم و بالتالي تتباع و تكسب .. 
خد بالك ان الفكرة الكويسة مش لازم تكون جبارة و محدش عملها قبلك .. بالعكس .. انت ممكن تعمل فكرة اتعملت قبل كدا .. بس تتطورها و تشوف اللي عملوها قبلك ناقصهم ايه .. 
طول ما احنا عايشين .. احتياجنا بيزيد .. و كل ما يطلع منتج يسد احتياج بيتولد جوانا احتياج جديد .. رحلة التليفون هي أكبر دليل على دا !!
في البداية كان اختراع .. اكتشاف جديد انك تقدر تتواصل بالصوت مع أشخاص بعيد عنك .. بعدين ظهر احتياج انه محتاج الصوت يكون أوضح و اتعملت شبكات أفضل عشان تحل مشكلة وضوح الصوت .. بعدين ظهرت مشكلة الحجم .. مشكلة الأسلاك .. لحد ما وصلنا للموبايل .. اللي اتطور من انه بيقول " ألو " لحد ما دلوقتي ممكن تعمل كل حاجة في كل وقت و انت في أي مكان .. 
فبما إننا عايشين .. لو دورت كويس هتلاقي احتياج .. و لو فكرت هتلاقي طريقة تسد بيها الاحتياج دا .. 
الفكرة هي أول طوبة بتحطها في المشروع بتاعك .. الأساس اللي بتبني عليه كل حاجة بعد كدا .. عشان كدا لازم تهتم انك تحدد فكرتك صح و تكون فعلًا بتقدم قيمة حقيقية للناس قبل ما تفكر تنزل السوق

الفكرة الحقيقية 
هي حل لمشكلة .. هي اللي بتسد احتياج عند الناس !!

رأيك يهمنا !

Powered by 123ContactForm | Report abuse



اعمل شير للمقال لو عجبك و خلي غيرك يستفيد 😃 

جميع الحقوق محفوظه © White Business

تصميم الورشه